۲۰ دی ۱۳۹۴، ۲۲:۴۶
کد خبر: 81915422
T T
۰ نفر
روسیه پرواز بمب افكن بی-52 آمریكایی بر فراز كره جنوبی را تقبیح كرد

مسكو - ایرنا- فرانتس كلینتسویچ معاون اول كمیسیون امنیت و دفاع شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) اقدام آمریكا در پرواز بمب افكن سنگین راهبردی بی-52 كه قادربه حمل بمب هسته ای است ، بر فراز كره جنوبی تقبیح كرده و خواستار پرهیز از تنش آفرینی در شبه جزیره كره شد.

به گزارش ایرنا به نقل از شبكه دوم تلویزیون دولتی روسیه، كلینتسویچ روز یكشنبه گفت: كشورهایی كه نگران آزمایشات هسته ای كره شمالی هستند نباید اقدامات یكجانبه علیه پیونگ یانگ انجام دهند كه در آن صورت ممكن است منجر به تشدید بیشتر اوضاع شود.
مقام روس افزود: باید صبر كرد تا قطعنامه شورای امنیت در باره كره شمالی صادر شود.
مقامات كره شمالی چهارشنبه هفته گذشته اعلام كردند كه نمونه كوچكی از بمب هیدروژنی را با موفقیت آزمایش كرده اند كه با واكنش ها و اعتراض های شدید كشورهای همسایه و منطقه روبرو شد.
البته محققان آمریكایی به همراه كارشناسان ژاپنی و كره جنوبی صحت این آزمایش را با توجه به یافته های به دست آمده زیر سئوال بردند.
معاون اول كمیسیون امنیت و دفاع شورای فدراسیون خاطرنشان كرد: واشنگتن با به پرواز در آوردن بمب افكن بی-52 بر فراز كره جنوبی به همان شیوه پیونگ یانگ به اقدام این كشور پاسخ داد.بر اثر این اقدام آمریكا، اوضاع شبه جزیره كره بهبود نخواهد یافت.
كلینتسویچ گفت: روسیه كمتر از امریكا نگران آزمایش بمب هیدروژنی كره شمالی نیست.
براساس توافق سئول و واشنگتن، جنگنده بمب افكن استراتژیك B-52 در پایگاه هوایی اندرسن آمریكا در گوام مستقر شد تا در شرایط ضروری در شبه جزیره كره به كار گرفته شود.
به گزارش رسانه ها، استقرار بمب افكن آمریكایی و آماده باش موشكی سئول و در مقابل تقویت نیروهای مرزی از سوی پیونگ یانگ، تنش در شبه جزیره كره را افزایش داد.
تنش در شبه جزیره كره از زمان پایان جنگ جهانی دوم و پس از جنگ 53-1950 دو كره همواره بالا بوده و سال گذشته میلادی نیز به دلیل انفجار در شهر مرزی كره جنوبی و زخمی شدن دو سرباز و عكس العمل سئول، دو كشور تا مرز جنگ باهم پیش رفتند كه در 25 اوت 2015 با امضا قراردادی شش ماده ای به آن پایان دادند.
بر اساس اطلاعات شبكه دوم تلویزیون دولتی روسیه، آمریكا می تواند با استفاده از بمب افكن بی-52 به مراكز نظامی كره شمالی در فاصله 3 هزار كیلومتر از مرز با كره جنوبی حمله كند.
این بمب افكن راهبردی به 35 بمب هوایی 907 كیلوگرمی و 12 موشك بالدار از نوع AGM-86 و AGM-129 با برد حدود 3 هزار كیلومتر مجهز شده است.
شبك **اروپام*391 **1917

سرخط اخبار جهان