۱۸ دی ۱۳۹۴، ۱۳:۳۳
کد خبر: 81912016
T T
۰ نفر
تدارك چین برای انجام 20 ماموریت فضایی در سال 2016

پكن - ایرنا - شركت علوم و فنون و هوا فضای چین اعلام كرد كه برای سال جاری میلادی (2016)، بیست ماموریت فضایی در زمینه های مختلف برای این كشور برنامه ریزی شده است.

به گزارش ایرنا، این شركت در گزارشی كه اخیرا منتشر شده اعلام كرد كه در كنار فعالیت هایی فضایی در نظر گرفته شده قصد دارد یك فضاپیمای سرنشین دار و دو راكت حامل با سفینه های بدون سرنشین را هم به فضا بفرستد.
افزون بر این چین قصد دارد دو راكت مدل جدید «لانگ مارچ 5 و 7» را نیز برای این پرتاب ها مورد استفاده قرار دهد كه نوآوری این كشور در نسل جدید راكت های حامل به حساب می آید.
علاوه بر این، چین قصد دارد برای مصارف داخلی و تقویت سامانه موقعیت سنجی بومی خود موسوم به «بایدو» و همچنین برای نظارت بر فعالیت های كره زمین و پیش بینی های آب و هوایی و بلایای طبیعی، ماهواره مدل «گایو فن 3» را به فضا پرتاب كند.
در بخشی از گزارش شركت علوم و فنون و هوا فضای چین همچنین به پرتاب آزمایشگاه فضایی «تیان گونگ 2» به فضا اشاره شده كه دانشمندان این كشور در كنار 20 ماموریت دیگر فضایی خود در سال جاری میلادی نسبت به انجام آن اقدام خواهند كرد.
قرار است امسال یك ماهواره مخابراتی هم كه برای اولین بار جزو همكاری های چین و اروپا به حساب می آید از طرف چین برای بلاروس پرتاب شود.
چین برای اینكه برنامه ایجاد ایستگاه فضایی را به تدریج تحقق بخشد، قصد دارد در نیمه اول سال جاری میلادی آزمایشگاه فضایی «تیان گونگ 2» را برای انجام آزمایش های مختلف به ایستگاه فضایی در مدار زمین قرار دهد.
فضای پیمای سرنشین دار «شن جن» هم كه تاكنون چندین بار پرتاب شده است امسال با چند فضانورد و با یك راكت حامل «لانگ مارچ 2» به فضا فرستاده می شود.
چین امیدوار است تا سال 2022 میلادی برنامه ایستگاه فضایی را تكمیل كرده و آن را عملیاتی كند.
اصلی ترین بخش این فعالیت ها پرتاب «راكت لانگ مارچ 5» است كه جدیدترین، فنی ترین و همچنین سنگین ترین راكت حامل چین است كه اكنون آزمایش های تكمیلی روی آن در حال انجام است.
چین در سال گذشته میلادی (2015) كه دوازدهمین برنامه پنجساله این كشور بود موفقیت های قابل توجهی در این عرصه داشت و توانست 43 ماهواره و 19 راكت را به فضا بفرستد.
گزارش ها نشان می دهد كه چین برای انجام ماموریت های فضایی خود از جمله پرتاب سفینه های بدون سرنشین از راكت های حامل «لانگ مارچ» تاكنون 222 بار استفاده كرده است.
آساق**231**1597

سرخط اخبار جهان