۱۴ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۰۲
کد خبر: 81906245
T T
۰ نفر
استتار نانوذرات با پروتئين‌هاي طبيعي براي فريب سيستم ايمني بدن

تهران - ايرنا - پژوهشگران آمريكايي با استتار نانوذرات توسط پروتئين‌هاي استخراج شده از سطح سلول‌هاي قرمز خون، موفق به توليد دارويي شدند كه قادر است در بدن به حركت در آمده و به دور از چشمان سيستم ايمني بدن، عوامل بيماري‌زا و مواد سمي را شناسايي كند.

به گزارش ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، يك گروه تحقيقاتي اخيرا موفق به ساخت تركيبات دارويي استتار شونده شده است كه به سادگي مي‌تواند درون بدن به حركت در آمده و عوامل بيماري‌زا را تحت تاثير قرار دهد.
محققان دانشگاه كاليفرنيا آمريكا نانوذراتي ساختند كه داراي پوششي از جنس پروتئين‌هاي غشاء سلول‌هاي قرمز خون بوده كه در بدن به حركت در آمده مواد سمي را هدف قرار مي‌دهند. اين غشاء پروتئيني موجب استتار نانوذرات از گزند سيستم ايمني بدن انسان مي‌شود.
اين نانوذرات به‌گونه‌اي طراحي شده‌اند كه مي‌توانند به مواد بيماري‌زا و خطرناك متصل شوند. پروتئين‌هاي موجود در سطح اين ذرات از روي پلاكت‌هاي خون انسان شبيه‌سازي شده‌است. اين فناوري به گونه‌اي است كه مي‌تواند به سادگي تغيير كرده و براي استفاده بر عليه يك گونه خاصي از بيماري‌ها، باكتري‌ها يا تومورها اصلاح شود.اخيرا اين روش روي موش‌هاي آزمايشگاهي مورد استفاده قرار گرفته است.
اين تيم تحقيقاتي به موش‌ها نانوذرات پليمري زيست‌تخريب‌پذير حاوي پروتئين‌هاي غشاء سلول‌هاي قرمز خون تزريق كردند.اين پروتئين‌ها قادراند در محل زخم تجمع يافته و مانع از خونريزي شوند.
همچنين درون اين نانوذرات از مواد آنتي‌بيوتيك پرشده بود اما دوز آن يك ششم حالت رايج بود. اين نانوذرات به موش‌هاي مقاوم در برابر آنتي‌بيوتيك تزريق شد. نتايج نشان داد جمعيت باكتري‌ها در كبد و طهال موش‌ها 1000 برابر نسبت به حالت تزريق مستقيم آنتي‌بيوتيك كاهش يافت.
محققان اين پروژه در قدم بعد از اين نانوذرات براي موش‌هايي كه رگ‌هاي خوني آسيب‌ديده داشتند استفاده كرده و موفق به افزايش ضخامت رگ‌ها در اين موش‌ها شدند.محققان اين پروژه به دنبال راهبردهاي تقليد از طبيعت، استفاده از فناوري‌نانو، زيست‌فناوري، شيمي و مهندسي زيست‌مولكولي هستند.دو هدف اصلي محققان اين پروژه، غلبه بر مقاومت باكتريايي و درمان بيماري سرطان با استفاده از نانوذرات اصلاح شده‌است.
علمي **1354**1440
۰ نفر