۷ دی ۱۳۹۴، ۱۳:۱۵
کد خبر: 81897680
T T
۰ نفر

10 توصیه برای وعده های غذایی سالم

۷ دی ۱۳۹۴، ۱۳:۱۵
کد خبر: 81897680
10 توصیه برای وعده های غذایی سالم

تهران - ایرنا - دانشگاه علوم پزشكی تهران ، 10 نكته برای وعده های غذایی سالم به مردم توصیه كرده است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی تهران این توصیه ها به این منظور ارائه شده تا مردم اجزای بشقاب غذایی خود را به‌گونه‌ای تنظیم كنند كه بدون دریافت مقدار زیاد كالری بیشتر، نیازهای بدن تامین شود.
یك وعده غذایی سالم با سبزیجات و میوه‌های بیشتر و سهم كمتر پروتئین و غلات آغاز می‌شود. مصرف لبنیات را فراموش نكنید. لبنیات را به‌عنوان نوشیدنی همراه غذا مصرف كنید یا محصولات لبنی بدون چربی یا كم‌چرب را به غذای خود اضافه كنید.

**نیمی از بشقاب خود را با سبزی و میوه‌ پر كنید
سبزی و میوه‌ها غنی از مواد مغذی هستند و می‌توانند به ارتقای سلامت كمك كنند. سبزی های قرمز، نارنجی و سبز تیره مانند گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی شیرین و بروكلی انتخاب كنید.

**پروتئین بدون چربی را انتخاب كنید
غذاهای پروتئینی مانند گوشت بدون چربی گاو، مرغ یا بوقلمون، حبوبات یا سویا انتخاب كنید. دو بار در هفته پروتئین بشقاب خود را از غذاهای دریایی تأمین كنید.

**غلات سبوس‌دار مصرف كنید
دریافت حداقل نیمی از غلات مصرفی، به‌صورت غلات سبوس‌دار را هدف قرار دهید. روی برچسب غذاها به دنبال عبارت 100 درصد غلات كامل یا 100 درصد گندم كامل، باشید. غلات سبوس‌دار در مقایسه با غلات تصفیه‌شده، مواد مغذی بیشتری از جمله فیبرها را فراهم می‌كنند.

**لبنیات را فراموش نكنید
وعده غذایی را با یك فنجان شیر بدون چربی یا كم‌چرب همراه كنید. آنها در مقایسه با شیر پرچرب، دارای مقادیر یكسان كلسیم و مواد مغذی ضروری دیگر اما مقادیر كمتر چربی و كالری هستند. اگر شیر نمی‌نوشید شیر سویا (نوشیدنی سویا) را به‌عنوان نوشیدنی امتحان كنید یا ماست بدون چربی یا كم‌چربی را در وعده غذایی خود قرار دهید.

**از چربی اضافه اجتناب كنید
مصرف سس‌ها به انتخاب‌های غذایی، چربی و كالری اضافه می‌كنند. بطور مثال بروكلی بخارپز شده خوب است اما از پوشاندن روی آن با سس پنیر اجتناب كرده و گزینه‌های دیگر مانند لیموی تازه را امتحان كنید.

**برای غذا خوردن وقت بگذارید
غذایتان را مزه كنید. آرام غذا بخورید و از طعم و بافت غذا لذت برده و به احساستان توجه كنید. به این نكته دقت كنید كه خوردن سریع غذا می‌تواند سبب خوردن بسیار بیشتر شود.

**از بشقاب كوچك‌تری استفاده كنید
در وعده‌های غذایی از بشقاب كوچك‌تری استفاده كنید تا بتوانید اندازه و مقدار غذایتان را كنترل كنید. در این صورت شما می‌توانید تمام غذای موجود در بشقاب را خورده و احساس رضایت كنید بدون اینكه زیاد خورده باشید.

**غذایتان را كنترل كنید
تلاش كنید بیشتر در منزل غذا بخورید تا ب‌دانید دقیقا چه می‌خورید. اگر بیرون غذا می‌خورید اطلاعات تغذیه‌ای را كنترل و مقایسه كنید. از گزینه‌های سالم‌تر غذای پخته‌شده به‌جای سرخ‌شده استفاده كنید.

**غذاهای جدید را امتحان كنید
غذاهایی مانند انبه، عدس و كلم پیچ را انتخاب كنید كه تابه‌حال امتحان نكرده‌اید؛ممكن است یك ماده جدید پیدا كنید كه موردعلاقه‌ شما باشد. دستور غذاهای جالب و خوشمزه را با دوستانتان مبادله‌كنید یا آنها را در اینترنت بیابید.

**حس تمایل خود به شیرینی را از راه‌های سالم اقناع كنید
از دسرهای شیرین طبیعی مانند میوه‌ها استفاده كنید. از كوكتل‌های تهیه‌شده از میوه‌ها یا دسرهای میوه‌ای آماده‌شده با ماست استفاده كنید. برای دسرهای گرم از سیب پخته‌شده پوشیده شده با دارچین استفاده كنید.
به گزارش ایرنا بنا به اعلام مسئولان نظام سلامت كشور ، 47 میلیون نفر رژیم غذایی ناسالم دارند و نمك، چربی و قند بیش از حد مصرف می كنند و مصرف میوه، سبزی و لبنیات آنها كمتر از حد لازم است.
اجتمام**9185 ** 1418
۰ نفر