۲۷ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۵
کد خبر: 81883291
T T
۰ نفر
فرنجیه: به اعلام نامزدی من درانتخابات ریاست جمهوری لبنان بیش از گذشته نزدیك شده ایم

بیروت – ایرنا – سلیمان فرنجیه رئیس حزب جریان المرده شامگاه پنجشنبه در گفت وگو با شبكه تلویزیونی (LBC) با بیان این كه « به اعلام نامزدی من در انتخابات ریاست جمهوری لبنان بیش از گذشته نزدیك شده ایم»، گفت كه سعدالحریری رئیس حزب جریان المستقبل بعداز توافق نهائی، نامزدی رسمی او را اعلام خواهد كرد.

به گزارش ایرنا، فرنجیه با بیان این كه « بیش از گذشته به اعلام رسمی نامزدی من در انتخابات ریاست جمهوری نزدیك شده ایم»، به شدت به حزب جریان آزاد ملی و ژنرال میشل عون حمله و درعین حال تاكید كرد كه به« همپیمانی هایش» پایبند و ملتزم است.
فرنجیه كه این نخستین مصاحبه تلویزیونی او بعداز ملاقات اخیرش در پاریس با سعدالحریری بود، لحظاتی قبل در این مصاحبه گفته بود كه نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری لبنان اعلام می كنم.
وی تاكید كرد كه ابتكار سعدالحریری زمانی كه توافق نهائی حاصل شود به صورت رسمی اعلام خواهد شد.
رئیس حزب جریان المرده با بیان این كه به سعدالحریری اعتماد دارد، ادعا كرد كه نبیه بری رئیس مجلس و سیدحسن نصرالله دبیركل حزب الله دو همپیمانش در جریان تماس های بین او و سعدالحریری بوده اند.
فرنجیه خاطرنشان كرد كه سعدالحریری باب نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری را گشود و هیچ انتظاری نداشت.
وی با رد فاش كردن محتوای مذاكرات اخیرش با سید حسن نصرالله دبیركل حزب الله و بشار اسد رئیس جمهور سوریه، تنها گفت كه سیدحسن نصرالله بارها بر التزام خود به حمایت از نامزدی ژنرال عون در انتخابات ریاست جمهوری تاكید كرد.
رئیس حزب جریان المرده كه به سئوالات مرسل غانم در برنامه « سخن مردم» پاسخ می گفت، خاطرنشان كرد كه نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری باید در چارچوب توافق ملی باشد.
وی با بیان این كه ملاقات هایش با مشاوران سعدالحریری از بیش از شش ماه قبل شروع شده است، گفت كه از نقش دیوید هیل سفیر سابق آمریكا در بیروت برای قانع كردن سعدالحریری در خصوص نامزدیش آگاه نیست.
فرنجیه درعین حال خاطرنشان كرد :دیوید هیل چند ماه قبل از روابط من با سعدالحریری سئوال كرد و من در پاسخ گفتم كه با الحریری بعداز خروجش از قدرت فقط در مناسبت ها با او داشته ام زیرا او با من ارتباطی نداشت و من هم ارتباط هایم را با او را قطع كردم.
رئیس حزب جریان المرده تصریح كرد: بعداز این گفت وگوی با دیوید هیل كه او را از 21 سال قبل می شناسم و به او احترام می گذارم، الحریری تماس هایش را در مناسبت ها با من شروع كرد و شاید سفیر سابق آمریكا در این زمینه نقشی داشته است.
وی با انتقادهای شدید علیه جریان آزاد ملی به ویژه ژنرال میشل عون، گفت: آنها كه از من برای ملاقاتم با سعدالحریری انتقاد می كنند كارهایی بیش از من انجام داده اند، آنها از ملاقات با الحریری در پاریس به كلیمنصو( محل اقامت ولید جنبلاط) و سپس بیت الوسط ( اقامت گاه حریری ها در مركز بیروت) و حتی سفارت سعودی در بیروت رفتند.
فرنجیه در سخنی كنایه آمیز به ژنرال میشل عون با بیان این كه « من با هواپیمای اختصاصی الحریری به ایتالیا و از آنجا به پاریس نرفتم»، در عین حال تاكید كرد: قصدم انتقاد از ژنرال میشل عون نیست بلكه می خواهم به رفتار و فضای رسانه ای همپیمان خود اشاره كنم.
رئیس جریان المرده با بیان این كه « با هدف درخواست از الحریری برای حمایت از نامزدی من در انتخابات ریاست جمهوری به پاریس نرفتم بلكه او این پیشنهاد را به من ارائه كرد و من پذیرفتم»، بار دیگر تاكید كرد كه اگر ژنرال عون شانسی برای انتخاب به عنوان رئیس جمهور داشته باشم از او حمایت می كنم.
وی خاطرنشان كرد: با سیدحسن نصرالله و نبیه بری محتوای مذاكراتم با الحریری را در جریان گذاشتم اما به ژنرال عون نگفتم را روابط ما از دو سال قبل تاكنون طبیعی نیست زیرا ژنرال عون می گوید هیچ كس غیر از من نباید در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود و هیچ طرح جایگزنی هم ندارد.
فرنجیه دیدار اخیرش با ژنرال عون را « بی فایده» خواند و گفت: ژنرال عون تاكید كرد كه بر نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری اصرار دارد.
رئیس حزب جریان المرده با اشاره به ملاقات دو هفته قبل خود با جبران باسیل رئیس حزب جریان آزاد ملی و وزیر خارجه ، اما این كه باسیل او را در سالن خانه اش به مدت ده دقیقه منتظر گذاشته است، نفی نكرد.
وی با بیان این كه « به روابط خود و جدم با آل سعود افتخار می كنم»، در عین حال تاكید كرد كه با اقدام سعودی ها در قراردادن نام حزب الله در فهرست تروریسم و همچین اعلام ائتلاف اسلامی تحت عنوان مبارزه با تروریسم موافق نیست.
فرنجیه با بیان این كه « سعد الحریری از او نخواسته است كه در دوران ریاست جمهوریش، نخست وزیر لبنان باشد»، گفت: الحریری با من در باره تشكیل دولت وفاق ملی كه نخست وزیر آن از گروه 14 مارس باشد صحبت كرد.
رئیس حزب جریان المرده افزود: البته من ترجیح می دهم كه اگر رئیس جمهور شدم، سعدالحریری نخست وزیر لبنان باشد.
فرنجیه با اشاره به روابط شخصی و اعتماد متقابل با الحریری ، گفت كه الحریری رئیس بزرگترین فراكسیون در پارلمان لبنان است اما این دلیلی نمی شود كه او به مدت شش سال نخست وزیر لبنان باشد.
وی افزود: با سعدالحریری در باره شكل و ساختار دولت و توزیع كرسی های دولت و حتی معادله یك سوم بازدارنده گفت وگو نكرده ام.
رئیس حزب جریان المرده اضافه كرد: من تضمین می كنم كه در صورت توافق از پشت به الحریری خنجر نزنم و تضمین می كنم كه دولت او سرنگون نشود.
فرنجیه تصریح كرد: سعدالحریری به مسئله قانون انتخابات پارلمان اشاره كرد و گفت كه می ترسد هدف حزب الله و جنبش امل با درخواست قانون نسبیت وارد كردن خسارت به من باشد.
وی با بیان این كه « من هم از قانون نسبیت دفاع می كنم»، گفت: در پاسخ گفتم كه حزب الله وجنبش امل از قانون نسبیت به نفع همپمانانشان دفاع می كنند و قصد آنها ضربه زدن به تو نیست.
رئیس حزب جریان المرده با بیان این كه « هیچ تعهدی به الحریری برای برگزاری انتخابات مجلس بر اساس قانون كنونی نداده است»، افزود: من فقط بر برگزاری انتخابات مجلس در دوره جدید متمركز هستم و توافق بر قانون جدید انتخابات بدون رضایت جریان المستقبل ، حزب « نیروهای لبنانی» و ولید جنبلاط سخت است.
سلیمان فرنجیه همچنین خاطرنشان كرد: از سعد الحریری خواستار پایان كار دادگاه بین المللی نشده ام و او هم این شرط را كه نباید با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار كنم، مطرح نكرده است.
وی تاكید كرد: به احدی اجازه نمی دهم در روابط شخصی من با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دخالت كند و البته اگر رئیس جمهور شدم تعامل من با سوریه ، تعامل دو كشور با یكدیگر خواهد بود.
رئیس حزب جریان المرده با بیان این كه« سیدحسن نصرالله خواستار حل و فصل پرونده انتخاب رئیس جمهور توسط لبنانی ها است »، گفت: من و سیدحسن نصرالله حتی در موضعگیری در خصوص ژنرال عون یكی هستیم، سیدحسن نصرالله بیش از من به لبنان اهتمام دارد و اما ژنرال عون اهتمامی به لبنان ندارد.
فرنجیه با تاكید به اصول سیاسی خود از جمله حمایت از مقاومت و بشار اسد، افزود: به مصلحت سیاسی من نیست كه احدی از مسیحیان از میدان خارج شود بلكه مصلحت من در این است كه همه لبنانی ها در كنارم باشند.
رسانه های لبنانی تاكید كردند كه باید منتظر یك زلزله سیاسی در لبنان و واكنش های داغ به سخنان فرنجیه بود.
خاورم ** 1324

سرخط اخبار جهان