۲۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۶:۱۶
کد خبر: 81879396
T T
۰ نفر
دبيرشوراي عالي فضاي مجازي: به دنبال ايجاد تعادل در فضاي‌ مجازي هستيم

تهران - ايرنا - دبير شوراي عالي فضاي مجازي در ديدار با رئيس و اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي بر ايجاد تعادل در فضاي مجازي تاكيد كرد.

به گزارش گزارش ايرنا از مركز ملي فضاي مجازي، سيد ابوالحسن فيروزآبادي در جلسه مشترك با كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي گفت: اين شورا سعي دارد در فضاي مجازي تعادل ايجاد كرده تا ٣ عنصر اصلي فضاي مجازي يعني بخش سرگرمي، خدماتي و اطلاع‌ رساني به يك ميزان كاربرد داشته باشند.
وي تاكيد كرد: در حال حاضر بخش اعظمي از استفاده از فضاي مجازي مربوط به بخش سرگرمي بوده و در دو بخش ديگر ضعيف‌ تر عمل شده است.
فيروزآبادي اظهار كرد: در بخش خدماتي در حوزه بهداشت، بيمارستان‌ ها فعاليت خاصي ندارند و در بخش آموزشي و اقتصادي نيز به جايگاه مطلوبي نرسيده‌ايم .
رئيس مركز فضاي مجازي بيان كرد: در بخش دولت الكترونيك رتبه ١٠٤ را داريم كه بسيار پايين است.
وي افرود: در بخش آموزش اهتمام ملي و همه جانبه و سرمايه گذاري جدي در امر ايجاد و توسعه انواع فناوري‌ها و منابع كاملا پيشرفته و رقابتي خصوصاً با استفاده و ايجاد رشته‌هاي نوين دانشگاهي و تربيت سرمايه‌هاي انساني متعهد، متخصص و كارآمد مورد نياز در بخش‌هاي مختلف بايد صورت گيرد.
فيروزآبادي با اشاره به اين كه توسعه محتوا و خدمات كارآمد رقابتي منطبق بر ارزش‌ها و فرهنگ اسلامي- ايراني در تمامي قلمروهاي مورد نياز جامعه از اهداف اين شورا است، تاكيد كرد: آموزش مجازي، آينده ‌پژوهي، آموزش عمومي و فرهنگ‌ سازي،خط و زبان فارسي، دانش‌ نامه‌ هاي برخط و بانك‌ هاي اطلاعاتي، كتابخانه الكترونيكي، بانك اطلاعات الكترونيكي، رصد كاربري، محتوا و خدمات، بازي رايانه‌اي، IPTV و IPMedia، سايت و پرتال، سايت‌ هاي خارجي كشور و باشگاه، كانون و انجمن از جمله اولويت ‌هاي شوراي عالي فضاي مجازي محسوب مي شود.
وي با بيان اين كه شبكه ملي اطلاعات تا يك سال آينده تحقق خواهد يافت، گفت: با شروع دور جديد فعاليت شوراي عالي فضاي مجازي، مقام معظم رهبري به منظور ايجاد جايگاه فراقوه‌اي براي اين شورا وظايفي را تبيين كردند و بر همين اساس شوراهاي عالي مصوب در گذشته كه موازي اين شورا بودند، منحل شدند.
دبير شوراي عالي فضاي مجازي افزود: پيشنهاد مي شود فراكسيون فضاي مجازي براي هماهنگي بيشتر شورا با مجلس تشكيل شود و همچنين در صورتي كه ٤ هزار ميليارد تومان به يارانه انرژي اختصاص مي‌يابد، رديفي نيز به توليد محتوا، خدمات و سرمايه تخصيص يابد تا از طريق تغيير كاربري بتوانيم توليدات خود را افزايش دهيم.
همچنين در ادامه اين جلسه علي رضا منادي سفيدان عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با تشكر از مقام معظم رهبري براي ورود به موقع به حوزه فضاي مجازي و جلوگيري از موازي‌كاري‌ها در اين زمينه گفت: در اين‌خصوص بايد همه زوايا مدنظر قرار بگيرد كه به اين منظور هم بايد دولت الكترونيك اجرا شود و هم بايد براي تعداد زياد كارمنداني كه به اين واسطه بيكار مي‌شوند، فكري شود. نماينده مردم تبريز، اسكو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي در ادامه با بيان اينكه آموزش‌ها در حوزه فضاي مجازي در خانواده پايين است، افزود: از سوي ديگر بحث تامين محتوا بسيار اهميت دارد و مي‌تواند منجر به اشتغالزايي شود.
جبار كوچكي‌نژاد نايب‌رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات نيز گفت: متاسفانه هنوز فضاي مجازي در بخش قانونگذاري كند است و از سوي ديگر فرهنگ‌سازي نيز در فضاي مجازي ضعيف است كه نيازمند كار بيشتر هستيم.
عليرضا منظري توكلي عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز در ادامه اين جلسه با بيان اينكه گزارش‌هاي ارائه شده از سوي شوراي عالي فضاي مجازي حاكي از اهميت به فرمايشات مقام معظم رهبري است، گفت: در اين‌خصوص نگراني براي افزايش پهناي باند وجود دارد و ممكن است حفره‌اي براي نفوذ ايجاد كند كه مركز پژوهش‌ها نيز بر اين خطر تاكيد داشته است.
نماينده مردم بافت، رابر و ارزوئيه در مجلس شوراي اسلامي افزود: شوراي عالي فضاي مجازي بايد بيانديشد كه افزايش پهناي باند چقدر خطرناك است و چطور مي‌توان مانع اين خطر شد.
علمي ** 1201 **1440
۰ نفر

سرخط اخبار علم و آموزش