با مرمت پل كول كوچ عشاير خوزستان به استانهاي لرستان و اصفهان تسهيل مي شود

دزفول-ايرنا -معاون عمران و برنامه ريزي فرمانداري ويژه دزفول از پيشرفت 20 درصدي ساخت پل كول در بخش كوهستاني و سخت گذر شهيون در شمال اين شهرستان خبر داد و گفت:با مرمت پل كول كوچ عشاير خوزستان به استانهاي لرستان و اصفهان تسهيل مي شود.

بيش از 300 سال است كه عشاير شمال خوزستان از مسير پل كول به شهرهاي خرم آباد ، دورود ، ازنا ، اليگودرز و شول آباد كوچ مي كنند.
سالانه بيش از يكهزار خانوار از اين مسير به سمت ييلاق عبور و با شروع سرما به سمت مناطق قشلاقي خوزستان و شهرستان هاي دزفول،شوش،شوشتر،گتوند،لالي،انديكا و مسجد سليمان كوچ مي كنند.
به گزارش ايرنا عبدالحسين پورركني عصر چهارشنبه در نشست خبري با اصحاب رسانه افزود:پل كول در دوره هاي گذشته مسير تردد عشاير از خوزستان به اصفهان بوده است كه به دليل قدمت بالا بخشي از دهانه آن تخريب شده و كوچ عشاير را با مشكل مواجه كرده است.
وي با اشاره به بروز حوادث متعدد براي عشاير شمال خوزستان به دليل تخريب بخشي از پل كول و نيز سخت گذر بودن منطقه بيان داشت: از خرداد ماه عمليات اجرايي احداث اين پل با اعتباري افزون بر 23 ميليارد ريال از آغاز شده است.
پورركني گفت:احداث اين پل با 2،5 كيلومتر مسير شكافي همراه بوده است كه با اين عمليات مسير نيز كوتاه تر شد.
معاون عمران و برنامه ريزي فرمانداري ويژه دزفول طول اين پل را 110 متر و جنس پل را از نوع سازه فلزي دانست و گفت:مدت زمان تكميل اين پروژه دو سال مي باشد.
وي با اشاره به ديگر فعاليت هاي عمراني در شهرستان دزفول كه با پيگيري فرمانداري ويژه دزفول انجام شده است افزود:در راستاي محروميت زدايي از بخش هاي محروم سردشت و شهيون حدود 120 ميليارد ريال اعتبار براي پوشش مخابراتي بخش هاي سردشت و شهيون اختصاص داده شده است و پيش بيني مي شود تا اواخر امسال مشكل آنتن دهي تلفن همراه در اين مناطق تاحدي برطرف شود.
پورركني با تاكيد بر ضرورت پوشش مخابراتي مناطق سخت گذر شهيون و سردشت افزود: مشكلات مخابراتي در اين مناطق محروم و دور افتاده دزفول موجب شده تا در چند مورد كمك رساني به بيماران اورژانسي با مشكل و تاخير انجام شود.
وي افزود:در راستاي خدمات رساني به مناطق محروم دزفول ساخت تعدادي مدرسه چهار ، شش و 12 كلاسه و نيز تعدادي مسجد و خانه عالم در كوي طالقاني و مدرس توسط بنياد بركت آغاز شده است و تاكنون عمليات زيرسازي ساخت 10 مدرسه انجام شده است.
معاون عمراني و برنامه ريزي فرمانداري ويژه دزفول برقرساني به روستاهاي محروم دزفول را از ديگر فعاليت هاي عمراني اين شهرستان عنوان كرد و گفت:برقرساني به روستاهاي بخش شهيون با پيگيري فرماندار ويژه دزفول با اعتباري افزون بر 30 ميليارد ريال آغاز شده و تاكنون 50 درصد عمليات برقرساني به اين ر وستاها اجرا شده است.
پورركني آبرساني به مناطق دور افتاده روستاهاي بخش مركزي ،چغاميش،سردشت و شهيون را از ديگر فعاليت هاي ارزنده اداره آب وفاضلاب روستايي در امسال برشمرد و اظهار كرد:با وجود اقدامات اخير مشكل آبرساني به بخش هاي سردشت و شهيون هنوز به طور كامل برطرف نشده است.
وي افزود:در راستاي ترويج و توسعه صنايع دستي نيز قراردادي با چند واحد تجاري در روانسر منعقد شده تا صنايع دستي دزفول مانند كپو،خراطي وديگر صنايع دستي دزفول براي فروش و بازار يابي به اين شهر صادر شود.
پورركني گفت:با وجود اقدامات صورت گرفته براي رفع مشكلات منطقه همچنان نيازمند همراهي ،حمايت،پشتيباني و همكاري مسوولان براي حل ديگر مشكلات و تكميل پروژه ها احساس مي شود.
شهرستان دزفول با حدود500 هزار نفر جمعيت در شمال خوزستان قرار دارد.
شهيون و سردشت دو بخش محروم شهرستان دزفول مي باشند كه از زيرساخت مناسب در بخش جاده ، بهداشت و درمان ، آموزش و پرورش و مخابرات بهره مند نمي باشند.
7278/6068

سرخط اخبار استان‌ها