۱۲ آذر ۱۳۹۴، ۹:۲۷
کد خبر: 81863429
T T
۰ نفر
هشدار مصرف نمك وارد منوي رستوران هاي زنجيره اي شد

تهران - ايرنا - برچسب هشدار در مورد مصرف نمك به تازگي وارد منوي رستوران هاي زنجيره اي آمريكا شده است.

به گزارش گروه اخبار علمي ايرنا از ساينس، به گزارش مركز كنترل و پيشگيري از بيماري ها، در آمريكا بيماري هاي قلبي عروقي عامل 25 درصد از مرگ و مير محسوب مي شوند و مصرف نمك و فشار خون بالا، يكي از مهمترين دلايل بيماري هاي قلبي عروقي است. براي هشدار در زمينه مصرف نمك، رستوران هاي زنجيره اي نيويورك از سه شنبه گذشته در كنار هر غذايي كه حاوي حداقل دو هزار و 300 ميلي گرم نمك است، برچسب هشدار قرار دادند.

****چرا بايد ميزان مصرف نمك محدود شود
با توجه به آمار انجمن قلب آمريكا، حدود 77.9 ميليون آمريكايي به فشار خون بالا مبتلا هستند. فشار خون بالا به اين معنا است كه اين افراد در معرض بيماري هاي قلبي و سكته مغزي قرار دارند.
زماني كه نمك زيادي مصرف مي شود، بدن به منظور شستن نمك، آب بيشتري در خود نگه مي دارد كه همين امر منجر به افزايش فشار خون مي شود. دليل ورم كردن دست و پا و صورت نيز پس از مصرف نمك همين موضوع است.
تحقيقات نشان مي دهد بسياري از غذاهاي محبوب رستوراني، حاوي بيش از هزار و 500 تا دو هزار ميلي گرم نمك است؛ ميزان نمك برخي غذاها به دو هزار و 990 ميلي گرم هم مي رسد كه بسيار بيشتر از حد مجاز در كل روز است (كارشناسان مصرف 1500 تا 2000 ميلي گرم نمك را در روز توصيه كرده اند).
متخصصان تغذيه بعضي غذاها را بمب نمك ناميده اند؛ بنابراين از رستوران هاي زنجيره اي خواسته اند كه غذاهاي پرنمك را با برچسب هشدار دهند.
كارشناسان معتقدند كه بسياري از افراد ميزان نمك موجود در غذا را نمي دانند و در صورت مشاهده چنين برچسب هايي، در رژيم خود تجديد نظر مي كنند.
برچسب دار كردن منو رستورانها راهكار نهايي حل مشكل فشار خون نيست ولي مي تواند تلنگر مهمي در اين زمينه باشد.
علمي (6) ** 9259**1440
۰ نفر