۷ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۷
کد خبر: 81856689
T T
۰ نفر
نیروی دریایی ارتش با اقتدار از منافع نظام درآبهای آزاد محافظت می كند

بوشهر- ایرنا- رئیس ستاد پایگاه دریایی بوشهر گفت: نیروی دریایی ارتش امروز با اقتدار از منافع نظام جمهوری اسلامی در آبهای آزاد محافظت می كند.

به گزارش ایرنا، دریادار دوم مهندس ستاد بابك امینی روز شنبه به مناسبت هفتم آذر سالروز نیروی دریایی راهبردی ارتش در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر افزود: كاركنان نیروی دریایی در سال 59 برای تثبیت سیادت دریایی ارتش جمهوری اسلامی و حفظ منافع نظام حماسه پیكان را آفریدند امروز نیز با اقتداردر آبهای آزاد از منافع نظام محافظت می كنند.
وی اضافه كرد: اسكورت كاروانهای تجاری و نفتكشها در زمان جنگ برای جلوگیری از اختلال در واردات و صادرات مهمترین وظیفه نیروی دریایی ارتش بود امروز هم با ظهور پدیده دزدان دریایی، این نیرو با تمام قدرت نه تنها از كشتیهای تجاری و نفتكشهای ایرانی بلكه از كشتیهای كشورهای دیگر نیز در منطقه خلیج عدن و باب المندب محافظت می كند.
امینی گفت: نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس با انجام 150 عملیات 10 هزار كشتی تجاری و نفتكش را اسكورت كرد كه از این تعداد عملیات 99.8 درصد موفقیت آمیز بود و تنها 20 فروند از این شناورها صدمه دیدند و این سندی پرافتخار برای نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس است.
وی اظهار كرد: تاكنون 36 ناوگروه از جمهوری اسلامی به خلیج عدن اعزام شده اند و 37 ناوگروه نیز تا دهم آذر اعزام می شود و پایگاه دریایی بوشهر نقشی مهم در اعزام نیرو به این ناوگروهها داشته است.
رئیس ستاد پایگاه دریایی بوشهر بیان كرد: هفتم آذر یادآور رشادتهای دلیرمردانی است كه با سركوب نیروی دریایی دشمن برگ زرین دیگری بر افتخارات خود در دوران جنگ به ثبت رساندند.
امینی گفت: از شروع جنگ تحمیلی، نیروی دریایی ارتش با تشكیل گروه رزمی 421 هدایت تمام عملیاتهای دریایی را برعهده گرفت طوری كه در مرزهای آبی كشور كسی بدون اجازه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی حق تردد نداشت و اقتدار و سیادت نیروی دریایی از همان روزهای اول تثبیت شد.
وی در باره عملیات مروارید و ناوچه پیكان گفت: سكوهای نفتی البكر و الامیه بعنوان دژی محكم برای نیروی دریای رژیم بعث صدام بود كه از این راه كشتیهای تجاری و نفتكش ایران را مورد حمله قرار می دادند كه در این شرایط تصمیم گرفته شد این سكوها درهم شكسته شوند.
امینی اظهار كرد: دشمن بعثی با بسیج كامل نیروی دریای و هوایی خود از پایانه های صدور نفت البكر والامیه مراقبت می كرد در این شرایط سپید جامگان نیروی دریایی در ششم آذر 1359، به این سكوها تاختند و با همكاری تیزپروازان نیروی هوایی ارتش، ضمن وارد آوردن ضربه های كوبنده بر پیكره نیروی دریایی و هوایی دشمن، بیش از دو سوم این پایانه ها را منهدم كردند و پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران را بر مرتفع ترین دكل این پایانه ها به اهتزاز در آوردند.
امینی گفت: پایانه های نفتی البكر و الامیه از بزرگترین مراكز صادرات نفت است كه در شمال خلیج فارس در دهانه خور عبدالله نزدیك جزیره بوبیان كویت قرار گرفته و از شاهرگ های حیاتی اقتصادی رژیم بعثی صدام از طریق دریا به حساب می آمد.
وی اظهار كرد: در این نبرد دریایی سخت، دو فروند ناوچه موشك انداز از نوع «اوزا» و 13 فروند از هواپیماهای جنگنده دشمن در قعر آب های خلیج فارس غرق شد و علاوه براین نیز تعدادی از تكاوران دریایی رژیم بعث صدام كشته و تعدادی نیز به اسارت در آمدند.
امینی یادآور شد: دشمن بعثی برای جبران این شكست ها در شب هفتم آذر 1359، با اعزام تعدادی شناور جنگی از طریق بندر نظامی «ام القصر» در خور عبدالله، سعی در باز پس گیری پایانه ها كرد كه در این مصاف، یك فروند از شناورهای آنها غرق و دو فروند صدمه دیده و بقیه از صحنه عملیات گریخته و به ام القصر بازگشتند.
وی گفت: در سپیده دم هفتم آذر 1359، دشمن با تمام قوا از هوا و دریا با برخورداری از پشتیبانی لجستیكی و اطلاعاتی كشورهای منطقه و آواكس ها و ماهواره های كشورهای استكباری و یاری گرفتن از تأسیسات نظامی ساحلی كشورهای نزدیك صحنه عملیات، بار دیگر در صدد باز پس گیری این پایانه ها برآمد اما در یك مصاف نابرابر ناوچه پیكان به تنهایی توانست تعداد دیگری از كشتی ها و هواپیماهای آنها را از صحنه عملیات خارج كند.
وی افزود: سرانجام پس از ساعت ها نبرد بی امان، در حالی كه دلاورمردان آخرین گلوله های خود را به سوی دشمن نشانه می رفتند، ناوچه پیكان مورد اصابت چند موشك قرار گرفت و با پرسنل شجاع خود در شمال خلیج فارس در دل آبهای گرم و نیلگون آن جای گرفت و صفحه زرین دیگری بر تاریخ نبردهای دریایی كشور افزوده شد.
وی انهدام بزرگترین پایانه های صادراتی نفت منطقه و از كار انداختن بیش از 50 درصد توان رزمی نیروی دریایی صدام، محاصره دریایی و قطع خطهای ارتباطی دشمن، برقراری خطوط ارتباطی كشورمان، برقراری سیادت جمهوری اسلامی روی خلیج فارس و تنگه هرمز و اثبات توانمندی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به دنیا را از جمله دستاوردهای عملیات مروارید عنوان كرد.
وی یادآور شد: پس از عملیات مروارید رژیم بعث با حمله های مكرر به جزیره خارگ درصدد جبران شكست سنگین خود بود ولی با دلیرمردیهای مردان نیروی دریایی یك روز هم صادرات نفت ایران قطع نشد.
وی گفت: نیروی دریایی راهبردی ارتش در طول دفاع مقدس 268 شهید تقدیم نظام و انقلاب كرد.
رئیس سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر نیز گفت: اقتصاد و حمل و نقل دریایی از قابلیت های مهم كشورهای برخوردار از مرزهای آبی است كه استفاده از این ظرفیت نقش موثری در شتاب بخشی توسعه دارد.
اكبر اقبال مجرد با گرامیداشت هفتم آذر سالروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به موضوع نوظهور دزدان دریایی اشاره كرد و گفت:حضور مقتدرانه سفید پوشان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در آب های آزاد و بین المللی در مقابله با دزدان دریایی و اسكورت كشتی های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بیانگر موفقیت این نیرو در انجام ماموریت های برون مرزی دارد.
وی یادآورشد: همچنین برگزاری رزمایش های مختلف نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی در آب های دور دست توان و قدرت این نیرو را در سیادت از كیان نظام اسلامی به رخ دشمنان می كشد.
رئیس سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر اضافه كرد: مستند سازی و ثبت رشادت های جان بركفان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از موضوعاتی است كه به تناسب حماسه آفرینی این نیرو انجام نشده است و رسانه ها بعنوان ابزار موثر تحقق این مهم می توانند در این زمینه نقش آفرینی كنند.
وی گفت: ایرنا بعنوان رسانه رسمی نوشتاری كشور در كنار سایر رسانه های نوشتاری ، شنیداری و دیداری آمادگی دارد با تعامل و هم افزایی در اطلاع رسانی از عملكرد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به انجام رسالت خود بپردازد.
6047
۰ نفر