۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۴۰
کد خبر: 81855102
T T
۰ نفر

علائم سرطان روده بزرگ را جدي بگيريد

۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۴۰
کد خبر: 81855102
علائم سرطان روده بزرگ را جدي بگيريد

مشهد- ايرنا- عضو شوراي عالي مركز تحقيقات سرطان گفت: افراد در معرض خطر سرطان كلوركتال يا روده بزرگ با مشاهده علائم اين بيماري بايد بلافاصله به پزشك متخصص مراجعه كنند.

دكتر علي تقي زاده روز پنجشنبه در 'همايش علمي سرطانهاي كلوركتال از شواهد علمي تا باليني' در مشهد افزود: مشاهده خون در مدفوع، تغيير در اجابت مزاج و احساس تخليه نشدن مدفوع بطور كامل از مهمترين علائم سرطان روده بزرگ در كنار سابقه ژنتيكي و سن بالا است.
وي گفت: سرطان روده بزرگ هم اكنون چهارمين سرطان شايع در مردان و دومين سرطان شايع در بين زنان ايراني به شمار مي رود.
عضو شوراي عالي مركز تحقيقات سرطان بي تحركي،چاقي، تغذيه نامناسب و مصرف غذاهاي پركالري را از عوامل اصلي بروز سرطان روده بزرگ عنوان كرد.
وي گفت: از سوي ديگر سن افراد مهمترين خطر در ابتلا به انواع سرطانها شناخته شده لذا زمينه‌ ابتلا به انواع سرطانها با افزايش اميد به زندگي در كشور رو به افزايش است.
عضو انجمن كلينيكال انكولوژي ايران نيز در اين همايش گفت: آموزش آحاد جامعه براي پيشگيري و تشخيص زودرس سرطان روده بزرگ از اهميت بسزايي برخوردار است.
دكتر حميدرضا هاشمي‌فرد افزود: اين در حالي است كه اكنون با ضعفهاي زيادي پيرامون آموزشهاي مرتبط با پيشگيري از بروز سرطان و همچنين آموزش به بيماران سرطاني مواجه هستيم.
وي تاكيد كرد: سرطان كلوركتال جزء سرطانهايي است كه آزمايشهاي غربالگري مشخصي دارد و در صورت تشخيص به موقع، درمان اين نوع سرطان پيش ‌آگهي خوبي دارد.
عضو انجمن كلينيكال انكولوژي ايران تشخيص بهنگام و همكاري بيمار را شاه ‌كليد غلبه بر سرطان عنوان و بيان كرد: در تشخيص بهنگام، نقش آموزشهاي عمومي از طريق رسانه‌ها اهميت زيادي دارد.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي سبزوار افزود: بيمار بايد از طريق تيم پزشكي و پرستاري اطلاعات مناسبي از نوع سرطان خود و مرحله پيشرفت بيماري و روند درمان كسب كند.
دكتر هاشمي فرد با اشاره به نقش پرستاران در آموزش بيماران گفت: بخش زيادي از اطلاعاتي كه بايد در اختيار بيمار يا همراه او قرار گيرد مي بايست از طريق گروه پرستاري كه ارتباط بيشتري با بيمار دارد در اختيار فرد و خانواده اش قرار گيرد.
همايش سرطانهاي كلوركتال از شواهد علمي تا بالين با حضور 150 نفر از پزشكان متخصص انكولوژي و راديولوژي خراسان رضوي و پرستاران شاغل در حوزه سرطان به مدت يك روز در مشهد برگزار شد.
3027/1858
۰ نفر