۱۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۲۰
کد خبر: 81791596
T T
۰ نفر
كاهش ٢٠ درصدي سهم سوخت هاي مايع در توليد برق

تهران- ايرنا- هدفگذاري جهاني به منظور استفاده از انرژي هاي تجديدپذير و هسته اي، كاهش ٢٠ درصدي مصرف سوخت هاي مايع را در توليد برق در دنيا به همراه دارد.

به گزارش ايرنا از شبكه اطلاع رساني نفت و انرژي (شانا)، بنابر اعلام آژانس بين المللي انرژي كه در گزارشي به مقايسه سهم هر يك از منابع انرژي در تأمين انرژي الكتريكي دنيا در سال ٢٠١٠ و ٢٠٤٠ پرداخته است، سهم زغال سنگ در تامين انرژي الكتريكي دنيا در سال ٢٠٤٠ رو به كاهش بوده و از ٤٠ درصد به ٣٥ درصد مي رسد؛ اين در حالي است كه سهم گاز طبيعي در اين بازه زماني از ٢٢ درصد به ٢٤ درصد ارتقا مي يابد.
همچنين سهم انرژي هسته اي و برق آبي و تجديدپذير به ترتيب از ١٢ درصد و ٢١ درصد به ١٤ درصد و ٢٥ درصد مي رسد كه با رشد قابل ملاحظه اي توام هستند؛ در مورد سوخت هاي مايع روند كاهشي از ٥ درصد به ٢ درصد به معني عزم جهاني براي كنترل عدم مصرف سوخت هاي مايع در نيروگاه ها براي توليد برق است كه در سال هاي اخير با اعمال تحريم عليه كشور ما روند مصرف سوخت هاي مايع رو به رشد بوده است.
بنابراين در سال ٢٠٤٠، مقدار مصرف زغال سنگ ١,٧ و گاز طبيعي ٢ برابر مقدار فعلي و مقدار توليد برق از منابع برق آبي و تجديدپذير و هسته اي به ترتيب به ٢.٣ و ٢ برابر مي شود اين در حالي است كه مقدار مصرف سوخت هاي مايع براي توليد برق حدود ٢٠ درصد كاهش مي يابد.
رشد مصرف ميانگين سالانه تا ٢٠٤٠ براي هر يك از منابع تامين انرژي الكتريكي به جز سوخت هاي مايع كه با شيب ١ درصد رو به كاهش است، در باره گازطبيعي و انرژي هسته اي هر يك با شيب افزايشي معادل ٢,٥ درصد، زغال سنگ ١.٨ درصد، برق آبي و تجديدپذير معادل ٢.٨ درصد است كه بيشترين سرعت رشد مربوط به انرژيهاي تجديدپذير است.
لازم به توضيح است كه در ميان انواع انرژي تجديدپذير، انرژي خورشيدي، باد و ژئوترمال به ترتيب ٩,١ درصد، ٥.٨ درصد و ٤.١ درصد بيشترين سهم و ساير منابع انرژي تجديدپذير و انرژي برق آبي به ترتيب با مقادير ٣.٢ درصد و ٢ درصد كمترين ميزان را در سرعت رشد انرژي هاي تجديدپذير براي توليد برق را به خود اختصاص مي دهند.
براساس اين گزارش، ظرفيت انرژي برق آبي به ١,٨ برابر مقدار فعلي مي رسد و ظرفيت هاي انرژي باد ٥.٣ برابر، ژئوترمال ٣.٣ برابر، خورشيدي ١٣ برابر و ساير انرژي هاي تجديدپذير ٢.٥ برابر نسبت به سال ٢٠١٠ مي شود.
به اين ترتيب در ايران به عنوان نخستين دارنده ذخاير گاز طبيعي جهان و دهمين دارنده ذخاير زغال سنگ در دنيا، علاوه بر ايجاد زمينه مصرف داخلي زغال سنگ براي توليد برق، با تمركز بر افزايش توليد گاز طبيعي و زغال سنگ و بازاريابي و فروش آن به بازارهاي بين المللي سهم فزاينده رشد ٢٠٠ درصدي اين حامل ها براي توليد برق در ٢٥ سال آينده دنيا را پوشش دهيم تا منافع ارزي آن حاصل كشور شود.
همچنين راهكار دوم براي افزايش قدرت صادرات گاز طبيعي، استفاده از منابع انرژي تجديدپذير (به ويژه خورشيد و باد) و انرژي هسته اي براي توليد برق در داخل كشور و صادرات گاز طبيعي مصرف نشده به بازارهاي بين المللي است.
توسعه نيروگاه هاي هسته اي و كاهش سهم مصرف سوختهاي مايع به ٢ درصد به منظور توليد برق در نيروگاههاي كشور نيز جزو اولويت هاي اجتناب ناپذير است.
در مورد سوخت هاي مايع كه استفاده غيرنيروگاهي خواهند داشت، برنامه بلند مدت ٢٥ سال آينده نيز توليد ارزش افزوده با تبديل پالايشگاهي نفت خام به فرآورده هاي نفتي در كنار صادرات نفت خام و ارتقاي سهم فروش به ٣٠ درصد بيشتر از مقادير فروش پيش از سال هاي تحريم است.
** عليرضا مرادي كارشناس بهينه سازي انرژي در بخش ساختمان شركت بهينه سازي مصرف سوخت
اقتصام (1) 3065 **2017
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد