۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۳:۴۸
کد خبر: 81779755
T T
۰ نفر
چین برنده نبرد با ژاپن در اجرای بزرگترین طرح اقتصادی در اندونزی

پكن - ایرنا - رقابت جدی چین و ژاپن به عنوان دو غول بزرگ شرق آسیا در حوزه اقتصادی كه از مدتها پیش برای ساخت و راه اندازی نخستین قطار سریع السیر در اندونزی آغاز شده بود ظاهرا با برتری چینی ها در این زمینه به پایان رسیده است.

به گزارش ایرنا، ژاپن كه همیشه یكی از سرمایه گذاران اصلی در مسائل اقتصادی بویژه در زمینه زیرساخت های كشورهای شرق و جنوب شرق آسیا محسوب می شد، این بار در زمینه رقابت در ساخت قطارهای سریع السیر در كشور اندونزی، میدان رقابت را به چین واگذار كرد و از دور رقابتها كنار گذاشته شد.
ژاپن یكی از سه سرمایه گذار اصلی در اندونزی محسوب می شود كه سهام عمده ای در بازارهای خودرو و معدن دارد. با این وجود گویا ژاپنی ها مجبور شده اند برای برنده شدن در پروژه ساخت قطار سریع السیر در اندونزی با كشور چین زورآزمایی كنند؛ كشوری كه به عنوان قدرت نوظهور در عرصه اقتصادی طی سالهای اخیر دست به سرمایه گذاریهای كلانی در كشورهای مختلف زده و اینك اندونزی یكی از مقصدهای تازه آن محسوب می شود.
اندونزی كه پیشتر با دو رقیب جدی به نام ژاپن و چین بر سر اجرای این طرح روبرو شده بود از دو كشور اجازه خواست تا بررسی های بیشتری در این باره انجام دهد و سپس نتایج تحقیقات خود را در این زمینه اعلام كند.
روزنامه «ژاپن تودی» امروز اعلام كرد كه اندونزیایی ها در نهایت چین را برای اجرای این طرح كه ارزش آن 5 میلیارد و 300 میلیون دلار برآورد شده، برگزیده اند و این موضوع امروز رسما از سوی دولت این كشور به توكیو اعلام شده است.
پیشتر گمانه زنی ها از برنده شدن چین در این طرح بزرگ اقتصادی حكایت داشت چرا كه وزیر توسعه و برنامه ریزی اندونزی در سخنانی از تصمیم چین برای سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری برای ساخت تاسیسات زیربنایی از جمله راه آهن، نیروگاه و اتوبان در این كشور خبر داده بود.
این خط آهن كه طول آن 160 كیلومتر عنوان شده قرار است «جاكارتا» پایتخت را به بندر «باندونگ» اندونزی كه مهد منسوجات محسوب می شود، متصل كند.
همچنین علاوه بر منسوجات، شهر باندونگ به داشتن دانشگاه ها و مراكز «آی.تی» نیز مشهور است و این طرح آنچنان برای چین و ژاپن اهمیت داشت كه پنج ماه پیش دیپلماتها و هیات های نمایندگی از دو كشور با سفر به اندونزی با مقام های این كشور در خصوص اجرای این طرح دیدار كردند.
نشریه ژاپنی خاطرنشان كرده است كه دولت اندونزی به این دلیل چین را به عنوان مجری این طرح معرفی كرد كه بر اساس نظر آنها این كشور بار مالی را برای اجرای این طرح بر دوش جاكارتا نگذاشته است و در زمینه فاینانس و پشتوانه مالی طرح آزادانه عمل می كند و اندونزی در این باره تعهدی ندارد.
پیشنهاد های چین و ژاپن برای پیروز شدن در این پروژه با یكدیگر متفاوت بود به این صورت كه چینی ها متعهد شدند كه در صورت پیروزی، عملیات ساخت و راه اندازی قطار سریع السیر را در مدت یك سال آغاز كرده و تا پایان سال 2019 تكمیل كنند ضمن آنكه چینی ها اعلام كردند كه برای این پروژه از دولت اندونزی ضمانت مالی نمی خواهند.
اما در مقابل ژاپنی ها هزینه های بیشتری برای این پروژه طلب كرده و حتی اعلام كردند كه این پروژه تا سال 2021 افتتاح نمی شود.
چین در سال های اخیر رشد بسیار قابل توجهی در ساخت خطوط آهن بخصوص توسعه خطوط ریلی تندرو داشته است.
آمارها نشان می دهد كه طول خطوط قطارهای تندرو در چین به 16 هزار كیلومتر می رسد كه معادل 60 درصد از كل خط آهن تندرو در جهان محسوب می شود و پس از چین كشورهای ژاپن و اسپانیا رده های بعدی را در اختیار دارند.
شمار مسافرانی كه با استفاده از این قطارها در چین سفر و تردد می كنند روزانه بین 2 میلیون و 500 تا 3میلیون و 100 هزار نفر می رسد.
در سال 2014 میلادی شمار مسافرانی كه در چین با این قطارها سفر كردند به 970 میلیون نفر رسید و از ابتدای سال جاری میلادی تاكنون این رقم نزدیك به 750 میلیون نفر بوده است.
سریعترین خط قطار تندرو جهان در استان «گوانگ دونگ» در جنوب چین با سرعت 316 كیلومتر و طولانی ترین خط هم خط آهن جنوب به شمال شرق چین به طول 2 هزار و 446 كیلومتر است.
تنها خط سودآور تندرو در چین هم راه آهن پكن ـ شانگهای از شمال به شرق است كه در سه سال گذشته 330 میلیون نفر با آن سفر كرده اند.
آساق*231*1597

سرخط اخبار جهان