۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۲
کد خبر: 81770575
T T
۰ نفر

عملیات ساخت گود كشتی باچوخه در شیروان آغاز شد

۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۲
کد خبر: 81770575
عملیات ساخت گود كشتی باچوخه در شیروان آغاز شد

شیروان- ایرنا- عملیات ساخت گود كشتی با چوخه روز چهارشنبه با اعتبار حدود 10 میلیارد ریال در روستای امیرآباد شیروان و با حضور مسوولان استانی و شهرستانی آغاز شد.

به گزارش ایرنا، این گود كشتی در زمینی به گستره سه هزار و 132مترمربع و ساختمان جایگاه آن نیز در زیربنای 203 مترمربع ساخته می شود كه هم اكنون افزون بر شش میلیارد و 800میلیون ریال اعتبار برای ساخت آن تخصیص یافته است.
گنجایش تماشگر این گود كشتی شش هزار نفر خواهد بود كه با تخصیص هفت میلیارد ریال اعتبار به پیمانكار طرف قرارداد، ساخت آن در مدت 18 ماه انجام خواهد شد.
فرماندار شیروان در آیین شروع ساخت این طرح عمرانی گفت: تاكنون در دولت تدبیر و امید پیشرفت های خوبی در زمینه طرح های عمرانی ایجاد شده كه با افتتاح آن مردم بسیاری از این شهرستان از مزایای آن بهره منده شده اند.
عباسعلی صفایی در ادامه افزود: مردم شیروان علاقه زیادی به رشته های مختلف ورزشی بویژه كشتی باچوخه دارند.
وی گفت: به همین دلیل جوانان این شهرستان تاكنون در رشته های مختلف ورزشی خوش درخشیده اند و در این راستا پهلوانان بنامی از این خطه پرورش یافته است.
كشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی به عنوان میراث معنوی در سال 87 به شماره 30 در فهرست آثار ملی ناملموس كشور ثبت شده است.
چوخه واژه ای كردی و نام لباسی است كه كشتی گیران این رشته به تن می كنند كه از شنل كوتاهی كه كشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محكم می كنند تشكیل شده و از آنجا كه این كشتی از قدیم الایام در بین عشایر كرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام كشتی باچوخه معروف شده است.
مسابقات مزبور با نواخته شدن دهل و سرنا همراه است كه در ذهن بیننده تداعی كننده رشادتها و دلاوریهای پهلوانان و نام آوران تاریخ ایران است.
كشتی گیران چوخه قبل از آغاز مسابقه وضو گرفته و با روحیه ای معنوی پا به میدان گذاشته و پس از روبوسی با حریف با دستور داور مسابقه كه معمولا' از پیشكسوتان كشتی با چوخه است، كشتی را آغاز می كنند.
كشتی با چوخه سنتی را به نوعی می توان مادر تمام كشتی های آزاد، فرنگی، جودو و كوراش دانست چرا كه اكثر فنون آن شبیه آنها است و بتدریج به كشتی های دیگر نیز رسوخ پیدا كرده است.
روستای امیرآباد از توابع شیروان در 10 كیلومتری شرق این شهرستان و در مسیر اصلی مشهد- بجنورد واقع است.ك2
7186/ 6042

سرخط اخبار استان‌ها