۳۱ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۵۰
کد خبر: 81728629
T T
۰ نفر
وزیر امور مهاجرین افغانستان: اقدام كشورهای اروپایی عامل تجمع مقابل سفارتخانه ها در كابل است

كابل - ایرنا - وزیر امور مهاجرین افغانستان گفت: اقدام كشورهای اروپایی برای پذیرش افغان ها در كشور خود باعث هجوم مردم افغانستان در مقابل سفارتخانه های مستقر در كابل شده است.

به گزارش ایرنا، «سید محمد حسین بلخی» این مطلب را در پاسخ خبرنگار ایرنا در كابل مبنی بر دلیل تجمع مردم افغانستان در مقابل كنسولگری های سفارتخانه ها اعلام كرد و افزود: امسال اتحادیه اروپا اعلام كرده است كه 32 هزار پناهنده افغان را می پذیرد، همین مساله موجب شد تا متقاضیان ویزا از كشورهای مختلف افزایش یابد.
وی گفت: اغلب مهاجرین افغان كه قصد عزیمت به كشورهای اروپایی را دارند، ابتدا به كشورهای دیگر مراجعه می كنند و از آنجا راهی مقصد خود می شوند.
وزیر امور مهاجرین افغانستان افزود: امسال بازگشت داوطلبانه پناهندگان و مهاجرین افغان، رشد قابل ملاحظه ای داشته است. در سال 2014 نزدیك 17 هزار نفر از پناهندگان افغان به كشور بازگشتند درحالی كه امسال هنوز سال به پایان نرسیده است، بیش از 45 هزار نفر از مهاجرین افغان به كشور بازگشته اند.
وی گفت: پیش بینی ما این است كه تا آخر امسال 100 هزار نفر از پناهندگان افغان به كشورشان بازگردند.
بلخی در پاسخ به این پرسش كه اخیرا شمار جمعیت متقاضی ویزا در مقابل سفارت تركیه نیز افزایش یافته است، اظهار داشت: تركیه برای مردم افغانستان یك ایستگاه است. آنان به دنبال این هستند تا با دریافت ویزای تركیه، از 32 هزار سهمیه ای كه كشورهای اروپایی برای پناهندگان افغان تعیین كرده اند، استفاده كنند و به آنجا بروند.
وزیر امور مهاجرین افغانستان افزود: براساس آمارهای موجود جمعیت افغان ها در تركیه و اردوگاه های این كشور نسبت به مهاجرین افغان در كشورهای ایران، پاكستان و هندوستان بسیار كم است.
وی گفت: البته باید به این نكته دقت شود كه تجمع مقابل سفارتخانه ها در تمامی كشورها مشاهده می شود. چون مهاجرت همواره بین مردم دنیا جریان دارد.
بلخی یك دلیل دیگر تجمع مقابل سفارتخانه های كشورهای خارجی در كابل را تغییر گذرنامه دانست و گفت كه با توجه به تغییر گذرنامه های اتباع افغانی، آنان برای انتقال ویزای خود به گذرنامه جدید، ناگزیر به سفارتخانه ها مراجعه می كنند.
تجمع اتباع افغانستان پس از انفجارهای زنجیره ای در كابل افزایش یافته است.
بیشترین مهاجران افغان در دو كشور همسایه ایران و پاكستان به سر می برند.
براساس آمار وزارت امور مهاجرین افغانستان، درحال حاضر تنها یك میلیون و 400 هزار مهاجر فاقد مجوز اقامت در ایران و بیش از یك میلیون نفر دیگر در پاكستان به سر می برند. حدود یك میلیون پناهنده افغان نیز با داشتن مجوز و كارت اقامت در ایران زندگی می كنند و برای 450 هزار نفر دیگر روادید صادر شده است.
بیش از 500 هزار پناهنده افغان نیز در كشورهای اروپایی زندگی می كنند.
آساق ** 1610**1392

سرخط اخبار جهان