۲۱ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۵۱
کد خبر: 81716403
T T
۰ نفر

توت فرنگی كاران كردستان از دست دلالان می نالند

۲۱ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۵۱
کد خبر: 81716403
توت فرنگی كاران كردستان از دست دلالان می نالند

سنندج - ایرنا- كردستان با تولید 65درصد كل توت فرنگی كشور، قطب اصلی تولید این محصول است اما توت فرنگی كاران این استان از دست دلالان می نالند و می گویند سودهای كلان به جیب دلالان می رود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هرساله بیش از دو هزار و 500 هكتار از مزارع استان كردستان به كشت توت فرنگی اختصاص می یابد كه بسته به وضعیت جوی بیش از 30 هزار تن از این محصول برداشت می شود.
شهرستان سنندج با تولید 60 درصد از توت فرنگی بیشترین میزان تولید این محصول را در سطح استان در دست دارد.
خبرنگار ایرنا با حضور در مزارع اطراف شهر سنندج از نزدیك با توت فرنگی كاران به گفت و گو نشست و مسایل و مشكلات این حوزه را از زبان آنان شنید.
روستای گزنه در حدود 20 كیلومتری سنندج یكی از قطب های تولید توت فرنگی است كه كشاورزان این روستا با تشكیل تعاونی توسعه روستایی با حدود 50 عضو درخواست كمك مسوولان در جهت تقویت بنیه اقتصادی كشاورزان و حذف دلالان را دارند.
حبیب الله فلاح مدیرعامل این تعاونی می گوید: در روستای گزنه از دو سال گذشته 120هكتار زمین را زیر كشت توت فرنگی برده ایم و در دو برداشت بهاره و پاییزه از هر هكتار 20 تن برداشت می كنیم.
به گفته وی كشت توت فرنگی در این روستا برای 100 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد كرده و سالانه دو میلیارد ریال برای توت فرنگی كاران درآمد دارد.
وی واسطه ها و دلالان را مانع رسیدن سود به توت فرنگی كاران دانست و گفت: برای اینكه ضرر نكنیم باید هر كیلوگرم توت فرنگی را بالای 50 هزار ریال بفروشیم در حالی كه دلالان به قیمت پایین تری این محصول را از ما خریداری می كنند و خود به دو برابر آن را به فروش می رسانند.
او اظهار كرد: نوبر توت فرنگی در كردستان هر كیلوگرم 100 هزار ریال بود اما اكنون به دلیل اتمام فصل برداشت بهاره، توت فرنگی در بازار وجود ندارد و تا برداشت فصل پاییز نیز حدود یك ماه دیگر زمان مانده است.
وی چند پیشنهاد به مسوولان سازمان جهاد كشاورزی در جهت حمایت از توت فرنگی كاران داد و گفت: درخواست هزار متر لوله برای اجرای طرح آبیاری قطره ای و یك الكترو پمپ شناور برای صرفه جویی در مصرف برق را از سازمان جهاد كشاورزی داریم.
او به وضعیت توت فرنگی و زود فاسد شدن این محصول اشاره كرد و گفت: بعد از برداشت بلافاصله باید این محصول را به بازار مصرف برسانیم و برای این كار نیاز به خودرو مناسب یخچال دار داریم كه اكنون در دسترس نیست.
وی خواستار اختصاص تسهیلات بانكی به تعاونی توسعه روستایی برای خریداری خودرو یخچال دار شد و گفت: با تامین این خودرو می توانیم بدون واسطه محصول را به بازارهای داخل و خارج از استان انتقال دهیم و هزینه های واسطه را حذف كنیم.
فلاح همچنین از مسوولان خواست زمینه را برای صادرات توت فرنگی به كردستان عراق صادر كنند و تاكید كرد این تعاونی آمادگی انجام صادرات را به شرط فراهم شدن بسترها و حمایت مسوولان دارد.
سامان فلاح دیگر توت فرنگی كار روستای گزنه نیز با اشاره به اینكه توت فرنگی در این روستا به صورت ارگانیك تولید می شود گفت: از مسوولان می خواهیم با حمایت از توت فرنگی كاران دست دلالان را از بازار توت فرنگی كوتاه كنند تا كشاورزان دچار ضرر اقتصادی نشوند.
وی به هزینه های جانبی برداشت توت فرنگی از جمله كرایه حمل و خریداری ظروف نیز اشاره كرد و افزود: مجموع هزینه هایی كه به توت فرنگی كاران تحمیل می شود منجر به پایین آمدن سطح درآمد می شود و از این رو از مسوولان درخواست می كنیم به دنبال راهكارهایی برای حمایت از توت فرنگی كاران در جهت افزایش سطح درآمد آنها و جبران هزینه ها باشند.
او همچنین خواستار اختصاص غرفه ای به نام استان كردستان در بازار میوه و تره بار تهران شد و گفت: با اختصاص این غرفه می توانیم محصولات استان را به صورت مستقیم در این غرفه عرضه كنیم و واسطه ها را حذف نماییم.
صادق ندری رئیس هیات مدیره تعاونی توسعه روستایی گزنه نیز از توت فرنگی به عنوان یكی از محصولات اصلی استان كردستان نام برد و گفت: اگر مسوولان از این محصول حمایت نكنند تا چند سال آینده استان های دیگر با توسعه سطح زیر كشت جایگزین استان كردستان می شود.
او از مسوولان جهاد كشاورزی و بانك ها خواست از طریق تسهیلات كم سود با بازپرداخت طولانی مدت و همچنین ارایه مشاوره های لازم، از توت فرنگی كاران به صورت جدی حمایت كنند.
وی به بیكاری و نبود شغل در استان كردستان اشاره كرد و گفت: حوزه كشاورزی و بخصوص بخش توت فرنگی می تواند شغل های بسیاری در سطح استان ایجاد كند.
ندری همچنین خواستار راه اندازی صنایع جانبی برای فرآوری توت فرنگی شد و گفت: بیش از 30 هزار تن توت فرنگی سالانه در كردستان تولید می شود كه با ایجاد واحدهای فرآوری می توان شغل های بیشتری ایجاد كرد و به افزایش سطح درآمد توت فرنگی كاران نیز كمك كرد.
اهالی روستای گزنه اظهار امیدواری می كردند انعكاس مسایل و مشكلات توت فرنگی كاران در رسانه ها منجر به گره گشایی و رفع این موارد شود.
فراهم كردن زمینه صادرات توت فرنگی به دلیل تولید بالای آن در استان، نبود امكانات و تجهیزات استاندارد از جمله خودرو یخچال دار برای حمل محصول، ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری توت فرنگی و همچنین حذف واسطه و دلال در خریداری محصول نقطه مشترك دغدغه ها و خواسته های توت فرنگی كاران استان كردستان است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد كشاورزی كردستان نیز در گفت و گو با ایرنا سطح زیر كشت توت‌ فرنگی را در استان دو هزار و 650 هكتار اعلام كرد و گفت: از این سطح زیر كشت 35 هزار تن توت‌ فرنگی برداشت شده است كه این رقم در سال گذشته 33 هزار تن بود.
اردشیر پورحبیبی زمان برداشت توت فرنگی در نوبت بهاره را اواخر اردیبهشت تا اوایل تیرماه و برداشت پاییزه را 15شهریور تا اول آبان اعلام كرد.
وی به سرمای اردیبهشت ماه امسال اشاره كرد و گفت: باوجود اینكه باغات استان امسال دچار سرمازدگی شد اما كاهش تولید توت فرنگی را در استان نداشتیم.
وی با بیان اینكه 65 درصد توت فرنگی كشور در استان كردستان تولید می شود از شهرستان‌ های سنندج، كامیاران، سروآباد و مریوان به عنوان مناطق عمده تولید توت فرنگی در استان نام برد و گفت: 60 درصد توت فرنگی استان در سنندج تولید می شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد كشاورزی كردستان در ادامه با اشاره به اینكه 10 رقم توت‌ فرنگی در استان كردستان كشت می‌شود، اظهار كرد: ارقام پاروس، كویین الیز و كردستان بیشترین آمار تولید توت فرنگی استان را به خود اختصاص داده اند.
به گفته وی بخشی از توت فرنگی استان به مصرف تازه خوری می رسد و مابقی به دیگر استان ها ارسال می شود.ك/4
3033/1904/1042
گزارش از فرزاد نویدی
۰ نفر