۱۹ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۳۲
کد خبر: 81714386
T T
۰ نفر

وضع نامناسب اشیای تاریخی درگنجینه قلعه والی

۱۹ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۳۲
کد خبر: 81714386
وضع نامناسب اشیای تاریخی درگنجینه قلعه والی

ایلام - ایرنا - مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: وضعیت نگهداری از اشیا تاریخی در گنجینه قلعه والی شهر ایلام مناسب نیست و احداث موزه باستان شناسی یكی از نیازهای اساسی این استان است.

عبدالمالك شنبه زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: چهار هزار شی تاریخی این استان در وضعیت نامناسبی در گنجینه اشیا تاریخی واقع در زیرزمین قلعه والی بدون تهویه لازم نگهداری می شود و امكان تخریب و آسیب دیدن آنها وجود دارد.
وی افزود: قدمت این اشیا تاریخی مربوط به دوران های مختلف پیش از تاریخ تا معاصر است و از جمله آنها می توان به مفرغ، زیورآلات، كاسه، كوزه، خنجر، كتاب، پارچه و قالی اشاره كرد.
شنبه زاده با بیان اینكه مكان جدیدی در ساختمان اداره كل میراث فرهنگی برای ساخت گنجینه اشیا تاریخی در نظر گرفته شده است، تاكید كرد: 600 میلیون ریال برای تعمیرات و نصب تجهیزات این گنجینه امن هزینه می شود.
مدیركل میراث فرهنگی ایلام با بیان اینكه این گنجینه شامل قفسه بندی برای نگهداری اشیای تاریخی و آزمایشگاه است و از حداقل های استاندارد لازم از جمله تنظیم دما و رطوبت مناسب برای نگهداری اشیا تاریخی برخوردار است، گفت: نصب رطوبت سنج در این گنجینه، 900 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد كه تامین آن از عهده میراث فرهنگی بر نمی آید.
وی افزود: در صورت وجود مكان مناسب، ساخت گنجینه بر اساس استانداردهای بین المللی به منظور نگهداری مناسب از اشیا تاریخی و جلوگیری از فرسودگی و تخریب آنها بر اثر رطوبت و دما، دو میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.
شنبه زاده ادامه داد: در زمینه حفاظت فیزیكی از اشیا تاریخی استان هیچ مشكلی وجود ندارد اما حفاظت فنی و شیمیایی آنها نیازمند توجه مسوولان به منظور تامین اعتبارهای لازم است.
استان ایلام یك هزار و 500 اثر تاریخی مربوط به دوران های مختلف دارد.
2077/6032/9002
۰ نفر