۱۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۴۸
کد خبر: 81705626
T T
۰ نفر
نسل جديد تشنه نوآوري در توليد اسباب بازي و وسايل سرگرمي است

تهران - ايرنا - مدير عامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گفت: نسل جديد تشنه محصولات فرهنگي و شيفته خلاقيت، نوآوري و جذابيت در محصولات و توليدات سرگرمي و اسباب بازي است.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، عليرضا حاجيان زاده روز دوشنبه در مراسم افتتاحيه اولين جشنواره و نمايشگاه ملي اسباب بازي اظهار داشت: هنرمندان و صنعتگران مي توانند با تصحيح ديدگاه ها و پيش فرض ها از كودك امروز دوباره با شكلي فراگير و دامنه دار مخاطبان كودك را جذب كنند.
وي خاطرنشان كرد: براي موفقيت دراين عرصه لازم است همه فعالان حوزه هاي فرهنگ و هنر كودكان و نوجوانان و دست اندركاران حوزه اسباب بازي تعامل و همكاري با يكديگر را سرلوحه كار خود قرار دهند.
مديرعامل كانون پرورش فكري با بيان اينكه بايد با عزمي راسخ و استوار به نوآوري و ايجاد تحول در نگاه به كودك و مفهوم كودكي بيانديشيم، افزود: تجربه هاي انباشته شده در اين حوزه را بايد به كار گرفت تا فرصت هاي تازه اي در اين حوزه خلق شود.
حاجيان زاده اظهار كرد:‌ ابتدا بايد بپذيريم كودك و مفهوم دوران كودكي نيازمند بازنگري است و ما بايد در دوره هاي منظم زماني مخاطب را بازشناسي كنيم تا بتوانيم به سمت طراحي، توليد و عرضه محصولاتي متناسب با نيازهاي كودك امروز برويم و با توجه به مقتضيات زندگي او حركت كنيم.
وي خاطرنشان كرد: حمايت از محصولات هوشمند ايراني كه با ارزش ها و معيارهاي امروز جامعه منطبق باشند و استانداردهاي هنري و كيفي لازم را داشته باشند يكي از راه هايي است كه مي توان از آن طريق سهم محصولات ايراني را در زندگي كودكان و نوجوانان كشور ارتقا داد.
مديرعامل كانون پرورش فكري اضافه كرد: بسياري از صاحبنظران برآنند كه عصر حاضر را مي توان عصر صنايع نرم ناميد، عصري كه در آن صنايع زيرساختي و حرفه هاي سنگين همچون صنايع نظامي يا كسب و كارهاي كارخانه اي و معدني، جايگاه و نقش پيشين خود را ندارند و به مانند گذشته به عنوان منابع اصلي ثروت و قدرت ملي شناخته نمي شوند.
حاجيان زاده ادامه داد: اين مولفه هاي فرهنگي و صنايع كارگاهي سبك چون هنرهاي ارتباطي و محصولات فرهنگي هستند كه منبع نفوذ فرهنگ ها در عرصه بين الملل و سرچشمه قدرت و نفوذ به قلب مردم در سراسر جهان محسوب مي شوند.
وي اظهار كرد:‌ اگر زماني كشورهاي قدرتمند را با نشان ها و نشانه هاي خودروهاي ساخت آن كشور يا لوگوهاي صنايع سنگين مي شناختند اكنون اين شمايل هاي فرهنگي است كه با كمترين هزينه منظومه هاي معنايي را جابجا كرده و فرهنگ يك كشور يا منطقه را در سطح بين المللي اشاعه مي دهد.
مديرعامل كانون پرورش فكري يادآورشد: امروز مجموعه دستگاه ها و نهادها متوجه حساسيت، اهميت و تاثير اين صنايع شده اند و اكنون در كشور ما نيز جايگاه خطير اين صنايع و بويژه صنايع فرهنگي كودك و نوجوان از جمله صنعت اسباب بازي و سرگرمي كودكان به خوبي شناخته شده است.
حاجيان زاده با بيان اينكه علاوه بر تاثير فرهنگي صنعت اسباب بازي ، نقش پر اهميت اقتصادي صنايع فرهنگي حوزه كودك و نوجوان در جهان نيز قابل توجه است، گفت: گردش مالي چند هزار ميليارد دلاري اين دسته از صنايع و ايجاد فرصت شكوفايي صنايع وابسته نشانه اي است كه بايد آن را جدي گرفت.
وي اظهار داشت: ظرفيت هاي عظيم مغفول مانده و مزيت هاي نسبي فرهنگ غني و ريشه دار ايراني - اسلامي اگر با ظرافت و هوشمندي در قالب صنايع فرهنگي و سرگرمي كودك و نوجوان اعم از اسباب بازي هاي فيزيكي و بازي هاي رايانه اي و هوشمند، آميخته شود و استفاده از استانداردهاي بين المللي و زبان قابل فهم جهاني نصب العين توليدكنندگان كشور قرار گيرد دستيابي به سهم قابل قبولي از اين بازار گسترده و جهاني چندان دور از دسترس نخواهد بود.
مديرعامل كانون پرورش فكري با اشاره به اينكه مطالعات نشان مي دهد كشور ما جزء دهك ابتدايي نرخ استفاده روزانه كودكان و نوجوانان از محصولات و كالاهاي فرهنگي است، افزود: نرخ ميليوني استفاده از بازي هاي رايانه اي و ضريب نفوذ بالاي 70 درصد محصولات ويديويي وضعيتي درخشان و آينده اي اميدواركننده براي صنعت سرگرمي كشور پيش روي ما مي نهد.
وي ادامه داد: بخش عمده اي از بازار سرگرمي كشور در دست بازيگران غيررسمي و وارد كنندگان كالاهاي فرهنگي ناشناس است و همه بايد تلاش كنيم تا اين فرصت درخشان بيش از اين از دست نرود و با استفاده از تمامي ابزارها، مجهز شدن به آخرين فناوري ها و تلاش براي بازبيني مباني و اصول طراحي و توليد اسباب بازي ها را از دست ندهيم .
مديرعامل كانون پرورش فكري يادآورشد: كانون بر اين باور است كه مي توان در چارچوب ارزش ها و آرمان هاي متداول در اجتماع در راستاي راهبردهاي كلان جمهوري اسلامي محصولاتي مفيد و جذاب خلق كرد و به دست مخاطب رساند.
اولين جشنواره و نمايشگاه ملي اسباب بازي كه از امروز (12 مردادماه)‌ در مركز آفرينش هاي فرهنگي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب آغاز به كرده تا 16 مرداد پذيراي كودكان و خانواده ها است.
فراهنگ ** 1883**1601**
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ