۱۱ مرداد ۱۳۹۴، ۱۶:۴۳
کد خبر: 81704797
T T
۰ نفر
رایزنی ها برای ثبت تالاب هامون در یونسكو درحال انجام است

تهران- ایرنا- مدیركل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان با تشریح اقدامات حفاظتی برای مدیریت تالاب هامون، وضعیت این تالاب را رضایت بخش دانست و گفت: رایزنی ها برای ثبت تالاب هامون به عنوان ذخیرگاه زیست كره مشترك بین ایران و افغانستان در یونسكو در حال انجام است.

به گزارش گروه علمی ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، سعید محمودی از معرفی تالاب هامون به عنوان ذخیرگاه زیست كره مرزی و پارك صلح خبر داد و افزود: این تالاب مشترك میان كشورهای ایران و افغانستان است كه در صورت معرفی به عنوان ذخیرگاه مرزی نگاه بین المللی به تالاب هامون بیشتر می شود.

وی تصریح كرد: برای حفاظت از تالاب بین المللی هامون سلسله اقدامات ملی، منطقه ای و بین المللی انجام شده و همچنان ادامه دارد كه ثبت آن در یونسكو به عنوان ذخیرگاه زیست كره یكی از این فعالیت های در حال اجرا است.



*** سهولت پیگیری حق آبه هامون پس از ثبت به عنوان ذخیرگاه زیست كره مرزی

محمودی ادامه داد: با معرفی هامون به عنوان ذخیرگاه زیست كره مرزی بودجه های بین المللی برای مدیریت تالاب افزایش می یابد و موضوع حق آبه هامون با جدیت بیشتری دنبال می شود.

وی با اشاره به اینكه تالاب هامون زینت ایران و افغانستان است و با توجه به سابقه تاریخی و وابستگی مردم این دو كشور به این تالاب می تواند به عنوان پارك صلح معرفی شود، افزود: تاكنون مذاكراتی با اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست، برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) و وزارت محیط زیست افغانستان داشته و به توافقاتی خوبی در این زمینه رسیده ایم.

تالاب هامون از سه دریاچه كوچك به نام‌های هامون پوزك (میانی)، هامون صابوری (شمالی) و هامون هیرمند تشكیل شده ‌است كه در زمان وفور آب به هم متصل می‌ شوند و دریاچه هامون را تشكیل می‌ دهند.

به گفته محمودی، امسال در هامون صابوری كه از رودخانه فراخ تغذیه می شود آب خوبی وارد كشور شده است.

وی با اشاره به اینكه آب هامون صابوری با انجام لایروبی، اقدامات اصلاحی و بندهای كنترل آب در كانون های گردوغبار مدیریت شده است، اظهار كرد: این اقدامات به گونه ای بود كه در كمترین زمان ممكن آب به منظور افزایش پوشش گیاهی و كنترل گردوغبار به نقاط حساس هدایت شد.

محمودی با اعلام اینكه در مدیریت آب هامون صابوری 100 درصد موفق حاصل شده است، افزود: اكنون در هامون صابوری آب وجود دارد و پوشش گیاهی خوبی در این منطقه مشاهده می شود، دامداران و كشاورزان در حال استفاده از منابع این تالاب هستند و به نوعی ذرات گردوغبار كنترل شده است.



*** دایك مرزی تالاب هامون تخریب شد

وی با اشاره به تخریب دایك مرزی (نوعی دیوار) هامون، گفت: اقدام به تخریب و بازگشایی حدود یك كیلومتر از دایك مرزی در قسمت هامون پوزك (شرق تالاب) در حالی صورت گرفت كه در 10 تا 15 سال گذشته تنها كمتر از 80 متر از دایك مرزی باز بود.

مدیركل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینكه پس از تخریب و بازگشایی این بخش در مجموع حدود 4.5 كیلومتر از دایك مرزی باز شده است، افزود: لایروبی و تعریض كانال های اصلی منتهی به تالاب های بین المللی هامون از دیگر اقدامات صورت گرفته به منظور تسریع روند احیا بوده است.



*** انتقال آب در هامون و كنترل شدت گردوغبار منطقه

محمودی با اعلام اینكه امسال آب ورودی در بخش شرقی تالاب هامون یك سوم سال گذشته بود، افزود: با برنامه منسجم آب را به حساس ترین نقاط منتقل و به كنترل گردوغبار، چرخش اكولوژیكی آب تالاب و افزایش تولید گیاهی كمك موثری شد.

به گفته مدیركل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان وضعیت تالاب هامون با توجه به مقدار آبی كه وارد این تالاب می شود از نظر مردم و كنترل پدیده گردوغبار رضایت بخش است.

منطقه حفاظت شده هامون به دلیل قرار گرفتن در مركز مناطق كویری و نیمه كویری كشورهای ایران و افغانستان، تنها مامن زیست پرندگان مهاجر شرق كشور است و تاكنون بیش از 183 گونه پرنده در دریاچه هامون مشاهده شده است.

بیش از100 گونه جانوری از جمله گراز، گربه وحشی و روباه نیز در حواشی این دریاچه زیست می‌ كردند كه قطع جریان آب هیرمند به مرز ایران، كمبود نزولات آسمانی، خشكیدن هامون و در نهایت بروز خشكسالی و استمرار آن باعث شد مهاجرت پرندگان و حیات جانوران در این منطقه به مخاطره بیافتد.

هامون بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران است و تقسیم بندی پرندگان در قالب 51 ‎خانواده نشان دهنده تنوع كم نظیر انواع پرندگان در این منطقه است بنابراین از بعد ملی و بین المللی این تالاب از اهمیت قابل توجهی برخوردار و توسط سازمان بین‌ المللی حیات پرندگان به عنوان زیستگاه با اهمیت پرندگان معرفی شده است.

تالاب بین المللی هامون یكی از تالاب های مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شود كه با مساحتی حدود پنج هزار و 700 كیلومترمربع و دامنه عمقی یك تا پنج متر در ناحیه كویری و بیابانی شرق كشور، در منطقه سیستان واقع شده است.

علمی(1) 9014**1834
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه