۳۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۶:۰۵
کد خبر: 81691377
T T
۰ نفر
استاندار منگستائو: همكاری قزاقستان و ایران گسترش می باید

ساری - ایرنا- استاندار منگستائو قزاقستان گفت: برقراری ارتباط و همكاری اقتصادی با كشورها از برنامه های جدی ماست و بر این اساس همكاری قزاقستان و جمهوری اسلامی ایران در تمام زمینه ها افزایش می باید.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی استانداری مازندران، آلیك آیداربایف در همایش فرصت های سرمایه گذاری كه با حضور استاندار مازندران و فعالان اقتصادی در آكتائو منگستائو برگزار شد؛ از امضای موافقت نامه همكاری های اقتصادی و فرهنگی بین ایران و قزاقستان خبرداد و افزود: در سفر پارسال رییس جمهوری ایران به قزاقستان راه های توسعه و تقویت همكاری های دوجانبه بررسی شد.

وی ادامه داد: نورسلطان نظربایف رییس جمهوری قزاقستان خاطرنشان كرد كه قزاقستان جمهوری اسلامی ایران را یكی از شركای خود در دنیا و همچنین دریای خزر می داند.

استاندار منگستائو تاكید كرد: همكاری های سودمند دو جانبه با راه اندازی مسیر ریلی قزاقستان - تركمنستان و ایران در دسامبر 1014 تقویت شد و این مسیر راه آهن امكانات جدیدی را برای كشورهای ما به وجود خواهد آورد.

آیداربایف گفت: همانگونه كه می دانید قرار است در سال 2017 نمایشگاه بین المللی 2017 در كشور ما برگزار شود و چنین نمایشگاهی می تواند به توسعه ارتباطات بین المللی و تقویت همكاری ها و سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی كمك كند.

وی از حضور بیش از 100 كشور و 10 سازمان بین المللی در این نمایشگاه خبر داد و توسعه همكاری با ایران با موضوع لغو تحریم های اتحادیه اروپا و امریكا را یادآور شد و گفت: این موضوع امتیاز جدیدی برای توسعه همكاری ها و امكان ایجاد شركت های جدید فرامنطقه ای فراهم خواهد كرد.

وی برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری را در راستای اجرای توافقات دو رییس جمهوری ایران و قزاقستان اعلام كرد و گفت: از مهمترین موضوعات همكاری ما در این نشست، بررسی دورنمای برقراری ارتباط تجاری میان فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران ایران و منگستائو است.

وی تاكید كرد: منگستائو از مناطق پیشرو و تاثیرگذار قزاقستان است و نقش حائز اهمیت در توسعه اقتصادی و اجتماعی و به روز رسانی كشور ایفا می كند.

منگستائو از استان های رو به توسعه و قابل سرمایه گذاری قزاقستان و از نظر رشد جمعیت بعد از پایتخت در جایگاه دوم قرار دارد.

آلیك آیداربایف توسعه تولیدات نفت و گاز ، حمل ونقل، صنعت ساختمان و توریسم را از برنامه های جدی استان منگستائو اعلام كرد و گفت: در چارچوب برنامه ملی «نورلی ژن» 14 طرح در زمینه اقتصادی به ارزش تقریبی 900 میلیون دلار در استان منگستائو درحال اجراست.

وی از افزایش توانایی بندر آكتائو و ساخت اسكله های جدید برای تسریع در حمل كالاهای صادراتی و انتقال كالا به تركیه، قفقاز، ایران و كشورهای حوزه خلیج فارس و هند خبر داد و افزود: ساخت محموعه اسكله های انتقال كالا تا6/ 3 میلیون تن در سال در بندر كوریك نیز از طرح های درحال اجراست.

استاندار منگستائو گفت: دولت درقالب دو برنامه نقشه راه تجاری و نقشه راه اشتغال 30 میلیون دلار را برای اجرای این برنامه ها پیش بینی كرده است.

وی از فراهم كردن امكانات گسترده برای اجرای طرح های سرمایه گذاری در منگستائو خبر داد و اظهاركرد: در سال 2014 مبادلات تجاری استان منگستائو با جمهوری اسلامی ایران بالغ بر 7/35 میلیون دلار و در ماه های ژانویه تا مه 2015 بالغ بر 6/11 میلیون دلار بود.

وی از اجرای 15 طرح اقتصادی درقالب حمل ونقل دریایی، صنایع غذایی و تجارت كلان توسط شركت ها و سرمایه گذاران ایرانی در منگستائو خبر داد و گفت: در این راستا سركنسولگری جمهوری اسلامی در آكتائو افتتاح شده و فعال است كه می تواند نقش موثری در برقراری ارتباطات اقتصادی و فرهنگی داشته باشد.

نمایشگاه اختصاصی ایران روز سه شنبه با حضور شركت های ایرانی و با حضور استاندار مازندران در آكتائو قزاقستان افتتاح شد و تا دوم مرداد ماه دایر خواهد بود.ك/1

6097/ 1650
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد