۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۳
کد خبر: 81689504
T T
۰ نفر

تنور سرد تنورسازان سنتي بروجرد

۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۳
کد خبر: 81689504
تنور سرد تنورسازان سنتي بروجرد

بروجرد- ايرنا - تنورسازان سنتي بروجرد روزهاي سرد كاسبي را در گرم ترين ماه سال تجربه مي كنند و رفته رفته به جمع فراموش شده هاي بازار تاريخي بروجرد مي پيوندند.

به گزارش ايرنا تنورسازي سنتي در بروجرد از جمله حرفه هايي است كه قدمتي چند صد ساله دارد و تعداد افراد انگشت شماري كه در اين حرفه فعاليت دارند رفته رفته در ميان آتش داغ تنورهاي صنعتي آب مي شوند.

خاك رس ، كمي ماسه و موي بز براي استحكام ، مواد اوليه تنور سنتي را تشكيل مي دهند.

تنورساز با به هم زدن زياد مواد اوليه با پا ، گل ساخت تنور را آماده و با مهارت ويژه اي با گذاشتن گلها روي هم تنور را شكل مي دهد.

بعد از اتمام كار تنور كه حدودا دو روز به طول مي انجامد، زماني كه هنوز گل تنور خشك نشده با تكه سنگ صيقلي شده سطح داخلي و خارجي تنور را آنقدر مي سابند تا براق و صيقلي شود و بعد از اين مرحله نيز تنور بايد مدتي براي خشك شدن ثابت بماند.

با گسترش روز افزون نانوايي هاي ماشيني و سرعت زياد پخت نان رونق نانوايي هاي با پخت سنتي و تنوري كم شده است و بيشتر نان قندي پزي ها از اين نوع تنورها استفاده مي كنند.

يكي از تنورسازان بروجردي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: مدت 50 سال است كه با فراگرفتن تنورسازي از پدرم به اين حرفه مشغول هستم.

محمد لعلي افزود: تنورسازي، حرفه اي سخت و طاقت فرسا است و جوانان امروزي زير بار اين حرفه نمي روند.

به گفته وي يكي از دلايلي كه اين حرفه در حال فراموشي است كسادي بازار نانوايي هاي سنتي و گسترش تنورهاي گازي مي باشد.

وي اظهار داشت: قيمت تنور سنتي بين 600 هزار ريال تا شش ميليون ريال بستگي به اندازه تنور دارد و نانوايي هايي كه نان هاي قندي و شير مال مي پزنند از اين تنور ها استفاده مي كنند.

وي مي گويد: من در اين حرفه كارت هاي مهارت فني و مهارت صنايع دستي دارم ولي مسوولان صنايع دستي هرگز حمايتي از اين حرفه كه در حال فراموش شدن است، نداشته اند.

رييس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بروجرد تنورسازي را از هنرهاي سنتي موجود در شهرستان بروجرد دانست و گفت: دو كارگاه تنورسازي سنتي در بروجرد فعاليت دارند كه نيازهاي شهرها و روستاي اطراف را تامين مي كنند.

حجت اله يارمحمدي افزود: تا زماني كه مردم به تنورهاي گلي سنتي نياز دارند اين كارگاه ها فعاليت مي كنند و فراموش نمي شوند.

وي اظهار داشت: تنورسازي به دليل سختي كار و نياز به قدرت بدني بالا نياز به فعاليت جوانان دارد و اگر رونق بازار كار داشته باشد اين حرفه سنتي فراموش نمي شود.

در بازار قديمي و تاريخي بروجرد حرفه هايي مانند تنورسازي، موتابي، مسگري، جاجيم بافي، نمدمالي و چلنگري وجود دارد كه قطعا نيازمند توجه ويژه مسوولان هستند تا مبادا به دست فراموشي سپرده شوند.

گزارش از عليرضا سليماني

7190/3022/6060
۰ نفر