سیستم های نظارتی بر فرایند ثبت نام دانش آموزان نظارت دارند

تهران - ایرنا - مدیر كل پاسخگویی به شكایات وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: همزمان با آغاز ثبت نام دانش آموزان در تمام استان‌ها بازرسان به منظور بازرسی از فعالیت مدارس و رسیدگی به شكایات مردمی فعال شده‌اند.

به گزارش روز یكشنبه گروه فرهنگی ایرنا، سید رحیم میرشاهولد افزود: آموزش و پرورش درصدد است تا روند ثبت نام دانش آموزان بدون مشكل پیش برود لذا مدیران مدارس موظفند طبق دستورالعمل ابلاغی عمل كنند و با مدیرانی كه تخلف احتمالی از جمله دریافت وجه نقد اجباری داشته باشند، برخورد می‌ شود.

وی با بیان اینكه مرزبندی مدارس برای جلوگیری از افزایش تراكم دانش‌آموزان در كلاس درس است، گفت: عمده شكایات والدین در فصل ثبت‌نام مربوط به دریافت پول توسط مدارس دولتی، ثبت‌نام خارج از محدوده و تخلف در برگزاری كلاس‌‌های فوق برنامه است.

میرشاه ولد با اشاره به مشكلات برخی والدین در ثبت‌نام فرزندانشان به دلیل وجود مرزبندی اظهار كرد:‌ مدارس را به هر نحوی كه مرزبندی كنیم باز هم حالتی وجود خواهد داشت كه افرادی خارج از محدوده قرار بگیرند.

وی ادامه داد: برای مرزبندی مدارس، یك خیابان حد وسط قرار داده می شود كه یك طرف خیابان در یك محدوده و طرف دیگر در محدوده‌ای دیگر قرار می‌گیرد.

مدیر كل پاسخگویی به شكایات وزارت آموزش و پرورش با تاكید بر اینكه مرزبندی مدارس برای جلوگیری از افزایش تراكم دانش‌آموزان در كلاس درس است، اضافه كرد: محدوده‌بندی مدارس برای رفاه حال مردم و جلوگیری از ازدحام و تراكم بیش از حد دانش‌آموز در یك مدرسه است.

میرشاه ولد توضیح داد: این مرزبندی با توجه به دسترسی سریع مسیرها برای تردد دانش‌آموزان لحاظ شده است با این وجود در موارد نادر در صورت وجود مشكل جدی برای برخی خانواد‌ه‌ها و دانش‌آموزان و در صورت وجود ظرفیت خالی در مدرسه مورد نظر خانواده،‌ مراتب توسط ستادهای ثبت‌نام بررسی و تصمیم لازم اتخاذ می‌شود.

وی با بیان اینكه اگر ظرفیت مدرسه تكمیل شده باشد نمی‌توان تراكم دانش‌آموزان را در كلاس درس افزایش داد، عنوان كرد: خانواده‌ها باید در مدرسه‌ای كه در محدوده زندگیشان قرار دارد، اقدام به ثبت نام كنند.

مدیركل ارزیابی عملكرد و پاسخگویی به شكایات آموزش و پرورش با اشاره به اینكه ادارات آموزش و پرورش وظیفه حل مشكلات خانواده‌ها در بحث ثبت نام را به عهده دارند، گفت: برای حل این مشكلات نهایت تلاش به عمل خواهد آمد تا در مدارسی كه در محدوده مرزبندی‌ها قرار دارند، خانواده‌ها به راحتی بتوانند نسبت به ثبت‌نام فرزندشان اقدام كنند.

میرشاهولد با تاكید بر اینكه تیم‌های نظارتی به شكل معمول به وظیفه خود در بحث نظارت بر ثبت‌نام دانش‌آموزان عمل می‌كنند، افزود: تیم‌های نظارتی هر كجا تخلفی مشاهده كنند با آن برخورد می‌كنند و مسئولیت ستادهای ثبت‌نام نیز ایجاد آرامش برای مردم در بحث ثبت‌نام و انجام راهنمایی‌، تبیین و توجیه برنامه‌های منطقه است.

وی با اشاره به اینكه خانواده‌ها اگر با تخلفاتی در بحث ثبت‌نام مواجه شدند آن را به ستادهای ثبت‌نام منعكس كنند،‌ بیان كرد:‌ ظرف مدت 72 ساعت به این شكایات رسیدگی می‌‌شود.

به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، میرشاه ولد ادامه داد: دستورالعمل طرح تكریم ارباب رجوع به منظور ایجاد هماهنگی در امر رسیدگی و پاسخگویی به شكایات و با هدف شفاف كردن نحوه انجام امور و ایجاد وحدت رویه صادر شده است.

وی توضیح داد:‌ با اجرای طرح تكریم ارباب رجوع، مكاتبات و مراجعات مكرر مردمی كاهش پیدا می‌كند.

مدیركل ارزیابی عملكرد و پاسخگویی به شكایات آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: مراجعه كنندگان به مدارس شهر تهران در صورت سوال یا طرح شكایت نسبت به ثبت نام فرزندان خود می‌توانند با اداره ارزیابی عملكرد و پاسخ گویی به شكایات شهر تهران با شماره 88964006 تماس بگیرند.

میرشاه ولد با اشاره به ابلاغ دستورالعمل رسیدگی به شكایات اظهار كرد:‌ ابلاغ این دستورالعمل می‌تواند به شكایت‌های سطح كشور در خصوص آموزش و پرورش سامان دهد تا فرهنگیان و خانواده‌ دانش‌آموزان بدانند كه چگونه باید شكایت كنند و مراحل اداری شكایت چیست و تا رسیدن به نتیجه نهایی چه اقداماتی را باید انجام دهند.

وی با اشاره به طراحی سامانه پاسخگویی به شكایات اضافه كرد: این سامانه در راستای توسعه دولت الكترونیك ایجاد شده كه در این سامانه شكایات دانش‌آموز، خانواده دانش‌آموزان و فرهنگیان ثبت می‌شود.

وی اظهار كرد: عمده شكایات والدین درخصوص ثبت‌نام در مدارس بویژه ثبت نام خارج از محدوده،‌ دریافت پول توسط مدارس دولتی و تخلف در برگزاری كلاس‌‌های فوق برنامه است.

فراهنگ ** 1883**1601**

سرخط اخبار جامعه