۸ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۴۱
کد خبر: 81664166
T T
۰ نفر
بخش تعاون آماده ورود به بازار سرمايه است

تهران - ايرنا - رييس اتاق تعاون گفت: بخش تعاون آمادگي دارد تا همه توان خود را براي ورود به بازار سرمايه و تشكيل يك بورس مجزا به اسم تعاون به كار گيرد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني اتاق تعاون ايران، بهمن عبدالهي در واكنش به پيشنهاد اخير رييس سازمان بورس مبني بر تشكيل پنجمين ركن بازار سرمايه ايران به‌ عنوان بورس تعاون، افزود: مديريت جديد بورس همراهي بسيار خوب و نظر مثبتي نسبت به فعاليت تعاوني‌ها در بورس دارد از اين رو ديگر از مقاومت‌ها و مخالفت‌هاي گذشته براي حضور تعاوني‌ها در بورس خبري نخواهد بود.

به گفته وي، مقدمات حضور بخش تعاون و زمينه فعاليت تعاوني‌ها در بورس به دنبال توافقات اخير بخش تعاون و سازمان بورس در نخستين نشست كميسيون بورس، بانك، بيمه و نهادهاي مالي، فراهم شده است.

حميد فطانت رييس سازمان بورس و اوراق بهادار نيز از تشكيل كارگروهي به منظور بررسي موانع حضور جدي بخش تعاون در بازار سرمايه خبر داده و گفته است: اين كارگروه از نمايندگان اتاق تعاون ايران و سازمان بورس تشكيل شده و ضمن بررسي راهكارهاي تسهيل ورود تعاوني‌ها به بورس و فراهم كردن زيرساختهاي لازم براي ايجاد بورس تعاون به عنوان پنجمين ركن بازار سرمايه، ابزارهاي مالي جديدي براي تامين مالي بخش تعاون پيش‌بيني خواهد كرد.

براساس قانون سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي، رفع محدوديت از حضور تعاوني‌ها در تمام عرصه‌هاي اقتصادي از جمله بانكداري، بيمه و بورس پيش‌ بيني و بر لزوم ورود بخش تعاون به بازار سرمايه تاكيد شده است.

در قانون يادشده، نسل جديد شركتهاي تعاوني تحت عنوان تعاوني‌هاي سهامي عام تعريف شده كه در واقع شرط پيش پاي ورود تعاوني‌ها به بورس است.

براساس بند 9 ماده يك قانون اجراي سياست‌هاي‌ كلي ‌اصل ‌44 قانون اساسي مصوب 1387 و اصلاحيه بعدي آن، شركت تعاوني سهامي ‌عام نوعي شركت سهامي‌ عام است كه با رعايت قانون تجارت و محدوديت‌هاي موجود در قانون اجراي سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي تشكيل شده است.

تعاوني‌هاي سهامي عام تنها نوع تعاوني هستند كه مي‌توانند سهام خود را در بورس عرضه كنند.

به موجب ماده 12 قانون اجراي سياست‌هاي‌ كلي ‌اصل 44، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي موظف است تمهيدات لازم را به منظور تشكيل و توسعه تعاوني ‌هاي سهامي ‌عام صورت دهد و بر حسن اجراي آن نظارت كند.

خوشبختانه با توافقات صورت گرفته اخير ميان مقامات بورس و بخش تعاون به نظر مي‌رسد كه ديگر محدوديت ها، از پيش پاي تعاوني‌ها برداشته شده باشد.

با توجه به ابراز تمايل بخش تعاون براي حضور در بازار سرمايه و استقبال سازمان بورس از ورود تعاوني‌ها به بازار سهام در قالب بورس تعاون، به نظر مي‌رسد كه در آينده‌اي نزديك ورود جدي بخش تعاون به بورس را شاهد باشيم.

در صورت ورود تعاوني‌ها به بورس پس از سالها انتظار، يكي ديگر از حلقه‌هاي مفقوده توسعه بخش تعاون كامل خواهد شد و با ايجاد زيرساختهاي لازم پنجمين ركن بازار سرمايه با تشكيل بورس تعاون كليد خواهد خورد.

اقصام(1)9123**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد