۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۳۰
کد خبر: 81653016
T T
۰ نفر

اولین هواپیمای الكتریكی چین به پرواز درآمد

۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۳۰
کد خبر: 81653016
اولین هواپیمای الكتریكی چین به پرواز درآمد

پكن - ایرنا - چین در راستای توسعه صنعت هوافضای خود، موفق شد نخستین هواپیمای الكتریكی ساخت داخل را تولید و مورد آزمایش قرار دهد.

به گزارش ایرنا، این هواپیما كه مدل آن «آر ایكس 1 یی» عنوان شده، قرار است به زودی گواهینامه صلاحیت پرواز خود را از اداره هوانوردی چین دریافت كند.

این نخستین بار در دنیا است كه چنین مدلی از یك هواپیمای الكتریكی كه قدرت خود را از یك باتری خورشیدی می گیرد، ساخته و ‌‌آزمایش می شود.

اكثر هواپیماهای الكتریكی حال حاضر در دنیا مدل هایی تجربی است كه به تولید انبوه نرسیده است.

بر اساس گزارش اداره هوا فضای چین، این كشور تولید سالانه 100 فروند از هواپیمای مدل «آر ایكس 1 یی» را كه ارزش هر فروند از آن 163 هزار دلار برآورد شده، طی سه سال برنامه ریزی كرده است.

این هواپیما دارای بال هایی به طول 14 و نیم متر است و بیشترین باری را كه می تواند با خود حمل كند 230 كیلوگرم است. این وسیله پرنده همچنین قادر است تا ارتفاع سه هزار متری از زمین پرواز نماید.

باتری این هواپیما تنها در مدت دو ساعت قابل شارژ است و زمانی كه باتری آن كاملا شارژ باشد بین 45 تا یك ساعت و با سرعت 160 كیلومتر در ساعت می تواند پرواز كند.

این هواپیما را دانشگاه هوا و فضای شهر «شن یانگ» و آكادمی علوم هوانوردی استان «لیایو نینگ» در شمال شرق چین مشتركا طراحی و تولید كرده اند.

دو فروند از این هواپیماها كه قرار است برای آموزش خلبانان مورد استفاده قرار گیرد به این آكادمی تحویل داده شده است.

این هواپیما نوامبر سال قبل در دهمین نمایشگاه هوانوردی شهر «جوهای» در جنوب چین به نمایش درآمده بود.

این هواپیما می تواند برای ماموریت های هواشناسی، ‌جستجو و نجات، ‌گردشگری، نقشه برداری و آموزش مورد استفاده قرار گیرد.

راحتی در استفاده، تعمیر و نگهداری آسان، هزینه های عملیاتی پایین، سطوح ایمنی بالا و دوستدار محیط زیست بودن از دیگر ویژگی های مهم این نوع هواپیما عنوان شده است.

یك هواپیمای الكتریكی با استفاده از پیشرانه های الكتریكی كه نیروی آنها توسط سلول های سوختی، سلول های خورشیدی، «اولترا خازن ها» و یا «باتری ها» تامین می شود به پرواز در می‌آید.

صنعت هوافضای چین در سال های اخیر با تولید انواع هواپیماهای سبك و سنگین از جمله هواپیماهای جنگنده، به پیشرفت های قابل توجهی در این صنعت دست یافته است.

این كشور در آخرین تلاش های خود در تولید هواپیماهای نظامی، پروژه جنگنده «عمود پرواز» موسوم به (STOVL) را در دست اجر دارد.

آساق*231*1597

سرخط اخبار جهان