۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۲۱
کد خبر: 81649898
T T
۰ نفر
میرسید علی همدانی بستر همدلی و همزبانی با تاجیكستان را ایجاد كرد

همدان - ایرنا - استاندار همدان گفت: میرسید علی همدانی پیوند همدلی و همزبانی را بین دو منطقه همدان و تاجیكستان ایجاد كرد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی استانداری همدان محمد ناصر نیكبخت در ضیافت شام شهردار كولاب ایالت ختلان كشور تاجیكستان افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را به نام سال همدلی و همزبانی نامگذاری كردند كه این شعار در ایران اسلامی با استقبال روبرو شد.

وی اظهار كرد: این شعار در كشور تاجیكستان برای اهالی استان همدان بیشتر قابل اجرا بوده چرا كه پیوندی كه بین استان همدان و كولاب برقرار شده است، موجب گردیده كه همدلی كامل بین دو منطقه باشد.

وی اضافه كرد: همچنین همزبانی بین این دو منطقه قابل انكار نبوده و افتخار همه ما این است كه در زبان فارسی شریك هستیم.

وی از آمادگی برای ادامه مسیر میرسیدعلی همدانی كه در تاجیكستان آغاز شد خبر داد و گفت: ایران و تاجیكستان قسمت اعظمی از تمدن را باهم ساخته اند.

وی خاطرنشان كرد: میرسید علی همدانی با هدف تبلیغ دین خدا و رونق اقتصادی و خدمت به خلق خدا به تاجیكستان سفر كرد.

استاندار همدان اضافه كرد: سید همدانی بخوبی این رسالت را به سرانجام رساند و افتخاری برای همه مردم ایران زمین بویژه شهروندان همدان شد.

وی با بیان اینكه كنگره بزرگداشت شاه همدان در مهرماه برگزار می شود گفت: حضور و شركت بزرگان و فرهنگیان و مسوولان منطقه كولاب تاجیكستان در این كنگره مایه فخر و مباهات است.

نیكبخت بیان كرد: در كنگره ای كه شركت می كنید، هیاتی از فعالان اقتصادی تاجیكستان و كولاب باشد تا موضوع گسترش تعاملات پیگیری شود.

استاندار همدان تركیب هیات همراه را مدیران و صاحبنظران اقتصادی و فرهنگی استان همدان توصیف كرد و گفت: اعضای این تیم با دو هدف زیارت عالم بزرگ 'حضرت امیرجان' و اعلام آمادگی برای گسترش همكاریها و ادامه مسیری كه میر سید علی همدانی گشود به تاجیكستان سفر كرده اند.

نیكبخت افزود: پیام حضور این هیات در كولاب این است كه با توجه به امضای پیمان برادر خواندگی می خواهیم این موضوع را میدانی و عملیاتی كنیم.

وی خطاب به میزبانان هیات همدانی گفت: شما هم با حضور در استان عالم پرور و تاریخی همدان نیازهای خود را بیان كرده تا ما آنها را برای شما تامین كنیم.

استاندار همدان اظهار كرد: ما موظیفم ارتباطات اقتصادی را بر اساس همان مسیری كه میرسید علی همدانی در آن زمان طی كرد و 700 نفر را با خود آورد و در این مناطق خدمت كردند، ادامه دهیم.

نیكبخت در ارتباط با تكمیل برادر شهری همدان و كولاب و تكمیل توافقات به منظور بهره مندی دو طرف از خدمات دانشگاهی، تكنولو‍ژی، اقتصادی، صنعتی و فرهنگی از سفیر ایران در تاجیكستان خواستار ارائه راهكار و پیگیری شد.

یك هیات متشكل از مقامات بلند پایه همدان برای حضور در آیین هفتصدمین سالگرد تولد میرسیدعلی همدانی یكشنبه هفته جاری عازم كشور تاجیكستان شدند.

دولت تاجیكستان به منظور هفتصدمین سالگرد زادروز میرسیدعلی همدانی از مقامات استانی همدان برای حضور در این برنامه دعوت به عمل آورده است.

به این منظور هیاتی با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان، استاندار همدان، روسای سه دانشگاه و جمعی از مسوولان فرهنگی و اقتصادی به همراه سرمایه گذارانی از بخش خصوصی در این سفر حضور دارند.

دیدار با مقامات دولت تاجیكستان، دیدار با استاندار ایالت ختلان، بازدید هیات اعزامی از مناطق فرهنگی، علمی، آموزشی و اقتصادی از برنامه های پیش بینی شده است.

دو شهر همدان و كولاب تاجیكستان برادر خوانده هستند كه به این منظور در این سفر چهار روزه تفاهمنامه های منعقد شده در این ارتباط پیگیری و تقویت می شوند.

قرار است مذاكرات هیات اعزامی همدان به تاجیكستان در چهار بخش مسایل گردشگری، اقتصادی، فرهنگی و علمی و آموزشی صورت گیرد.

میرسیدعلی همدانی از عرفا و دانشمندان قرن هشتم هجری (14 میلادی) و از مبلغان اسلام ، نقش بسزایی در گسترش اسلام ، زبان و ادبیات فارسی در كشمیر هند و پاكستان داشته است.

این عارف و عالم برجسته ایرانی در 12 رجب 714 قمری در شهر همدان دیده به جهان گشود و در ذیحجه 786 هجری قمری در شهر ˈكنرˈ افغانستان كنونی دار فانی را وداع گفت.

پیكر مطهر سید همدانی به منطقه ˈختلانˈ تاجیكستان منتقل شد و در مدرسه ای كه این شخصیت در زمان حیات در شهر كولاب تاجیكستان بنا نهاده بود به خاك سپرده شد.

با توجه به برگزاری همایش بین المللی میر سید علی همدانی در سالجاری، نام سال 94 همدان به نام این شخصیت عارف مزین شده است.

7526/6993

سرخط اخبار استان‌ها