۱۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۵۰
کد خبر: 81637341
T T
۰ نفر

تضمین سلامت پانكراس با گیلاس و زغال اخته

۱۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۵۰
کد خبر: 81637341
تضمین سلامت پانكراس با گیلاس و زغال اخته

تهران -ایرنا-مطالعات محققان دانشكده پزشكی دانشگاه هاروارد نشان می دهد كه سیر، انگور قرمز، اسفناج، گیلاس، زغال اخته، سیب زمینی و كلم بروكلی میوه و سبزیجاتی هستند كه سبب سلامت بافت پانكراس (لوزالمعده) می شوند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، پانكراس غده ای است در بخش فوقانی شكم كه هم برون ریز و هم درون ریز است؛ یعنی ترشحات آن هم مستقیما وارد جریان خون می شوند و هم برای هضم پروتئین، چربی و كربوهیدرات، وارد روده می شوند.

غذا به محض ورود به روده كوچك، توسط آنزیم های ترشح شده از پانكراس و اسید معده، هضم می شوند. آنزیم های پانكراس با وجود هضم چربی و كربوهیدرات، هیچ آسیبی به پرز و دیواره روده وارد نمی كنند. بخش اعظم هضم چربی، پروتئین و نشاسته، به عهده آنزیم های ترشح شده از پانكراس است.

یكی دیگر از مهمترین وظایف پانكراس، تولید انسولین است كه سبب كاهش قند خون و تولید انرژی از آن می شود.

مطالعات محققان دانشكده پزشكی هاروارد نشان می دهد كه برخی از مواد غذایی سبب سلامت پانكراس می شوند. این مواد غذایی عبارتند از :

- سیر

سیر حاوی سولفور، فلاونوییدها و سلنیوم است كه تاثیر مثبتی روی بافت پانكراس دارند. مطالعات موسسه ملی سرطان آمریكا نشان می دهد كه استفاده منظم از سیر، خطر بروز سرطان پانكراس را 54 درصد كاهش می دهد.

- انگور قرمز

گاهی اوقات پانكراس دچار التهاب می شود كه به آن پانكراتیت می گویند. آنتی اكسیدان موجود در انگور قرمز از بروز التهاب بافت لوزالمعده جلوگیری می كند.

- اسفناج

آهن و آنتی اكسیدان موجود در اسفناج، از التهاب بافت پانكراس جلوگیری می كند.

- سیب زمینی

سیب زمینی حاوی ویتامین های C، B و A است و سبب سلامت پانكراس می شود.

- زغال اخته و گیلاس

این دو میوه از تخریب سلول های پانكراس جلوگیری می كنند و خاصیت آنتی اكسیدانی دارند.

- كلم بروكلی

خطر ابتلا به پانكراتیت را كاهش می دهد.

نتایج این تحقیقات در نشریه International Journal of Oncology منتشر شده است.

علمی (6) ** 9259**1440
۰ نفر