۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۳۸
کد خبر: 81624942
T T
۰ نفر
فرزندآوري و ميزان سواد داراي رابطه معكوس هستند

تهران - ايرنا - عضو هيات علمي دانشگاه تهران گفت: بين رفتار فرزندآوري جوانان و زنان 15تا 49 ساله و تحصيلات آنها رابطه معكوس وجود دارد به گونه اي كه با افزايش ميزان سواد پاسخگويان به جز افراد با تحصيلات دكتري و حوزوي، از تعداد فرزندن دلخواه آنها كاسته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، شهلا كاظمي پور روز چهارشنبه در نشست بررسي آماري رفتار فرزندآوري و باروري در ايران كه در محل مركز آمار ايران انجام شد، با اشاره به پژوهشي كه با همكاري مركز آمار ايران و پژوهشكده آمار تحت عنوان بررسي نحوه نگرش جوانان در آستانه ازدواج و زنان همسردار 15 تا 49 ساله انجام داده است، افزود: جامعه آماري اين پژوهش 18هزار و 600 نفر است كه از ميان پسران و دختران در آستانه ازدواج و همچنين زنان داراي همسر 15تا 49 ساله انجام شده است.

وي با اشاره به آنكه افراد با پايگاه اقتصادي بالاتر تمايل كمتري به فرزندآوري دارند، گفت: بنابراين براي افزايش نرخ باروري در كنار راهكارهاي اقتصادي بايد وزن كافي را براي راهكارهاي فرهنگي و اجتماعي در نظر گرفت.

كاظمي پور گفت: باروري يكي از مهمترين مولفه هاي تحولات جمعيتي در هر كشور است، از اين رو سياست هاي جمعيت در جهان به طور عام حول محور كاهش يا افزايش باروري اعمال مي شود.

وي ادامه داد: 88 درصد جمعيت نمونه در مناطق شهري و 22 درصد در مناطق روستايي كشور سكونت داشتند كه ميانگين سني ازدواج مردان 25.5 و زنان 21.4 سال اندازه گيري شده است.

وي با اشاره به نگرش پاسخگويان نسبت به معيارهاي مختلف فرزندآوري، گفت: حدود 75 درصد از پاسخگويان به پدر يا مادر شدن در حد خيلي زياد و يا زياد و حدود 25 درصد علاقه زيادي ندارند.

كاظمي پور افزود: همچنين 31.1 درصد جوانان در آستانه ازدواج اعتقاد دارند اگر بيش از 2 فرزند بياورند مردم آنها را سرزنش مي كنند، 18.7درصد جوانان پيشرفت تحصيلي و شغلي زنان را مهمتر از بچه دار شدن مي دانند و 14.1 درصد جوانان موافق هستند كه بهتر است پول را بجاي بچه براي چيزي كه دوست دارد، خرج كند.

به گفته اين استاد جمعيت شناسي دانشگاه تهران، 29.4درصد جوانان اعتقاد دارند فرزندآوري دشوار است و راحتي را از زوجين مي گيرد، 33.2 درصد جوانان بي اعتمادي به همسرشان را عامل ديرتر فرزندآوري مي دانند و 85 درصد از زوجين فرزندآوري را باعث تقويت مسئوليت پذيري مي دانند.

به گفته كاظمي پور، متوسط فاصله سني بين فرزندان به ترتيب 3.9 و 4.3 سال از سوي مردان و زنان در آستانه ازدواج اعلام شده است.



** زنان همسردار 15 تا 49 ساله

وي افزود: براي آگاهي زنان پاسخگو 15 تا 49 ساله نسبت به تعداد فرزندان دلخواه نشان داد، ميانگين تعداد فرزندان موجود پاسخگويان 1.7 فرزند بوده است.

وي اظهار داشت: همچنين از پاسخگويان پرسيده شد كه به غير از فرزندان فعلي چند فرزند ديگر تمايل دارند كه داشته باشند كه 34.6 درصد تمايل به داشتن فرزند ديگر نداشتند، 56.5 درصد طالب يك فرزند ديگر، 78 درصد دو فرزند و 1.1درصد نيز سه فرزند ديگر مي خواستند.

وي تصريح كرد: ميانگين تعداد فرزندان دلخواه براي زنان همسر دار 15 تا 49 ساله برابر با 2.8 فرزند بوده است. اين رقم در ميان زنان در آستانه ازدواج برابر با 2.3 فرزند بوده است.

به گفته اين استاد دانشگاه، تعداد فرزندان پسر و دختر مطلوب از سوي زنان همسردار برابر با 1.5 و 1.3 فرزند بوده و براي زنان در آستانه ازدواج برابر با 1.2 و 1.1 فرزند بوده است.

بررسي حاضر نخستين پژوهشي است كه در پي سياستهاي كلي جمعيّت از سوي رهبر معظم انقلاب مبني بر رصد كردن فعاليت هاي جمعيت كشور انجام شده است.

اقتصام(3)9123**1558

سرخط اخبار اقتصاد