۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۷:۱۶
کد خبر: 81593779
T T
۰ نفر
عمليات بيابان زدايي در 2 هزار هكتار از اراضي تهران اجرا مي شود

تهران- ايرنا- سرپرست معاونت فني اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تهران از اجراي عمليات بيابان زدايي در سطح 2 هزار هكتار از اراضي بياباني استان تهران خبر داد.

به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تهران، قاسم حقاني گفت: استان تهران با دارا بودن حدود 105 هزار هكتار اراضي بياباني يكي از استان هاي بياباني كشور محسوب مي شود.

وي با بيان اينكه اين اراضي در شهرستان هاي ملارد، ورامين، ري و پاكدشت واقع شده افزود: به منظور بيابان زدايي و مهار پديده گرد و غبار در سال جاري 2 هزار هكتار از عرصه هاي بياباني شهرستان هاي ملارد و ورامين با اعتباري معادل 60 ميليارد ريال تحت عمليات بيابان زدايي قرار مي گيرد.

حقاني با بيان اينكه با تحقق اعتبارات لازم اقدامات اجرايي بيابان زدايي انجام مي شود يادآور شد: تاكنون حدود 19 هزار هكتار از عرصه هاي بياباني استان در قالب عمليات بيولوژيكي شامل نهالكاري، بوته كاري و بذركاري كنترل شده است.

وي با اشاره به اينكه به منظور سرعت بخشيدن به عمليات بيابان زدايي از مشاركت مردمي استفاده شده افزود: پروژه بين المللي تعميم ترسيب كربن در مساحتي معادل 70 هزار هكتار در شهرستان ملارد با مشاركت مردمي در حال اجرا است.

سرپرست معاونت فني اداره كل منابع طبيعي وآبخيزداري استان تهران درباره پروژه بين المللي تعميم ترسيب كربن اظهار كرد: در اين پروژه علاوه بر كنترل مناطق بياباني با مشاركت مردم به توانمند سازي جوامع محلي توجه جدي شده است.

وي برنامه هاي آموزشي، ايجاد صندوق هاي خرد اعتباري، اقدامات ترويجي و فرهنگ سازي را از جمله اقدامات جلوگيري از تخريب عرصه هاي منابع طبيعي و احياي آن دانست.

حقاني گفت: اجراي پروژه بين المللي تعميم ترسيب كربن منجر به جلوگيري از مهاجرت روستاييان نيز مي شود.

وي پديده گرد و غبار را تهديد جدي زيست محيطي براي استان تهران عنوان و خاطر نشان كرد: پديده گرد و غبار و ريزگردها كه در كشور قرار دارد، داراي دو منشاء داخلي و خارجي است.

وي با اشاره به تلاش هاي كارگروه ملي مقابله با پديده گرد و غبار گفت: در بخش خارجي گرد و غبار، اقدامات لازم از سوي اين كارگروه پيگيري مي شود.

وي با بيان اينكه در بخش داخلي مقابله با گرد و خاك نيازمند همراهي و همكاري دستگاه هاي ذيربط هستيم يادآور شد: اجراي پروژه هاي بيابان زدايي از جمله اقدامات موثر در بخش داخلي مقابله با گرد و خاك است.

حقاني با تاكيد بر اينكه فصل گرما، كاهش رطوبت خاك و پوشش گياهي طبيعي و وزش بادهاي موسمي احتمال افزايش گرد و خاك در اين استان را افزايش مي دهد، از مسوولان استان خواست تا امكانات و اعتبار لازم را در اختيار دستگاه هاي اجرايي مسوول مانند منابع طبيعي به منظور اجراي اقدامات پيشگيرانه قرار دهند.

تهرام/7243//7244
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد