۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۳۸
کد خبر: 81583972
T T
۰ نفر
محقق كره‌اي: اسلام هرگونه خشونت و تروريسم را نفي كرده است

پكن - ايرنا - يك محقق كره جنوبي و از جمله افرادي كه از دهه 50 اقدام به نشر تعاليم اسلامي در اين كشور كرده است، با نفي خشونت در اسلام گفت: در اسلام واقعي جايي براي خشونت تعريف نشده و اين پديده هيچ جايگاهي در تعاليم ديني ندارد.

«لي هايه يانگ» كه با روزنامه «هرالد كوريا» گفت وگو مي‌كرد، با تشريح چگونگي گسترش اسلام در منطقه شرق آسيا بويژه كره جنوبي يادآور شد: اسلام با تروريسم و خشونت به هيچ وجه سازگاري ندارد و اعمال تروريستي كه با نام اسلام صورت مي گيرد هرگز معرف اين دين نيست.

وي ادامه داد: حتي فعاليت هاي خشونت آميز از سوي همه سازمان‌ها و نهادهاي اسلامي كه بر مبناي اخلاق و صلح فعاليت مي‌كنند، مردود است.

اين پژوهشگر كره اي تاكيد كرد كه ماهيت و اساس دين اسلام بر زندگي بهتر و اخلاقيات پسنديده استوار است و اين درك واقعي از اسلام است كه همه بايد به آن واقف باشند تا اين دين را به خوبي بشناسند و فراگيرند.

روزنامه «كوريا هرالد» در بخش ديگري از گزارش خود كه به چگونگي گسترش اسلام در كشور كره جنوبي اختصاص داشت، آورده است: اصولا كره و خاورميانه وجوه مشترك زيادي ندارند اما منطقه اي كه كره در آن واقع شده است؛ در دوراني كه به آن «عصر طلايي اسلام» لقب داده مي‌شود يعني قرن هفتم، با اسلام و مسلمانان رابطه نزديك داشته است.

بنا بر اين گزارش، از آن زمان بسياري از مسلمانان به اين مناطق مهاجرت كرده اند كه آثار اين مهاجرت همچنان قابل مشاهده است.

«لي هي سو» محقق ارشد اسلام از دانشگاه «هان يانگ» كره در اين خصوص گفت: اولين ارتباط كره اي ها و مسلمانان به واسطه همكاريهاي بازرگاني بوده است كه از جاده ابريشم صورت مي گرفت و سپس اين همكاري به قلمروهاي فرهنگي، هنري علمي و فني نيز كشيده شده و شعرها و نوشته هايي در آسياي شرقي در باره اسلام به نگارش درآمده است.

رسانه كره اي مي نويسد: مسلمانان در ساخت مساجد در كره نقش اساسي داشته و در دوران حكمراني سلسله «جوسون» كره در عرصه هاي علمي و فني به مسوولان وقت كره مشاوره مي دادند.

كوريا هرالد، تصريح كرده است كه بهترين دانشمندان آن زمان دانشمندان مسلمان بودند كه در توسعه كره و ابدعات و نوآوري‌هاي آن مشاركت فراواني داشتند.

اين گزارش مي‌افزايد: مسلمانان براي تلاوت قرآن در مراسم مختلف در گذشته از سوي مسوولان كره اي اين سلسله دعوت مي شده‌اند و حتي در دادگاه ها براي سوگند ياد كردن، قرآن تلاوت مي شد.

اسلام به تدريج در كره كمرنگ شد اما به گزارش اين روزنامه بعد از جنگ جهاني 1953 ميلادي فرهنگ اسلامي بار ديگر وارد كره جنوبي شد و انجمن اسلامي كره هم در سال 1965 در كره تاسيس مي شود.

همچنين اولين مسجد ويژه مسلمانان و كره‌اي ها بر اساس اين گزارش، در سال 1976 ميلادي ساخته شد.

اكنون اين كشور 15 مسجد و نزديك به 200 هزار مسلمان دارد و روابط گسترده اي با كشورهاي خاورميانه دارد.

روزنامه كره اي خاطر نشان مي كند كه 90 درصد از نفت مورد نياز كره از خاورميانه وارد مي شود كه كشورهاي مسلمان را در خود جاي داده است.

به همين خاطر كره‌اي‌ها بايد درك بيشتري از فرهنگ و اقتصاد كشورهاي اسلامي داشته و روابط پايدار و سالمي با آنها برقرار كنند.

بنا بر اين گزارش، موسسات اسلامي در كره اعلام كرده اند كه گرايش كره اي ها به اسلام فزاينده است و بسياري از آنها مي خواهند زبان كشورهاي مسلمان را بياموزند.

رسانه‌هاي كره‌اي نيز به تازگي اقدام به انتشار گزارش هايي در باره اسلام و رواج آن در كره كرده اند.

آساق*231*1597

سرخط اخبار جهان