۵ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۱۷
کد خبر: 81518443
T T
۰ نفر
ایران به جمع 10 بازیگر اصلی دنیا در تولید صنعتی آنزیم پیوست

تهران - ایرنا - جمهوری اسلامی ایران با رونمایی از خط تولید صنعتی آنزیم در دانشگاه صنعتی شریف رسما در جمع 10 بازیگر اصلی در تولید این فرآورده استراتژیك قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، مراسم راه اندازی مركز تولید صنعتی آنزیم روز سه شنبه همزمان با روز ملی مهندسی با حضور جمعی از محققان و استادان دانشگاه در پژوهشكده زیست فناوری و محیط زیست دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

مدیر طرح تحقیقاتی تولید صنعتی آنزیم در جمع خبرنگاران ضمن تشریح جزییات این طرح گفت: به طور كلی آنزیم در دنیا به سه روش تولید می شود كه شامل تولید آنزیم طبیعی به صورت سنتی و از طریق فرآورده های دامی، تولید آزمایشگاهی و همچنین تولید صنعتی است.

وی با بیان این كه تولید سنتی و آزمایشگاهی جوابگوی نیازهای امروز بشر نیست گفت: با توجه به كاربردهای گوناگون آنزیم ها در صنایع غذایی، بهداشتی، كشاورزی، دام و طیور و حوزه های سوخت، انرژی و آب دیگر نمی توان با روش های سنتی و آزمایشگاهی به نیازهای موجود پاسخ داد.

دكتر رضا روستا آزاد به انواع مصرف آنزیم ها در دنیا اشاره كرد و گفت: 34 درصد از مصرف آنزیم دنیا در حوزه شوینده ها، 28 درصد در صنایع غذایی، 16 درصد در حوزه تولید سوخت زیستی و 13 درصد برای خوراك دام و طیور و بقیه در سایر حوزه ها مصرف می شود.

عضو هیات علمی دانشكده شیمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان این كه فرایند تولید و بازار فروش آنزیم صنعتی در انحصار چند شركت بزرگ بین المللی است گفت: 47 درصد از سهم بازار تولید صنعتی آنزیم متعلق به یك شركت دانماركی است، 21 درصد در اختیار شركت آمریكایی، 6 درصد در اختیار یك شركت آلمانی است.

روستا آزاد افزود: در سال 2000 بازار بین المللی آنزیم صنعتی در دنیا حدود 12 میلیارد كرون دانمارك بود كه در سال 2012 این رقم با افزایش تقریبا دو برابری به 21 میلیارد دلار افزایش یافت اما پتانسیل این بازار حداقل 10 برابر رقم فعلی است.

وی آمار رسمی ارزش واردات آنزیم به كشور طی سالهای 88 تا 92 را حدود 100 میلیارد تومان (40 میلیارد دلار) اعلام كرد و گفت: حدود 40 میلیارد تومان از این آمار مربوط به واردات از كشور دانمارك است و كشور امارات كه بیشتر نقش واسطه دارد در رتبه دوم قرار می گیرد و بعد از آن هم كشور آلمان است.

مدیر طرح تولید صنعتی آنزیم در كشور افزود: بیشترین آنزیم وارد شده به كشور ما به ترتیب در صنایع بهداشتی و شوینده ها، صنایع غذایی و خوراك دام و موارد درمانی به مصرف می رسد.

روستا آزاد توضیح داد: بازیگران اصلی تولید صنعتی آنزیم و فروش آن در عرصه بین المللی، شركت نووزایم دانمارك و یك شركت از آمریكا هستند كه با هماهنگی یكدیگر قیمت فروش آنزیم در دنیا را تعیین می كنند.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه این دو شركت با توجه به انحصاری بودن تولید، قیمت فروش یك نوع آنزیم را چهار هزار دلار برای هر كیلوگرم تعیین كرده بودند كه وقتی ما با قیمت 200 دلار موفق به تولید آن شدیم ناچار قیمت هر كیلوگرم از آن آنزیم را به 400 دلار كاهش دادند.

روستا آزاد خاطرنشان كرد:حدود 10 سال قبل از كشورهای زیادی همچون دانمارك، آلمان، فرانسه و حتی هندوستان تعامل كردیم و خواستیم كه واحد صنعتی تولید آنزیم را به ما بدهند اما آنها حاضر به همكاری نشدند و الان خوشبختانه به همت جوانان ایرانی به دانش فنی این محصول استراتژیك دست یافته ایم.

رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف تاكید كرد: تولید صنعتی آنزیم با برآورده های صورت گرفته، كاملا توجیه اقتصادی دارد و با سرمایه گذاری 100 میلیارد تومان می توان علاوه بر تامین نیازهای داخلی، به صادرات انواع آنزیم به دیگر كشورها پرداخت.

وی با قدردانی از حمایت های ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راه اندازی مركز تولید صنعتی آنزیم دانشگاه صنعتی شریف گفت: همكاران این مركز را فارغ التحصیلان كارشناسی ارشد و دكتری دانشگاه صنعتی شریف تشكیل می دهند و امیدواریم با سرمایه گذاری بخش های صنعتی همچون كارخانجات تولید محصولات شوینده و مواد غذایی بتوانیم مراكزی با ابعاد 10 تا 15 برابر مركز موجود در دانشگاه شریف راه اندازی كنیم.

علمی(3)**1055**9132**1599
۰ نفر