۲۱ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8150681
T T
۰ نفر
توسعه مناسبات علمی ، آموزشی و تحقیقاتی ایران و چین مورد بررسی قرار گرفت .....................................................................
پکن، خبرگزاری جمهوری اسلامی 21/03/86 خارجی.فرهنگی.علمی.چین.ایران.
توسعه و گسترش روابط ومناسبات علمی ، تحقیقاتی و آموزشی میان ایران و چین در دیدار روز دوشنبه دکتر " علی عباسپور تهرانی " رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و دوتن از اعضای این کمیسیون با رییس کمیته آموزش ، علوم، فرهنگی و بهداشت کنگره ملی خلق چین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش ایرنا،در این دیدار که " محمد علی حیاتی " مخبر کمیسیون آموزش و تحقـیقات مجلس و " قاسم زاده " دیگر عضو این کمیسیون نیز حضور داشتند ، طرفین همچنین بر ضرورت تبادل اطلاعات و تجارب در حوزه های اجرایی ، مدیریتی و برنامه ریزی مراکز آموزشی و تحقیقاتی میان دوکشور تاکید کردند.
عباسپور، مناسبات و همکاری های سیاسی و اقتصادی ایران وچین را خوب دانست و گفت : در تلاشیم تا سطح مناسبات علمی میان دوکشور را ارتقا دهیم.
وی با بیان گزارشی از پیشرفت های ایران در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه علمی و تحقیقاتی ، گفت: درحال حاضر حدود دومیلیون و پانصد هزار نفر درمقاطع مختلف دانشگاهی در ایران مشغول به تحصیل هستنددر حالیکه این رقم در نخستین سال پیروزی انقلاب اسلامی حدود 150 هزار نفر بود.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به سند چشم انداز بیست ساله کشور ، محوراین برنامه را " علم و دانش " دانست و آمادگی ایران را برای همکاری آموزشی با کشورهای خارجی اعلام کرد.
خانم" ژو لی لان " رییس کمیته آموزش ، علوم ، فرهنک و بهداشت کنگره ملی خلق چین نیز در این دیدار از تدوین نظام آموزشی جدید چین خبر داد و گفت : نظام آموزشی جدید چین نتیجه بیست سال کار و تلاش بوده است.
وی با بیان آمار و ارقامی از وضعیت دانشجویان و دانش آموزان چینی گفت: درحال حاضر 42 میلیون دانشجو در دانشگاههای سراسر این کشور مشغول به تحصیل هستند.
به گفته این مقام چینی،شمار دانش آموزان مقطع دبیرستان چین به 25 میلیون نفر می رسد.
براساس این گزارش ، هیات اعزامی از کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین صبح امروز با " لین جین خوا " معاون آموزشی دانشگاه پکن نیز دیدار و گفت وگو کردند.
در این دیدار طرفین ارتباط میان دانشگاه های دو کشور و گسترش همکاری ها میان مراکز تحقیقاتی ایران وچین و تسهیل ورود دانشجویان دوکشوربه دانشگاههای کشورهای متقابل را مورد تاکید قرار دادند.
دراین دیدار خانم " وانک ایدن" رییس بخش فارسی دانشگاه پکن نیزبا بیان گزارشی از فعالیت این مرکز ، گفت : قدمت بخش فارسی دانشگاه پکن به 50 سال می رسـد و در حال حاضر ، دوازده دانشجو در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول فراگیری زبان فارسی هستند.
یادآور می شود ، دانشگاه پکن 31 هزار دانشجو و 2100 استاد دارد و شمار دانشجویان خارجی این دانشگاه به چهار هزار نفر می رسد.
دانشگاه پکن هم اکنون با 200 دانشگاه خارجی ارتباط دارد.
آساق275/ شماره 132 ساعت 07:15 تمام انتهای پیام I21.21-07-15
۰ نفر

سرخط اخبار جهان