۱۷ بهمن ۱۳۹۳، ۸:۱۷
کد خبر: 81494931
T T
۰ نفر
هفدهم بهمن 1357- حمایت مردم از دولت بازرگان

تهران- ایرنا- 36 سال پیش در چنین روزی، مردم در شهرهای مختلف در حمایت و پشتیبانی از دولت بازرگان راهپیمایی كردند و خواستار سرنگونی بختیار شدند.

ملت بزرگ ایران در بهمن ماه 1357 هجری خورشیدی، خالق یكی از مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر شدند. آنان به رهبری امام خمینی در برابر ظلم و جور حكومت پهلوی ایستادگی كردند و كشتی انقلاب را به سلامت به سر منزل مقصود رساندند. گروه اطلاع رسانی به مناسبت سی و ششمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به منظور پاسداشت یاد و خاطره ی آن دوران، گزیده ای از رویدادهای سرنوشت ساز دوازدهم تا بیست و دوم بهمن 1357 هجری خورشیدی را بازنشر داده است:



- مردم اصفهان در حمایت از دولت بازرگان راهپیمایی كردند و همگی خواستار سرنگونی شاپور بختیار شدند.

- قضات و وكلای دادگستری به دیدار امام خمینی رفتند. ابتدا مهدی هادوی قاضی دادگستری از طرف قضات و وكلا اعلام داشت، ما گروهی نیستیم كه تحت تاثیر احساسات و رویدادها یا ناآگاهانه راهی را انتخاب كنیم، بلكه در نهایت آگاهی به اینجا آمده ایم تا ضمن خیرمقدم، پشتیبانی خود را از تصمیمات آن زعیم عالیقدر اعلام كنیم.

- كاركنان سازمان خبرگزاری پارس اعلام كردند در حمایت و پشتیبانی از دولت مهدی بازرگان در راهپیمایی بزرگی كه از طرف جامعه روحانیت تهران سازمان داده شده است، شركت خواهند كرد.

- شهرهای كرمانشاه، گرگان و اصفهان تظاهرات و راهپیمایی آرامی را در پشتیبانی و حمایت از دولت مهدی بازرگان برگزار كردند.

- شاپور بختیار با سیاست تهدید و تشویق تلاش داشت تا دولت منصوب به امام خمینی را به چالش بكشد ولی مردم در یك راهپیمایی، حمایت خود را از تصمیم های امام خمینی در زمینه دولت موقت و فراهم آوردن مقدمات تشكیل نظام جمهوری اسلامی اعلام كردند.

- امام خمینی در مدرسه علوی خطاب به روحانیونی كه به دیدار ایشان آمده بودند، فرمود: اسلام دین سیاست است.

- در حكم نخست وزیری كه امام خمینی صادر كرد از مهدی بازرگان خواسته شد تا بدون وابستگی حزبی و گروهی به مقام نخست وزیری اشتغال یابد، بنابراین او به طور موقت از رهبری نهضت آزادی كنار رفت.

- بختیار به هنگام سخنرانی در مجلس گفت: دولت موقت تا شوخی و حرف است، تحمل می كنم ... من در مقام نخست وزیر قانونی مملكت می مانم تا انتخابات آزاد آینده را انجام دهم.

- لایحه محاكمه وزیران پیشین در نشست مجلس شورا به تصویب رسید. در این روز، جلسه مجلس با شدیدترین تدابیر امنیتی و انتظامی تشكیل شد.

- مردم زاهدان كه در تظاهرات و راهپیمایی به پشتیبانی از دولت تعیین شده به وسیله ی امام شركت كرده بودند، از طرف چماق به دستان مورد حمله قرار گرفتند. این حادثه به شهادت و مجروح شدن تعدادی از مردم منجر شد.

- حجت الاسلام محمد تقی فلسفی پس از هشت سال ممنوعیت از سخنرانی، در حضور امام و مردم دیدار كننده از ایشان، سخنرانی كرد.

-كمیته ملی حمایت از مصرف كننده در اعلامیه ای اهمیت صرفه جویی در مصرف و لزوم خودداری از خرید نفت از بازار سیاه را شد.

- جبهه ملی از تمام ارگان های مملكت خواست از تصمیم آیت الله خمینی مبنی بر ایجاد یك دولت موقت پشتیبانی كنند.

- وزارت كار و امور اجتماعی در بیانیه ای اعلام كرد از تمامی كارگران شریف انتظار دارد از محیط آزاد و شرایط مناسبی كه اكنون در كشور به وجود آمده، در انتخابات كارگری به عنوان امر مهم صنفی و اجتماعی شركت كنند.

- كاركنان نخست وزیری در محوطه این نهاد تحصن كردند. این اقدام به دنبال دستگیری چهار تن از كاركنان نخست وزیری به وسیله ماموران نظامی صورت گرفت.

- در مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان دانشكده افسری، افسران جوان از سوگند وفاداری به شاه معاف شدند.

- سخنگوی كاخ سفید در یك بیانیه ی مطبوعاتی اعلام كرد كه شاپور بختیار باید تسلیم نظر اكثریت مردم ایران شود و اجازه دهد كه حاكمیت آزاد مردم اجرا شود.

- ستاد بزرگ ارتش داران ضمن صدور اطلاعیه ای، متذكر شد هركس در مقام تهدید و یا تضعیف روحیه پرسنل نیروهای مسلح شاهنشاهی برآید یا با درج مطالب نادرست و غیر واقعی اهانت كند به طور قانونی تعقیب خواهد شد.

- امام خمینی در جمع قضات و وكلای دادگستری فرمود: استعمارگران به این نتیجه رسیده اند تا مذهب در میان مردم باشد ادامه چپاول آنان میسر نخواهد بود، به همین جهت تبلیغات وسیعی برای تحقیر روحانیون و مذهب كردند و سعی داشتند طبقات مختلف مردم نیز با یكدیگر در نفاق باشند، ولی حالا به توفیق خدا همه مردم وحدت كلمه پیدا كرده اند.

- مجلس سنا برای اعلام وصول لایحه انحلال ساواك و لایحه تعقیب و محاكمه نخست وزیر و وزیران كه به تصویب مجلس شورای عالی رسیده بود، تشكیل جلسه داد.

- جامعه روحانیت در یك فراخوان عمومی، مردم را به راهپیمایی سراسری در تایید دولت موقت دعوت كرد.



برگرفته از: آرشیو خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

گروه اطلاع رسانی

پژوهشم**9348**9131

سرخط اخبار سیاست