۱۶ بهمن ۱۳۹۳، ۸:۰۵
کد خبر: 81493717
T T
۰ نفر
شانزدهم بهمن 1357- صدور حكم نخست وزیری مهدی بازرگان

تهران- ایرنا- 36 سال پیش در چنین روزی، امام خمینی حكم نخست وزیری مهدی بازرگان را صادر و وی را مامور برگزاری انتخابات جمهوری اسلامی و ایجاد مجلس موسسان(خبرگان) برای تصویب قانون اساسی كردند.

ملت بزرگ ایران در بهمن ماه 1357 هجری خورشیدی، خالق یكی از مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر شدند. آنان به رهبری امام خمینی در برابر ظلم و جور حكومت پهلوی ایستادگی كردند و كشتی انقلاب را به سلامت به سر منزل مقصود رساندند. گروه اطلاع رسانی به مناسبت سی و ششمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به منظور پاسداشت یاد و خاطره ی آن دوران، گزیده ای از رویدادهای سرنوشت ساز دوازدهم تا بیست و دوم بهمن 1357 هجری خورشیدی را بازنشر داده است:

- امام خمینی حكم نخست وزیری مهدی بازرگان را برای دولت موقت صادر كرد.

- امام خمینی در حكم نخست وزیری بازرگان، وی را مامور انجام انتخابات جمهوری اسلامی و تشكیل مجلس موسسان(خبرگان) برای تصویب قانون اساسی كرد. همچنین برگزاری انتخابات مجلس شورا بر پایه قانون اساسی جدید و انتخاب هیات وزیران بدون در نظر گرفتن رابطه حزبی به عنوان دیگر وظیفه های وی مطرح شد.

- معمار بزرگ انقلاب در ادامه ی سخنانشان از همه ی مردم، كارمندان و ارتش خواستند تا از دولت موقت پیروی كرده و با آن همكاری كنند.

- مهدی بازرگان در سخنانی بیان كرد: خدای بزرگ را شكر می كنم كه چنین اعتبار و حسن شهرتی را كه لیاقت آن را نداشتم به من ارزانی داشته و همین موضوع باعث شده كه امام خمینی چنین لطفی را به من ابراز داشتند. این ماموریت یعنی ریاست دولت موقت و تشكیل حكومت در این شرایط عظیم ترین شغل و وظیفه و در عین حال بزرگ ترین وظیفه ای است كه به من واگذار شده و عظیم ترین وظیفه ای است كه در طول 72 سال عمر مشروطه به كسی داده شده. به امید خدا و امتنان از امام خمینی و انتظار از ملت ایران این خدمت خطیر را قبول كرده ام و برای مخاطرات آماده ام و منتهای كوشش را برای موفقیت و خدمت در راه ملت ایران خواهم كرد.

- مهدی بازرگان در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری پارس درباره ویژگی های دولت اسلامی و میزان آگاهی مردم نسبت به این دولت گفت: حكومت اسلامی بسیار حكومت خوبی است و این حكومت منافع مردم و طبقات مختلف را در نظر دارد.

- مهدی بازرگان در رابطه با تهدید بختیار در مورد نخست وزیری دولت موقت، كه گفته بود رییس دولت موقت را دستگیر می كنم، گفت: از این اخطار نمی‌ترسیم، اگر تهدید می‌خواهند بكنند، به چیز دیگری ما را تهدید كنند. این چیز خیلی كوچكی است و اگر عملی شود، بنده خیلی ممنون می‌شوم.

- كمیته رفاه و برنامه ریزی، گفت و گوی امام خمینی را به وسیله ی فرستنده ویژه ای برای مردم ایران پخش كرد.

- بختیار در واكنش به تشكیل دولت موقت گفت: در ایران تنها یك حكومت وجود دارد و ایران تجزیه ناپذیر است.

- تظاهرات پراكنده در تهران امروز نیز ادامه داشت. در رو به روی دانشگاه تهران و میدان بهارستان گروه های مختلف مردم در حالی كه همبستگی خود را با هدف های امام خمینی اعلام می داشتند، دست به تظاهرات زدند.

- در تمام شهرهای ایران راهپیمایی به طرفداری امام خمینی، علیه رژیم و دولت بختیار همچنان ادامه دارد.

- احمد میرفندرسكی وزیر امور خارجه اعلام كرد كه ایران از پیمان سنتو خارج می شود و به خدمت پاره ای از سفرا و از جمله اردشیر زاهدی در واشنگتن پایان داده شده است. به اعتقاد من بزرگ ترین هدف و آرمان ملت ایران این است كه حكومتی با اتكاء به اراده آزاد و آگاه اكثریت مردم مسلمان ایران بتواند در وهله اول وحدت و حاكمیت ملی ایران را حفظ و پاسداری كرده و در پرتو اصول، برنامه های لازم را در جهت تامین حقوق و منافع ملت ایران در داخل و خارج كشور تنظیم و به موقع به اجرا گذارد.

- احمد میرفندرسكی وزیر امور خارجه در ادامه گفت: مطالعه اجمالی اصول سیاست خارجی جدید ایران در برنامه دولت نشان دهنده این واقعیت است كه سیاست خارجی همگام و همراه با انقلاب ایران به كلی دگرگون شده است.

- بختیار برای چندمین بار اعلام كرد كه جمهوری اسلامی برای من مجهول است.

- خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: با توجه به اینكه شانس موفقیت بختیار روز به روز كمتر می‌شود، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریكا به ابراز حمایت ملایم از بختیار بسنده كرده است.

- بنا به نوشته ی مجله ی تایم، سالیوان سفیر آمریكا در ایران از همكاران خود خواست كه با مخالفان رژیم گفت و گو و سیاست آمریكا را برای آنان تشریح كنند.

- رییس سازمان اطلاعات مركزی آمریكا(سیا) اعتراف كرد كه در رابطه با پیش بینی مسایل ایران، این سازمان ناكام بوده است و این ناكامی را جدی خواند.

- وزارتخانه های آموزش و پرورش، امور اقتصاد و دارایی، بهداری و دادگستری به وسیله ی نیروهای ارتش اشغال شد.

- مجلس شورای ملی در جلسه علنی خود لایحه های انحلال ساواك و محاكمه نخست وزیر، وزیران و مقامات عالی رتبه را به تصویب رسانید.

- 22 نماینده دیگر مجلس شورای ملی، استعفا كردند.

- بامداد امروز گروهی از علمای دینی اهواز با امام خمینی دیدار و همبستگی خویش را با نهضت مردم مسلمان ایران اعلام كردند.

- جمعی از نمایندگان مجلس شورای ملی كه به دستور امام خمینی استعفا كرده بودند به حضور ایشان رسیدند.

- راهپیمایی مردم شهرهای آغاجاری، رشت و پارس آباد به خاك و خون كشیده شد.

- امام خمینی ادامه ی نهضت را یك تكلیف برشمرد و تاكید كرد كه همه باید در این مبارزه با هم و بدون هیچ امتیازی شركت كنند.

- بختیار در جلسه علنی مجلس شورای ملی گفت: مسایل مملكتی هر روز به صورت خاص ولی به صورتی غیرقابل بازگشت رو به پیشرفت است و ما به پیش خواهیم رفت.

- كاركنان خبرگزاری پارس امروز با صدور اعلامیه ای با امضاء كاركنان این خبرگزاری پشتیبانی بی دریغ كاركنان این سازمان را از مهدی بازرگان و دولت وی اعلام كردند.



برگرفته از: آرشیو خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

گروه اطلاع رسانی

پژوهشم**9128**9131
۰ نفر