سرعت عمل پالایشگاه ها زمان بازگشایی نماد را تعیین می كند

تهران - ایرنا - رییس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: زمان بازگشایی نماد پالایشگاه ها به سرعت عمل آنها در تهیه اطلاعات مالی و ارایه آنها بستگی دارد.

محمودرضا خواجه نصیر روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: با دریافت اطلاعات مالی و عملكرد از پالایشگاه ها امكان بازگشایی نماد آنها فراهم می شود.

وی با بیان اینكه، سازمان بورس و اوراق بهادار پیگیر دریافت اطلاعات از پالایشگاه ها است و شركت ها نیز برای ارایه هرچه سریعتر اطلاعات قول مساعد داده اند، اظهار داشت: هرچند دریافت نكردن اطلاعات مانع بازگشایی نماد پالایشگاه ها شده بود اما با حل و فصل موضوع كیفی سازی این مشكل برطرف شده است.

به گفته خواجه نصیر، با ارایه اطلاعات از سوی پالایشگاه ها و درج آن در سایت كدال امكان بازگشایی نمادها فراهم می شود.

وی با بیان اینكه، دلیل اصلی توقف نماد پالایشگاه ها علاوه بر جلوگیری از كاهش قیمت، دریافت اطلاعات عملكرد این شركت ها بوده است، افزود: این شركت ها توانایی ارایه حداقل اطلاعات و عملكرد را نداشتند.

رییس اداره بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار، تصریح كرد: پالایشگاه ها مدعی بودند مراودات مالی شركت های پالایشگاهی با وزارت نفت شفاف نیست و به همین دلیل از ارایه عملكرد خودداری می كردند.

این مقام مسوول در سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح كرد: این مشكلات سبب شد تا امكان معامله سهام این شركت ها وجود نداشته باشد و نماد آنها متوقف شود.

وی با بیان اینكه، فرآیند دریافت اطلاعات به دلیل وجود ابهامات موجود صنعت پالایشگاهی انجام نشد، تصریح كرد: پیگیری های سازمان بورس و اوراق بهادار برای دریافت حداقل اطلاعات انجام و سناریوهای مختلف سود و زیان بررسی شد البته كیفی سازی و قیمت محاسبه شده برای فروش فرآورده های نفتی از پالایشگاه ها از مواردی بود كه مسایل را تحت تاثیر قرار می داد.

خواجه نصیر ادامه داد: با مصوبه هیات دولت بحث كیفی سازی كه بر قیمت ها اثرگذار بود و محلی برای اختلاف به شمار می رفت، رفع شد.

وی با بیان اینكه، مطابق ابلاغ مصوبه هیات وزیران، وزارت نفت به پالایشگاه ها امكان صدور صورت های حساب قطعی در روابط فیمابین پالایشگاه و وزارت نفت را صادر كرده است، اظهار داشت: این امر سبب می شود تا صورت های حساب ها به صورت قطعی فرستاده شود.

اقتصام(4) 9141**1558

سرخط اخبار اقتصاد