۵ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۱۹
کد خبر: 81477858
T T
۰ نفر

تمدن و ارزش به تفكر و ايده هاي سازنده است

۵ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۱۹
کد خبر: 81477858
تمدن و ارزش به تفكر و ايده هاي سازنده است

تهران- ايرنا- «تمدن و ارزش به تفكر و ايده هاي سازنده است»عنوان سرمقاله روزنامه «آفرينش» است. «حميدرضا عسگري» نويسنده سرمقاله نوشته است: 'خلاقيت' مهم ترين و اساسي ترين قابليت و توانايي انسان و بنيادي ترين عامل ايجاد ارزش است كه در همه ابعاد و جوانب زندگي بشري نقش كاملاً حياتي ايفا مي نمايد . خلاقيت و نوآوري از والاترين موهبت هاي الهي به انسان و از عوامل اشرف مخلوقات شدن و خليفه الهي بودن اوست.

كليه علوم، توليدات، فناوري ها، صنايع،ابداعات،اختراعات، هنرها، ادبيات، موسيقي، معماري و به طور كلي اساس انواع تمدن ها از ابتدا تاكنون و كليه دستاوردهاي بشري جلوه هاي گوناگون خلاقيت و نوآوري است . لذا تمدن انساني و زندگي وي بدون خلاقيت نمي تواند امكان پذير باشد . به همين دليل موضوع خلاقيت و نوآوري روز به روز اهميت و ضرورت بيشتري يافته و همواره به آن توجه فزاينده اي مي شود به گونه اي كه حوزه مطالعات و پژوهش هاي علمي در باره ابعاد و جوانب مختلف خلاقيت امروزه به يك رشته علمي تخصصي بسيار مهم و گسترده تبديل شده است .

ميراث و تمدن باستان براي ما مايه مسرت است، اما زماني مي توان به آن افتخار كرد كه ما ادامه رو و پيشبرنده تمدن كهن خود باشيم. اينكه با افتخارات به نياكان و مشاهير گذشته ، بر ضعف هاي امروز خود سرپوش بگذاريم، عملا چشممان را بر روي حقيقت بسته و صرفاً از سير توسعه در دنيا باز خواهيم ماند.

امروز تمدني ماندگار و ملتي قدرتمند هستند كه بتوانند با تفكر و تلاش و تعقل خود، موجب ارتقاي جايگاه زندگي خود و ديگر جوامع بشري شوند. تمدن امروز ديگر از كاخ ها و مراكز قدرت نشأت نمي گيرد، بلكه دانشگاه ها و مراكز علمي به عنوان سازندگان تمدن بشري تلقي مي شوند و نامشان بر تارك تاريخ بشر طلايي خواهد شد.

اما چرا كشورهاي اسلامي، و كلاً خاورميانه كه مهد تمدن بشري هستند، امروز از آن تاريخ طلايي خود بازمانده اند؟! شايد درجواب گفته شود كه تمدن غربي با روحيه استعمارگونه خود مانع از قدرتمند شدن خاورميانه گرديده است. البته اين پاسخ تاحدي درست است، اما نمي توان تمام تقصيرات و كم كاري هاي گذشته و حال را به گردن آنها انداخت. ما مدعي هستيم در زماني كه اروپا افراد را زنده زنده مي سوزاند، دانشمندان در بلاد اسلامي در دانشگاه ها و رصدخانه ها در پي كسب علم بودند، حال چطور مي شود كه فاصله اي فراخ ميان ما و آنها افتاده است.

بدون توجه به آنچه توجيهات تاريخي و ملي گرايانه قلمداد مي شود، بايد اذعان داشت كه نحوه برنامه ريزي، هدف گذاري و صرف هزينه هاي مالي و انساني در جهت توسعه و پيشرفت علم از سوي جوامع غربي، در مقابل سياست زدگي، اختلاف، فساد هاي مختلف، راحت طلبي و تقليد در بلاد خاورميانه، موجب فاصله طبقاتي ميان كشورها گرديده است. اين رويه در كشورهاي درحال توسعه و عدم توجه لازم سوي دولت ها به سرمايه هاي انساني سبب شده تا غرب همچون آهن ربا، نخبگان و دانشمندان اين جوامع را زير چتر رفاه و امكانات علمي خود بگيرد و از دانش آنها در راستاي ارتقاي جايگاه خود و سيطره بر ديگر كشورها استفاده كند.

امروز فسادهاي مالي و سياسي ثبات كشورهاي خاورميانه را برهم زده و آفت هاي فراواني را براي آنها به همراه داشته است. بروز فساد صرفاً به دليل زيرپا گذاشتن و ناديده گرفتن اصول اخلاقي در تمامي عرصه ها مي باشد. امروز روند مهاجرت معكوس در كشور ما و ديگر كشورهاي خاورميانه به اوج خود رسيده است و اكثر افرادي كه به عنوان نخبگان علمي و فعالان اقتصادي محسوب مي شوند، سرمايه هاي خود را به آن سوي اقيانوس ها منتقل مي كنند.

نتيجه آنكه، چه درگذشته و چه درزمان حال، اين ضعف عملكرد ماست كه موجب عقب ماندگي ها نسبت به جوامع پيشرفته گرديده است. كم كاري ها، الويت بندي هاي نامناسب و عملكرد ضعيف درحوزه علوم و فناوري، ما را از تمدن افتخار آميز باز داشته است و به جاي مقصر جويي بايد در نوع عملكرد و برنامه ريزي خود در حفظ و پرورش سرمايه هاي انساني تجديد نظر كنيم تا بتوانيم با اتكا بر خلاقيت و ايده پردازي هاي اين نيروها سير صعودي به سمت يك تمدن ماندگار را در پيش بگيريم.

منبع: آفرينش

اول**1368**
۰ نفر