۲۱ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۰۰
کد خبر: 81459683
T T
۰ نفر

درصد بالاي نمك مصرفي روزانه در موادغذايي است

۲۱ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۰۰
کد خبر: 81459683
درصد بالاي نمك مصرفي روزانه در موادغذايي است

كاشان- ايرنا- رييس دانشگاه علوم پزشكي كاشان گفت: درصد بالايي از نمك مصرفي روزانه، نمك پنهان درون موادغذايي گوناگون است.

دكتر «محمدحسين اعرابي» روز يكشنبه در گفت وگو با ايرنا بمناسبت هفته بسيج ملي كاهش مصرف نمك اظهار داشت: مصرف زياد نمك خطر سكته هاي قلبي و مغزي، انواع سرطان و بيماري هاي قلبي و عروقي را افزايش مي دهد.

وي با تاكيد بر استفاده مردم از نمك كمتر آن هم از نوع يددار تصفيه شده هنگام طبخ غذا افزود: استفاده از سبزي هاي معطر تازه يا خشك مانند نعناع، مرزه، ترخون، ريحان، سير، پياز، ليموترش تازه، آب نارنج، آويشن و شويد براي بهبود طعم غذا و كاهش مصرف نمك موثر است.

دكتر اعرابي همچنين بر كاهش مصرف سوپ هاي آماده، سس ها و محصولات فرايند شده مانند فست فودها، پيتزا، همبرگر، سوسيس و كالباس در برنامه غذايي خانواده نيز تاكيد كرد.

وي با تاكيد بر كاهش مصرف غذاهاي كنسرو شده مانند تن ماهي و انواع شورها و ترشي ها در برنامه غذايي روزانه گفت: خانواده ها از تنقلات شور (فراورده هاي غلات حجيم شده، چيپس، چوب شور و ساير تنقلات كم ارزش غذايي و پرنمك) نيز در برنامه غذايي كودكان خودداري كنند.

وي با بيان اينكه هر نفر در روز نياز به پنج گرم نمك (يك قاشق چايخوري) دارد، گفت: در برچسب بعضي از موادغذايي مقدار سديم موجود در يكصد گرم از ماده غذايي ذكر شده است كه براي تبديل مقدار سديم به نمك بايستي آن را در عدد 2.5 ضرب كرد.

بگفته وي دقت و توجه به تاريخ مصرف نمك و پروانه ساخت از وزارت بهداشت و قيد عبارت تصفيه شده بر روي بسته بندي ضروري است.

7429/545

سرخط اخبار استان‌ها