۶ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۲۹
کد خبر: 81439836
T T
۰ نفر
ایران كلید دستیابی هند به بازار كشورهای مشترك المنافع

دهلی نو- ایرنا- هند درنظر دارد از همسایگی ایران با تعدادی از كشورهای مشترك المنافع برای دسترسی آسان ،سریع و ارزان كالاهای هندی به این كشورها بهره ببرد.

به گزارش ایرنا،همسایگی ایران با كشورهایی نظیر روسیه ،آذربایجان ،ارمنستان ،تركمنستان فرصت مناسبی را برای صادرات كالای هندی به این كشورها فراهم می كند.

كارشناسان معتقدند:كشورهایی نظیر هند با استفاده از مسیر ایران و از طریق آذربایجان و روسیه می توانند به بازارهای كشورهای مشترك المنافع دسترسی پیدا كنند.

روزنامه هندوستان تایمز روز جمعه در گزارشی نوشت هزینه های انتقال كالا از مسیر ایران به كشورهای مشترك المنافع حدود 40 درصد كمتر از كانال سوئز است .

یك مقام بازرگانی هند گفت:هند می تواند تركیبی از مسیرهای ریلی و جاده ای را برای انتقال كالا به كشورهای مشترك المنافع از طریق ایران را مورد توجه قرار دهد.

وی استفاده از مسیر ویژه جاده ای را از دیگر گزینه ها عنوان كرد و اظهار كرد: جابجایی كالا از مسیر جاده ای به راحتی و بدون هرگونه مشكلی صورت می گیرد و اختلاف هزینه نیز چشمگیر است .

كشورهای مستقل مشترك المنافع (CIS) شامل كشورهای ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیكستان، تركمنستان، اوكراین، ازبكستان و گرجستان است كه حدودا 280 میلیون نفر جمعیت ( 2/4 درصد جمعیت جهان) را در خود جای داده اند.

روسیه بزرگترین كشور مشترك المنافع با 143 میلیون نفر جمعیت و ارمنستان با 3.4 میلیون كمترین جمعیت را دارد.

چندی پیش وزارت بازرگانی هند به درخواست اتحادیه حمل و نقل بار این كشور خواستار انجام مطالعاتی درمورد امكان سنجی استفاده از جاده رشت – استارا برای تسهیل دسترسی به بازار پرسود روسیه و كشورهای مشترك المنافع شده بود.

مهمترین دلیل مسوولان هندی برای گرایش به استفاده از مسیر جاده، تاخیر و طولانی شدن احداث راه آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی ـ آستارا است.

یك مقام وزارت بازرگانی هند كه خواست نامش فاش نشود ضمن تاكید بر پیگیری احداث این راه اهن اعلام كرده است كه این كشور تلاش دارد تا مشكلات و نگرانی های تجار برای استفاده از این مسیر را بررسی كند.

مطالعه روابط میان كشورهای مشترك المنافع و چگونگی ارتباط این كشورها با روسیه نشان می‌دهد استفاده نكردن از جاده‌ی رشت آستارا برای دستیابی به بازارهای روسیه و كشورهای مشترك المنافع به ملاحظات سیاسی موجود میان این كشورها ارتباط دارد. لذا دشواری های عبور از خاك چندین كشور برای ترانزیت از طریق جاده باعث شده تا استقبالی از جاده رشت ـ آستارا نشود.

با توجه به این محدودیت و همچنین علاقه‌ی مسوولین هندی برای دستیابی سریع و ارزان به بازارهای روسیه معرفی مسیر جایگزین قطعا با استقبال مسوولین هندی مواجه خواهد شد.

بندر امیرآباد در دریای خزر به دلیل اتصال به شبكه ریلی كشور و ایجاد امكان دسترسی مستقل صاحبان كالا به هر یك از كشورهای مشترك المنافع و روسیه مناسب ترین گزینه برای جایگزینی مسیر ترانزیتی رشت ـ آستارا تا زمان تكمیل خط ریلی این مسیر است.

در صورت استفاده از این مسیر كه یكی از شاخه های كریدور شمال ـ جنوب در ایران است، این امكان وجود دارد تا بار بازرگانان هندی مستقیما از بندرعباس تا بندر امیرآباد توسط شبكه ی ریلی كشور جابجا شود.

همچنین با توجه به مزایای این مسیر برای تجار هندی می‌توان از سرمایه این افراد برای ارتقای ظرفیت شبكه‌ی ریلی در این مسیر بویژه در ناحیه‌ی راه‌آهن شمال استفاده كرد.

*آساق*2*1600**1856

سرخط اخبار جهان