۱ دی ۱۳۹۳، ۸:۲۰
کد خبر: 81434453
T T
۰ نفر
پیاده روی زائران عاشق به سوی ملجا درماندگان

تهران - ایرنا - بسیاری از مشتاقان و عاشقان ولایت همزمان با ایام شهادت علی بن موسی الرضا(ع) خود را به مشهد مقدس می رسانند تا ارادت خالصانه خود را به محضر این امام رئوف عرضه بدارند و زیارتی عارفانه را پیشكش آن حضرت كنند.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا زائران زیادی این روزها باوجود هوای سرد و سوزان با پای پیاده عازم بارگاه ملكوتی امام هشتم هستند تا در روز شهادت آن حضرت، كبوتر حرم شده و به پابوسی آن حضرت نائل آیند و سفره دل خود را برای امام رضا باز كنند.

دیدن زائران عاشق كه در قالب هیات های عزاداری و گروه های مختلف اعم از زن و مرد، كوچك و بزرگ، پیر و جوان و دلسوختگانی كه در روزهای پایانی دو ماه عزای سیدالشهدا(ع) می روند تا عزاداری خود را تكمیل كنند، دل دوستداران اهل بیت را متوجه كوی دوست می كند و هشدار می دهد كه مبادا تو از این قافله جا مانده باشی.

بسیاری از زائران حرم حسینی كه امسال با باز شدن مرزهای عراق و ایران سر از پا نشناخته و با حضور یك و نیم میلیونی خود همه را شگفت زده كردند، حال و هوای كربلایی دارند و با دیدن تصاویر پیاده روی زائران حرم امام رضا(ع) به یاد پیاده روی اربعین از نجف تا كربلا می افتند.

با این حال مشهد مقدس برای پذیرایی از سه میلیون زائر حرم مطهر امام رضا(ع) در روزهای پایانی ماه صفر آماده شده و پیش بینی می شود حدود 200 هزار نفر از این جمعیت را زائران پیاده مشهدالرضا(ع) تشكیل دهند.

شنیدن نام علی بن موسی الرضا (ع) همیشه گنبد و بارگاه آن حضرت و طعم شیرین زیارت را در دل ها زنده می كند و حال كه توفیق پابوسی بارگاه آن حضرت در چنین روزی برای ما حاصل نشد؛ دل های خود را از راه دور متوجه حضرت كرده و اذن دخول می گیریم؛ باشد كه امام رضا(ع) این زیارت دور را از همه شیعیان و دوستداران خود قبول كند.

یكی از آداب زیارت ائمه معصومین اجازه گرفتن و یا «اذن دخول» است. یعنی خود را در محضر امام می بینیم و اگر چه ما امام معصوم (ع) را نمی بینیم ولی امام صدای ما را می شنود و هنگامی كه «سلام» می دهیم؛ امام به ما پاسخ می دهد.

در هنگام اذن دخول می گوییم «خدایا می دانم كه پیامبر(ص) و جانشینان آن حضرت زنده هستند و در نزد تو روزی می خورند و آنان جایگاه مرا می بینند؛ سخنم را می شنوند و سلام مرا پاسخ می دهند.» پس می توان از راه دور نیز از محضر امام رضا(ع) اجازه بگیریم تا دل های خود را وارد حرم كنیم.

مرحوم آیت الله العظمی بهجت سفارش می كرد: هنگامی كه از حضرت رضا (ع) اذن دخول می طلبید و می گویید «ءادخل یا حجت الله» یعنی ای حجت خدا آیا اجازه ورود می دهید؛ به قلبتان مراجعه كنید و ببینید آیا تحولی در آن به وجود آمده و تغییر یافته است یا نه؟ اگر تغییر حال در شما بود، حضرت به شما اجازه داده است.

وقتی زمزمه زیارتمان با صدای همهمه زائران حرم رضوی آمیخته می شود؛ احساس عجیبی داریم و حضور امام را بیشتر درك می كنیم اما در زیارت از راه دور نیز احساس می كنیم كه امام رضا(ع) به زائران دوردست هم عنایت دارد و علامت قبولی این زیارت، اشكی است كه هنگام اذن دخول از چشم جاری می شود و دل را می لرزاند.

ای امام رئوف! اگرچه نتوانستیم همانند بسیاری از مشتاقان، خود را به بهشت زمینیان برسانیم و عرض ارادت كنیم ولی تو آنقدر رئوف و مهربان هستی كه مهر خود را از فرسنگ ها فاصله در كمتر از لحظه ای در قلب عاشقانت لبریز می كنی.

اینك از راه دور به تو ای امام رئوف سلام می دهیم و می گوییم: السلام علیك یا ولی الله، السلام علیك یا حجة الله، السلام علیك یا نورالله فی ظلمات الارض، السلام علیك یا عمود الدین.

درود بر تو ای ولی خدا، درود بر تو ای حجت خدا، درود بر تو ای نور خدا در تاریكی های زمین، درود بر تو ای استوانه دین.

السلام علیك یا وارث ادم صفوة الله، السلام علیك یا وارث نوح نبی الله، السلام علیك یا وارث ابراهیم خلیل الله، السلام علیك یا وارث اسمعیل ذبیح الله، السلام علیك یا وارث موسی كلیم الله، السلام علیك یا وارث عیسی روح الله.

درود بر تو ای وارث آدم، برگزیده خدا. درود بر تو ای وارث نوح، پیامبر خدا. درود بر تو ای وارث ابراهیم، خلیل خدا. درود بر تو ای وارث اسماعیل، قربانی خدا. درود بر تو ای وارث موسی، هم سخن با خدا. درود بر تو ای وارث عیسی، روح خدا.

السلام علیك یا وارث محمد رسول الله، السلام علیك یا وارث امیرالمؤمنین علی ولی الله و وصی رسول رب العالمین، السلام علیك یا وارث فاطمة الزهراء، السلام علیك یا وارث الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة

درود بر تو ای وارث محمد، رسول خدا. درود بر تو ای وارث امیرالمؤمنین، علی ولی خدا و وصی فرستاده پروردگار جهانیان. درود بر تو ای وارث فاطمه زهرا. درود بر تو ای وارث حسن و حسین دو آقای جوانان اهل بهشت.

السلام علیك یا وارث علی بن الحسین زین العابدین، السلام علیك یاوارث محمد بن علی باقر علم الاولین و الاخرین، السلام علیك یا وارث جعفر بن محمد الصادق البار، السلام علیك یا وارث موسی بن جعفر.

درود بر تو ای وارث علی بن حسین، زینت عابدان. درود بر تو ای وارث محمد بن علی، شكافنده دانش اولین و آخرین. درود بر تو ای وارث جعفر بن محمد، راستگوی خوشرفتار. درود بر تو ای وارث موسی بن جعفر.

اینك كه به پیامبران الهی و ائمه معصومین درود فرستادیم؛ به امام هشتم اینگونه عرض می كنیم: السلام علیك ایها الصدیق الشهید، السلام علیك ایها الوصی البار التقی، اشهد انك قد اقمت الصلوة و اتیت الزكوة و امرت بالمعروف و نهیت عن المنكر و عبدت الله حتی اتیك الیقین، السلام علیك یا ابا الحسن و رحمة الله و بركاته.

درود بر تو ای شهید با صدق و حقیقت. درود بر تو ای جانشین نیكوكار با تقوی. من گواهی می دهم كه تو نماز را به پا داشتی و زكات را ادا كردی و امر به معروف و نهی از منكر كردی و خدا را تا دم مرگ عبادت كردی. درود و رحمت خدا و بركات او بر تو ای ابالحسن.

در قسمتی از زیارت امام رضا (ع) به صاحب نعمت های خود، امام عصر و منتقم خون سیدالشهدا(ع) درود می فرستیم و می گوییم: اللهم صل علی حجتك و ولیك القائم فی خلقك صلوة تامة نامیة باقیة تعجل بها فرجه و تنصره بها و تجعلنا معه فی الدنیا و الاخرة

خدایا! بر حجت و ولی خودت، قیام كننده در میان خلقت درود و رحمتی پی در پی، با بركت و پایدار بفرست. در ظهور او شتاب كن و او را یاری نما و ما را در دنیا و آخرت با او قرار بده.

اللهم انی اتقرب الیك بحبهم و اوالی ولیهم و اعادی عدوهم فارزقنی بهم خیر الدنیا و الاخرة و اصرفنی بهم شر الدنیا و الاخرة و اهوال یوم القیمة.

خدایا! من به واسطه دوستی آنان به تو تقرب می جویم و دوستان آنها را دوست دارم و دشمن آنان را دشمن می دانم و تو به وسیله آنان نیكی دنیا و آخرت را روزی من كن و به وسیله ایشان بدی دنیا و آخرت و همچنین هراس های روز قیامت را از من دور بگردان.

فراهنگ**1003**1569
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ