۲۷ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۰۵
کد خبر: 81431045
T T
۰ نفر

بارش ابرهاي خشكسالي بر فراز چهارمحال و بختياري

۲۷ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۰۵
کد خبر: 81431045
بارش ابرهاي خشكسالي بر فراز چهارمحال و بختياري

شهركرد-ايرنا-وقتي مرتفع ترين نقطه ايران، دچار بي برفي باشد ، خدا به داد دامنه ها برسد كه دست شان كوتاه تر از همه قله هاست.

آذرماه فصلي است در آستانه زمستان كه همه درخت ها با لالايي خوش رنگ برگ ريزان در خوابي آرام فرو رفته اند و در اين چرت نيم فصلي ،شايد روياي بهارهاي سرسبز را مي بينند.

همين يك دهه پيش بود كه هر هفته آذرماه ،مدارس چهارمحال و بختياري به دليل ريزش برف يك خط در ميان تعطيل مي شد و برف از لبه ساق پاپوش ها ، وارد چكمه هاي پلاستيكي بچه ها مي شد و جوراب و پاها را حسابي خيس و سرما زده مي كرد.

همين يك دهه اخير بود،كه بارش برف شديد،يكي دو روز نانوايي هاي را در هفته به تعطيلي مي كشاند و هنوز پخت نان خانگي با همان چوب هاي جمع شده در گوشه مطبخ رايج بود.

شبهاي آذر كه مي شد ،همان ساعت هفت و هشت مغازه هاي

چهارراه بازار شهركرد كه مركز اصلي شهر بود،از سوز سرما تعطيل مي شد و بيرون مغازه ها، هنوز دله هاي سوراخ سوراخ شده روغن نباتي هاي 17كيلويي ،در همان سر ظهر هم ، بخاري چوب سوز پر دود مغازه داران بود.

از آن هم سرما و برف ريز پاييز آذري،برخي ها هم سود مي برند و پارو به دست به خانه هاي بالاي شهر مي رفتند و پشت بام پارو مي كردند.

برف،خلاصه نعمتي بود براي خودش ،با آن همه يخ بندان هاي سطح شهر،با همه سوز استخوان سوزش ،با همه تعطيلي مدارس اش،با همه زمين خوردن ها و سرسر بازي ها و آدم برفي دست كردن هايش و كسي از بارش آنهم برف بي نصيب

نمي ماند.

برف كه مي آمد ،شوره هاي پشت بام ها را مي شست و از ناودان هاي حلبي ، وسط كوچه مي ريخت و آنقدر برف بر پشت بام ها برف بود كه تير چوبي برخي از خانه ها خم مي شد.

آنقدر برف روي پشت بام ها بود كه يكي از ارزوي بچه ها كوچه داشتن خانه هايي با سقف تير آهن بود ،چرا كه شب ها ديگر ترس افتادن تيرهاي چوبي سقف خانه ها را نداشتند.

' جواهر ' خانم يكي از پيرزن هاي همين محله هاي حوالي بود كه بارش شديد برف باعث شد تير چوبي سقف خانه اش پايين بيفتد و آن سالها براي هميشه فلج شود،خدا رحمت اش كند ، عجب پير زن مهربان و مردم داري بود.

اما واقعا در اين يك دهه اخير از آن هم برف آذري ديگر انگار خبري نيست كه نيست و تنها ،از آذر درختاني عريان مانده است كه گاهي با افزايش گرما در آذر ،هوس جوانه زدن هم مي كنند.

آذر امسال هم رو به پايان است و اگر چه بارش يك روز خوب نويد بخش پايان يك دهه خشكسالي آذري بود ،اما پس از بارش خوش برف چهارم آذر ،ديگر نمي از آسمان بر اين استان نباريد.

آمار هواشناسي چهارمحال و بختياري نشان مي دهد كه ميانگين وزني تغييرات سال جاري با سال كامل زراعي منفي 66درصد مي باشد.

معاون اداره كل هواشناسي چهارمحال و بختياري مي گويد:اگر چه استان در آذرماه امسال هنوز به تعريف خشكسالي نرسيده است اما پيش بيني ها نشان از زمستان كم بارش در استان دارد.

'شاهرخ پارسا' روز پنجشنبه در گفت وگو با ايرنا افزود:بارش تا به امروز نسبت به ميانگين بلند مدت 20درصد افزايش دارد اما زمستان كم بارشي پيش روي استان است و مردم هميشه بايد در صرفه جويي آب پيشگام و جدي باشند.

وي گفت:استان اكنون دچار خشكسالي آبشناسي است به اين معنا كه رطوبت خاك از دست رفته است و سطح ابهاي زيرزميني نيز كاهش يافته است.

به گفته وي،اگر به طور مثال سطح اب هاي زير زميني 30متر بود به دليل اين خشكسالي اب شناسي ممكن اين عمق اب سفره هاي زير زميني به 50متر رسيده باشد و اين افت 20متر پايين تر رفته است.

وي گفت:خشكسالي هواشناسي و خشكسالي آبشناسي بر روي كشاورزي و اجتماع تاثير گذار است و بايد بهنيه سازي مصرف

اب در اين زمينه صرفه جويي را به يك فرهنگ دائمي تبديل كرد.

از اين رو بود، هيات دولت نيز در جلسه روز گذشته(چهارشنبه بيست و ششم آذر ماه) با تخصيص اعتبار براي جبران خشكسالي و سيل براي چهار استان كشور از جمله چهارمحال و بختياري موافقت كرد.

در اين نشست هيات دولت با توزيع يك هزار و 650ميليارد ريال اعتبار در بين استانهاي خوزستان، مازندران، گيلان و چهارمحال و بختياري براي جبران خسارات و آسيب هاي سيل و خشكسالي در ماه هاي اخير موافقت خود را اعلام كرد.

به گزارش ايرنا،به دليل اين كه چهارمحال و بختياري سر منشاء جاري شدن دو رود بزرگ كارون و زاينده رود است ،خشكسالي اين استان بر فلات مركزي نيز تاثير گذار است.

گزارش از محمود رييسي

7359

سرخط اخبار استان‌ها