۱ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8134604
T T
۰ نفر
مذاکره وزیر دفاع آمریکا بامقامات لهستانی درباره سپرموشکی ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/01 فرهنگی.آلمان.آلمان برلین- وزیر دفاع آمریکا که برای شرکت در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در لهستان بسر می برد،با مقامات دولت این کشور درباره سپر دفاع موشکی نیز مذاکره می کند.
به گزارش رسانه های محلی لهستان،رابرت گیتس در این مذاکرات، طرف های لهستانی را در جریان دیدگاه رییس جمهور جدید آمریکا درباره سپر دفاع موشکی در این کشور و جمهوری چک قرار می دهد.
اوباما قبلا اعلام کرده بود که کشور وی فقط زمانی پایبند به اجرای این برنامه است که این سیستم از نطر هزینه و کارایی به صرفه باشد و آمریکا را از دیگر اولویت های امنیتی این کشور منحرف نکند.
در عین حال اوایل ماه جاری میلادی ، سرگئی ایوانف معاون نخست وزیر روسیه در چهل و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ به آمریکا نسبت به پیش بردن یک طرفه برنامه سپر دفاع موشکی در شرق اروپا هشدار داده بود.
وی گفته بود که چنین اقدامی می تواند باعث تشدید تنش در اروپای مرکزی و شرقی شود.
ایوانف تاکید کرده بود که رییس جمهور روسیه آماده است تا در صورت انصراف آمریکا از استقرار پدافند دفاع موشکی در لهستان و جمهوری چک، از استقرار موشک های کوتاه برد اسکندر در کالینینگراد خودداری کند.
دونالد توسک نخست وزیر لهستان چند ساعت قبل از اظهارات ایوانفگفته بود که کشور وی همچنان مصمم به حمایت از اجرای این طرح است.
لهستان وآمریکا در ماه آگوست سال گذشته قراردادی برای نصب سیستم پدافند موشکی در شمال این کشور امضا کردند که این توافق باعث ایجاد تنش بین لهستان و روسیه شد.
طبق این توافق قرار است آمریکا 10 سپر دفاع موشکی و یک سیستم ضد هوایی در لهستان و جمهوری چک نصب کند.
روسیه بصورت مکرر از این پدافند موشکی انتقاد کرده و ان را تهدیدی برای امنیت ملی خود خوانده است.
طبق خبرهای غیررسمی منتشره در روزهای اخیرا ظاهرا آمریکا آمادگی خود را برای توقف این برنامه دفاع موشکی در صورت خودداری روسیه از کمک به ایران اعلام کرده است.
پدافند دفاع موشکی در دستور کار ناتو در لهستان قرار ندارد ولی انتظار می رود که این مهم نیز مورد بحث قرار گیرد.
اروپام 1319**250**2051** شماره 167 ساعت 19:15 تمام
۰ نفر

سرخط اخبار جهان