۲۳ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۳۶
کد خبر: 81272201
T T
۰ نفر

ما و ايران - سورنا ستاري*

۲۳ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۳۶
کد خبر: 81272201
ما و ايران - سورنا ستاري*

جاي مباهات دارد كه دانشجو و فارغ‌التحصيل دانشگاه شريف؛ دكتر مريم ميرزاخاني مهم‌ترين جايزه جهاني رياضي را كسب كرده. مدال «فيلدز» معادل نوبل است و براي ما ايراني‌ها باعث افتخار و غرور است كه بشنويم يك بانوي جوان فرهيخته ايراني موفق به دريافت آن شده است.

خدا را شكر تاريخ علمي سرزمين‌مان صفحات زرين كم ندارد و از ديرباز نام دانشمندان سرزمين پارس بر پيشاني دانشگاه‌ها و مراكز علمي جهان نقش بسته است. برحسب مسئوليت و وظيفه‌اي كه برعهده دارم از نزديك با اهل علم، صاحبان استعداد برتر و سرآمدان و نخبگان، حشر و نشر دارم و شاهدم كه چطور بي‌وقفه تلاش مي‌كنند تا دين‌شان را به اين كشور ادا كنند. بد نيست بدانيد كه ما در بنياد ملي نخبگان بر اين باوريم كه در هر مرتبه و در هر كجا مديون سرزميني هستيم كه به اندازه عمر تاريخ قدمت دارد و براي اعتلاي نامش، مردان و زنان بزرگ و نام آشنا تلاش كرده‌اند، بلكه از جان شيرين نيز مضايقه نكرده‌اند.

فرقي نمي‌كند ما كجا باشيم و چه كاري برعهده گرفته باشيم؛ ايران به ما نيازي ندارد و محتاج كار و خدمت ما نيست. بحث شعار و تعارف نيست، تاريخ اين سرزمين گواه روشني است كه ما براي ماندن و كار كردن و مفيد بودن و ديده شدن نيازمند ايرانيم. هر كجا كه باشيم مي‌توانيم براي ايران كار كنيم و عهد خودمان را با اين مردم قدرشناس و بامعرفت تجديد كنيم.

به نظرم آنهايي كه از مردم گلايه مي‌كنند كه قدر علم و عالمان را نمي‌دانند اشتباه مي‌كنند. اتفاقاً اين مردم هيچ وقت زحمت خادمان و عالمان را فراموش نكرده‌اند. حتي عامي‌ترين مردم قدردان افتخارآفريناني چون ابن سينا و فارابي و رازي و دينداراني چون علامه حلي، آيت‌الله طباطبايي و... هستند. سهل است حتي در تكريم خادماني چون قائم مقام فراهاني و اميركبير و معلمين دارالفنون كم نمي‌گذارند. با مردم كوچه و بازار صحبت كنيد تا ببينيد چطور حرمت پروفسور رضا و پروفسور سميعي و نخبگان و سرآمدان علمي را نگه مي‌دارند و از آنها همواره به خير و نيكي ياد مي‌كنند. حالا شاهد باشيد و ببينيد از اين پس چطور نام و شأن مريم ميرزاخاني را تكريم مي‌كنند و با عظمت از او ياد مي‌كنند.

در پيامي هم كه به همين مناسبت براي دكتر ميرزاخاني فرستادم متذكر اين نكته شدم كه بخشي از تبريك و تهنيت به ايشان بابت اين نكته بديهي است كه ايشان توانستند بخشي از دين‌شان به وطن عزيز را ادا كنند كه از اين نظر اميدوارم مأجور حضرت حق باشند.

*معاون علمي و فناوري رئيس جمهوري و رئيس بنياد ملي نخبگان

اول **
۰ نفر