۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۳:۴۲
کد خبر: 81141470
T T
۰ نفر

بوتاكس مفید یا مضر؟

۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۳:۴۲
کد خبر: 81141470
بوتاكس مفید یا مضر؟

تهران-ایرنا- اگرچه علم پزشكی در دهه های اخیر كمك های زیادی به زیباتر شدن انسان ها كرده است، اما سود و زیان برخی از روش های مورد استفاده در این دانش همچنان مورد مناقشه محققان است.

به عنوان مثال، درحالی كه در یك دیدگاه استفاده از هر نوع بوتاكس به عنوان یك سم وارد شده به بدن تهدیدی در مسیر سلامتی بدن محسوب می شود، در نگرشی دیگر از این دارو به عنوان روشی برای باز كردن چهره ای در هم كشیده و پرچین و چروك یاد می شود.

طرفداران یا مخالفان استفاده از بوتاكس چه پزشك باشند و یا فردی عادی دراین طبقه بندی قرار می گیرند و البته هر دو گروه دلایل ویژه ای دراین زمینه ارائه می كنند.

مخالفان این دارو به بروز عوارض متعددی مانند بیماریهای چشمی ، سرو گردن و ... پس از تزریق بوتاكس اشاره می كنند. این گروه اساسا چهره طبیعی هر فرد را زیباتر از آن می دانند كه با موادی شیمیایی و مصنوعی نیاز به تغییر داشته باشد.

اما گروه دومی نیز هستند كه بوتاكس را مانند بسیاری از دستاوردهای نوین علم پزشكی دارای قابلیت بهره گیری می دانند كه باید در مسیر صحیح و با تجویز پزشك به كار گرفته شود .

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان پوست ایران عوارض بوتاكس را ناشی از داروهای چینی و تقلبی می داند ومعتقد است: داروهایی كه مجوز واردات و تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی را دارند، عوارضی برای افراد ایجاد نمی كنند.

دكتر محمد گلشنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در این مورد توضیح داد: بوتاكس نام تجاری داروی بوتولینوم توكسین (Botulinum toxin) ساخت آمریكا است كه مجوز واردات به ایران را ندارد، ولی متاسفانه داروهای چینی مشابه آن به صورت قاچاق وارد كشور می شود و افراد غیرمتخصص آن را مورد استفاده قرار می دهند.

وی با بیان اینك تنها یك داروی انگلیسی به نام دیسپورت مجوز و تاییدیه وزارت بهداشت برای ورود به كشور را دارد، افزود: داروهای چینی دزیمتری (محاسبه دز جذبی در مواد و بافت) ندارد و در هر آمپول ممكن است ده ها برابر دز مجاز وجود داشته باشد و پزشكان بدون اطلاع از این موضوع آن را تزریق كنند و برای افراد مشكلاتی به وجود آورند.

گلشنی ادامه داد: تزریق انواع بوتاكس های چینی ممكن است به بروز آلرژی، تنگی نفس و یا حتی شوك در افراد منجر شود.

وی با تاكید بر اینكه همگی این عوارض مربوط به داروهای چینی است، گفت: افراد باید به پزشكان متخصص پوست و جراحان پلاستیك و متعهدی مراجعه كنند كه از نحوه استفاده صحیح از این دارو و میزان دز استاندارد آن اطلاع كافی داشته باشند.

گلشنی در مورد داروی دیسپورت اظهار داشت: قیمت داروی دیسپورت انگلیسی كه مجوز ورود به كشور را دارد و مورد تایید وزارت بهداشت است، از نمونه های قاچاق آن بالاتر است، به همین دلیل برخی افراد غیرمتخصص با سوء استفاده از این مساله برای جذب مشتریان بیشتر، داروهای ارزان قیمت چینی را مورد استفاده قرار می دهند.

وی افزود: حداكثر دز مجاز در ناحیه صورت برای یك نفر بین 150 تا200 واحد از آمپول دیسپورت است كه حدود 3 میلیون ریال هزینه دربردارد.

در گذشته از بوتاكس برای درمان بسیاری از بیماری های مغز و اعصاب، انحرافات چشم (استرابیسم)، گرفتگی عضلات گردن و سردردهای میگرنی استفاده می شد، اما بیش از یك دهه است كه این روش در حوزه زیبایی صورت نیز وارد شده است و مورد استفاده بسیاری از پزشكان و اقبال عموم مردم قرار گرفته است.

امروزه استفاده از این روش بیشتر كاربرد زیبایی دارد و برای كاهش چین و چروك صورت و كاهش خط اخم، خطوط خنده اطراف چشم و لب ها و چروك های ناحیه پیشانی به كار برده می شود.

گرایش مردم به ویژه بانوان به استفاده از این روش برای جوان سازی صورت در كشور ما رو به افزایش است به گونه ای كه به گفته دكتر محسن نراقی رییس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران، بیشترین اقدامات زیبایی در كشور مربوط به تزریق بوتاكس و فیلرها است.

به طور كلی عوارض ناشی از بوتاكس به دلیل عدم توجه به مقدار دز دارو، نوع دارو و عدم رعایت بهداشت محیط تزریق دارو در افراد بروز می كند.

بروز ناهماهنگی در قسمت های مختلف صورت و افتادگی پلك ها ازجمله عوارض تزریقات غیرحرفه ای بوتاكس است كه در نتیجه به عدم رضایتمندی افراد منجر می شود.

دكتر گلشنی در مورد اینكه آیا عوارض ناشی از بوتاكس ماندگار است و به از بین رفتن عصب یك ناحیه از صورت منتهی می شود، اظهار داشت: تاثیرات بوتاكس برگشت پذیر است و این تاثیرات چه مثبت باشد و بهبود وضعیت صورت را درپی داشته باشد و چه منفی باشد و تاثیراتی مانند افتادگی پلك را به همراه داشته باشد، بیشتر از 4 تا 7 ماه طول نمی كشد.

وی با تاكید بر اینكه عوارض بوتاكس درازمدت نیست، گفت: این دارو اثر خود را بعد از طی شدن این مدت از دست می دهد و پوست صورت دوباره به حالت قبل از تزریق برمی گردد.

گلشنی افزود: تنها عوارض بسیار خطرناكی كه بر اثر تزریق دز خیلی بالای داروی بوتاكس بروز می كند، ممكن است ماندگار شود و مشكلاتی را برای افراد به وجود آورد.

علمی(4)1834**1599
۰ نفر