سازمان حج و زیارت: توان پاسخگویی به 500 هزار زائر را نداریم

كربلا- ایرنا- 48 ساعت بعد از پایان مراسم اربعین حسینی(ع) در كربلا، هزاران زائر ایرانی كه در 20 روز گذشته به تدریج وارد این شهر شده و اكنون قصد ترك كربلا را دارند، سرگردان شده اند.

به گزارش ایرنا، مسوولان سازمان حج و زیارت به صراحت می گویند: امكانات و توان خدمات رسانی و پاسخگویی به 500 هزار زائر را ندارند.

'مصطفی قاسمی' مدیر دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق در این رابطه به خبرنگار ایرنا در بغداد گفت كه موضوع ناتوانی در ارایه خدمات به 500 هزار زائر را در نامه ای رسمی اعلام كرده است.

وی روز پنجشنبه در پاسخ به پرسش ایرنا درخصوص سرگردانی و بلاتكلیفی هزاران زائر ایرانی مراسم اربعین گفت: ما در 10 روز، 800 كاروان تحت پوشش خود را طبق برنامه زمان بندی، بدون مشكل وارد عراق كردیم كه بعد از انجام سفر، به كشور بازگشتند اما كار كاروان های آزاد به این سازمان ارتباطی ندارد.

خبرنگار ایرنا از وی پرسید: 'گفته می شود شركت 'عهد آدینه' كه نزدیك به سه هزار و 400 زائر را به كربلا آورده و هم اكنون زائران آن دچار مشكل هستند، از شركت های وابسته به حج و زیارت است'.

قاسمی این موضوع را به شدت رد كرد و گفت: این شركت نیز مانند هیات های مذهبی و كاروان های آزاد است كه اربعین امسال هر كدام 100 یا 200 نفر را آورده و متاسفانه این سوی مرز رها كرده اند.

به گفته قاسمی، دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق جوابیه ای را در پاسخ به ادعای مطرح شده درخصوص مسوولیت این نمایندگی در قبال كاروان های آزاد آماده كرده است.

وی در پاسخ به این پرسش كه اكنون هزاران ایرانی در كربلا سرگردان هستند و تنها متولی امر زائران در این شهر نیز حج و زیارت است، آیا نباید كاری كنید؟ گفت: برغم اینكه ما هیچ مسوولیتی نداریم اما هر كاری كه می توانیم انجام داده و خواهیم داد.

وی یادآورشد: با این حال هنوز هیچ فردی از طرف شركت عهد آدینه كه حدود سه هزار و 400 زائر با خود آورده، سراغ ما نیامده اند تا حداقل مشورتی كند.

قاسمی افزود: از سه شنبه شب یك گروه را برای بررسی وضعیت زائران اعزام كرده ایم؛ ضمن آنكه با تهیه فیلم و گزارش نیز به دنبال بررسی راه های كمك به هموطنان زائرمان هستیم.

وی خاطرنشان كرد: با بررسی های نمایندگی حج و زیارت، مشخص شد محل استقرار گروهی از زائران، گاراژی با كمترین امكانات اقامتی است كه به تازگی مسقف شده است.

این مقام مسوول با بیان اینكه 'این یك نمونه از فعالیت های شركت ها و كاروان های آزاد است' افزود: تاكنون به بسیاری از زائران مراجعه كننده به نمایندگی، راهنمایی و كمك شده است.

وی، اسكان گروهی از كاروان ها در مدارس كربلا با هماهنگی مقام های استان و همچنین تهیه وسایل حمل و نقل برای بازگشت آنان را از جمله این كمك ها عنوان و خاطرنشان كرد: با این حال، در نامه ای رسمی به سفارت اعلام كردیم كه امكانات مشخصی داریم و خدمات رسانی به 500 هزار زائر از حد و توان ما خارج است.

وی افزود: این تعداد زائر در طول یك دوره 20 روزه وارد عراق شده اند و برای برگشت نیز همه می خواهند در مدت دو یا سه روز به كشور بازگردند و این خواسته كار را دشوار می كند.

قاسمی گفت: پیشنهاد كرده ایم سفارت ایران هماهنگی لازم را با وزارت حمل و نقل عراق برای در اختیار قرار دادن وسایل نقلیه جهت انتقال زائران به مرزها انجام دهد و منتظر نتیجه آن هستیم.

براساس این گزارش، اكنون بسیاری از زائران ایرانی در كربلا سرگردان هستند. این شهر امكانات مناسبی ندارد و مسوولان استان كربلا چادرهایی را برای اسكان زائران عراقی در داخل و حومه شهر برپا كرده بودند. این اقامتگاه های موقت فقط برای میلیون ها زائر عراقی ایجاد شده بود كه پای پیاده از سراسر این كشور راه می افتند و عمدتا تنها یك شب در این شهر بیتوته می كنند. این چادرها نیز به احتمال زیاد در همین یكی دو روز آینده جمع آوری می شوند در حالی كه هیچ تخت خالی در هتل های كربلا پیدا نمی شود.

براساس آمارهای رسمی، برای مراسم اربعین حسینی(ع) امسال بیش از 20 میلیون زائر عراقی و 2 میلیون و 500 هزار زائر خارجی در 20 روز گذشته وارد كربلا شدند.

خاورم**1770**2023

سرخط اخبار جهان