۳ دی ۱۳۹۲، ۱۵:۵۹
کد خبر: 80965397
T T
۰ نفر
رهبرمسیحیان مارونی لبنان خواستار تشكیل دولتی فراگیر در این كشور شد

بیروت - ایرنا - رهبر مسیحیان مارونی لبنان خواستار برقراری آرامش و امنیت، پایان اختلاف ها و تشكیل دولتی فراگیر با مشاركت همه گروه ها و جریان های سیاسی در این كشور شد و بر حفظ لبنان از خطر بیگانگان تاكید كرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، « مار بشاره الراعی » در پیامی به مناسب فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت مسیح (ع) و آغاز سال نو مسیحی با تاكید به اینكه « صلح هدیه ای الهی است برای برخوردای همه مردم ازآسایش وامنیت»، ابراز امیدواری كرده است كه لبنان به الگویی از زندگی مسالمت آمیز ادیان و طوایف مختلف تبدیل شود.

وی در این پیام مسئولیت برقراری صلح ، آرامش و امنیت درلبنان ، دور كردن آن از دایره خشونت ، كشتار و جنگ و دفاع از تمامیت لبنان را متوجه همه مردم و گروه ها و جریان های سیاسی این كشور دانسته است.

رهبر مسیحیان مارونی لبنان با تاكید بر اهمیت تشكیل دولتی فراگیر، قوی ومقتدر در این كشور ، نسبت به وجود خلاء سیاسی ابراز نگرانی كرد.

ماره بشاره الراعی همچنین در این پیام ازنمایندگان مجلس لبنان خواسته است جلسات خود را تشكیل داده و با توجه به مهلت های قانونی برای انتخاب رییس جمهوری جدید اقدام كنند.

بر مبنای قانون انتخابات لبنان، جلسات مجلس نمایندگان این كشور به منظور رای گیری برای انتخاب رییس جمهوری جدید لبنان باید از اواخر ماه مه سال 2014 برگزار شود كه البته به باور برخی صاحبنظران، با توجه به اینكه انتخابات پارلمانی كه مقرر بود خرداد ماه امسال برگزار شود اما تنها دوره مجلس فعلی تمدید شد، انتخابات ریاست جمهوری نیز به تاخیر افتد.

علاوه بر این دولت جدید لبنان نیز كه قرار بوده است به نخست وزیری «تمام سلام» تشكیل شود، نزدیك به 9 ماه است تشكیل نشده و این امر نیز در تاخیر احتمالی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می تواند مؤثر باشد.

براساس معادله 9 - 9 - 6 كابینه دولت لبنان متشكل از 9 وزیر از گروه 8 مارس ، 9 وزیر از گروه 14 مارس و 6 وزیر از مستقل ها و دروزی ها با انتخاب رییس جمهوری و نخست وزیر تشكیل می شود.

ناظران سیاسی لبنانی می گویند كه گروه 14 مارس با فشار عربستان سعودی خواستار تشكیل دولت جدید لبنان براساس معادله 8- 8 - 8 و بدون حضور حزب الله است و هرچند در این گروه هم اختلاف بر سر حمایت از این معادله شدت گرفته است.

« امین جمیل» رییس حزب مسیحی كتایب لبنان و رییس جمهور اسبق این كشور معتقد است كه برای تشكیل دولت جدید لبنان نمی توان هیچ گروه و جریان سیاسی لبنان را نادیده گرفت.

« ولید جنبلاط» از شخصیت های شناخته شده سیاسی لبنان نیز موافقت خود را با طرح نبیه بری و معادله 9- 9 -6 اعلام كرده است.

همزمان با افزایش تهدیدها و چالش های امنیتی ناشی از بحران سوریه ، تحركات هوایی ، دریایی و زمینی ارتش ر‍ژیم صهیونیستی در مرزهای لبنان و اقدامات تروریستی تكفیری های مورد حمایت این رژیم و برخی كشورهای عربی و غربی، اختلافات سیاسی در لبنان بر سر تشكیل دولت ، برگزاری جلسات مجلس نمایندگان و انتخاب رییس جمهوری به اوج خود نزدیك می شود.

«نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان 22 ماه مارس گذشته - ابتدای فروردین ماه امسال – برای فراهم شدن تشكیل دولت نجات لبنان از مقام خود استعفا كرد هر چند عده ای گفتند كه میقاتی با استعفا دست به « خودكشی سیاسی» زده است.

گروه ها وجریان های سیاسی لبنان بسرعت و براساس توافقی « شبه اجماع» ، تمام سلام را مامور تشكیل دولت جدید كردند اما اكنون بعداز 9 ماه این دولت شكل نگرفته و میقاتی به عنوان نخست وزیر موقت ، دولت لبنان را كه تنها مسئول ساماندهی امور جاری كشور است، هدایت می كند.

ناظران سیاسی معتقدند كه به دلیل پافشاری گروه 14 مارس، بویژه احزاب « المستقبل» به ریاست «سعد حریری» و «نیروهای لبنانی» به ریاست «سمیر جعجع» مبنی برعدم مشاركت حزب الله در دولت، كابینه تمام سلام شكل نگرفته است.

خاورم**2023 ** 1324

سرخط اخبار جهان