۱ دی ۱۳۹۲، ۱۲:۵۱
کد خبر: 80962598
T T
۰ نفر

تازه هاي علمي در حوزه دندانپزشكي

۱ دی ۱۳۹۲، ۱۲:۵۱
کد خبر: 80962598
تازه هاي علمي در حوزه دندانپزشكي

تهران- ايرنا- رشته دندانپزشكي ازجمله رشته هاي پزشكي است كه همچون ساير علوم به سرعت درحال تغيير و تحول است و همواره روش هاي نويني در اين حوزه ازسوي مجامع علمي و پژوهشي دنيا مطرح مي شود.

برخي تازه هاي علمي در اين حوزه شامل دستيابي به روش هاي نوين تشخيصي درماني، ساخت داروها براي تسكين دردهاي دنداني و بيماري هاي دهان و توليد مواد لازم براي ترميم و بازسازي دندان ها مي شود.

در خلق اين دستاوردهاي جديد همواره پژوهشگران كشورمان در داخل و خارج از كشور تاثيرگذار بوده و توانسته اند نام ايران را در سطح مجامع علمي بين المللي مطرح كنند.



** تشخيص پوسيدگي هاي دنداني با ليزر

يكي از اين روش هاي نوين كه محققان كشور نيز از آن استفاده مي كنند، تشخيص پوسيدگي هاي دنداني با استفاده از اشعه ليزر است.

دكتر علي رشيديان متخصص دندانپزشكي كودكان در اين مورد به خبرنگار علمي ايرنا توضيح داد: با استفاده از اين روش پوسيدگي هاي دنداني واقع در نواحي غيرقابل ديد (بين دندان ها) با تاباندن اشعه ليزر قابل تشخيص است.

وي افزود: در اين روش اشعه ليزر به دنداني كه حساس است و يا درد دارد، تابانده مي شود سپس با استفاده از برگشت نور ميزان موادمعدني موجود در بافت دندان بررسي مي شود.

رشيديان ادامه داد: در صورتي كه ميزان موادمعدني بافت دندان كمتر از حدمعمول باشد، تشخيص پوسيدگي دندان داده مي شود و اقدامات درماني براي آن انجام مي شود.در غير اين صورت موارد ديگر مورد بررسي قرار مي گيرد تا علت درد و ناراحتي بيمار تشخيص داده شود.



** ساخت داروها

رشيديان همچنين از ساخت دارويي براي درمان بيماري ها و زخم هاي دهاني به دست محققان ايراني خبر داد و افزود: اين ماده جديد دارويي با استفاده از عصاره گياهان دارويي ساخته شده است.

وي اظهار داشت: اين دارو براي درمان زخم هاي دهاني و بيماري هايي مانند ليكن پلان كه درمان آن بسيار مشكل و طولاني مدت است، كاربرد دارد.

رشيديان افزود : اين دارو از عصاره گياه شيرين بيان (رزماري) ساخته شده است. ساخت اين ماده مراحل تكميلي تحقيقاتي را مي گذراند و به زودي به مرحله بالين و درمان بيماران مي رسد.



** روش نوين درمان ريشه دندان هاي شيري

متخصص دندانپزشكي كودكان گفت: تا هشت سال پيش روشي براي درمان پوسيدگي هاي دنداني خردسالان (پوسيدگي هاي ناشي از استفاده از شيشه شير) به دست نيامده بود و به همين دليل دندان پوسيده از دهان خارج مي شد.

رشيديان افزود: درمان دندان هاي قدامي شيري پوسيده بسيار مشكل است و بايد براي آن درمان ريشه (عصب كشي) انجام شود همچنين كنترل كودكان براي انجام اين كار بسيار دشوار است،‌ بنابراين در گذشته دندانپزشكان اقدام به خارج كردن دندان مي كردند.

وي ادامه داد: اين درحالي است كه اكنون با ابداع اين روش تجربي توسط دندانپزشكان ايراني، داخل كانال دندان با مواد كامپوزيتي پر و تاج دندان بازسازي مي شود.

رشيديان تاكيد كرد كه با استفاده از اين روش مي توان درمان ريشه را براي دندان هاي شيري انجام داد و دندان را تا سال ها حفظ كرد.



** روش جايگزين عصب كشي

روش برداشت يك مرحله اي پوسيدگي دندان به منظور حفظ حيات عصب دندان به عنوان روشي نوين به دست محققان حوزه دندانپزشكي كشور ابداع و به عنوان روش جايگزين درمان ريشه (عصب كشي) ارايه شده است.

دكتر سپيده بانوا متخصص دندانپزشكي ترميمي در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا در اين مورد توضيح داد: روش برداشت يك مرحله اي پوسيدگي دندان از سال ها پيش در سطح دنيا مطرح شده بود اما تحقيقات بر روي اين روش به منظور بهينه سازي آن از سه سال گذشته در كشور ما آغاز شده است.

وي به عنوان محقق ارايه دهنده اين روش در مورد آن اظهار داشت: در بيشتر مواقع براي درمان دندان هاي داراي پوسيدگي عميق، درمان ريشه تجويز مي شود اما در اين روش جديد دندان هاي داراي اين گونه پوسيدگي ها حفظ و از نابودي حيات عصب (پالپ) دندان جلوگيري مي شود.

بانوا ادامه داد: در اين روش پس از برداشت پوسيدگي ها به جاي درمان ريشه، روي دندان با موادي همچون CEM و MTA پوشانده و به اين ترتيب دندان حفظ مي شود.

وي گفت: اين روش در سطح دنيا به صورت دو مرحله اي انجام مي شود اما در ايران با تحقيقات انجام شده در اين زمينه،‌ انجام اين روش به صورت يك مرحله اي امكان پذير شده است.



** ساخت ماده غني شده با كلسيم (CEM)

در گذشته براي درمان ريشه دندان از محصولاتي كه تحريك كننده بود و در مواردي زمينه ايجاد صدمات جدي تر ازجمله ايجاد پتانسيل ابتلا به سرطان را در بيماران فراهم مي كرد، استفاده مي شد.

اين درحالي است كه در 10 سال گذشته محققاني از دانشگاه هاي آمريكا ماده جايگزيني را معرفي كردند كه تقريبا بي ضرر بود و براي ترميم عصب دندان به كار برده مي شد.

به دنبال معرفي اين ماده، محققان ايراني به منظور تهيه ماده اي كم ضررتر و مطابق با سلول هاي انساني تحقيقاتي را آغاز كردند كه در نتيجه اين تحقيقات ماده غني شده از كلسيم براي پركردن ريشه دندان هايي كه دچار صدمه عصب شده بودند (CEM)، به دست آمد.

دكتر قاسم انصاري استاد دانشكده دندانپزشكي شهيد بهشتي در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا در اين مورد گفت : ماده بي ضرر و غني شده با كلسيم (CEM) براي پركردن ريشه دندان هايي كه دچار صدمه عصب شده اند، به دست محققان ايراني ساخته شده است.

وي افزود: اين ماده، تاكنون كاربردي بسيار موفقيت آميز در درمان دندان هاي شيري و دائم داشته و متجاوز از 40 مقاله تحقيقاتي در اين مورد در كنگره ها و كنفرانس هاي بين المللي ارايه شده است.

انصاري گفت: پيش از اين درمان ريشه دندان براي اين گونه دندان ها تجويز مي شد اما درحال حاضر با ابداع اين روش نوين ديگر لازم نيست تمام ريشه دندان ازبين برود و تنها تاج آن برداشته و بر روي آن ماده CEM گذاشته مي شود.

وي اظهار داشت: با استفاده از اين روش جديد حيات دندان ها طولاني تر مي شود و فرد مي تواند با رعايت اصول بهداشتي سال ها دندان خود را حفظ كند.

علمي(5)1834**1581
۰ نفر