۴ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۴۵
کد خبر: 80920823
T T
۰ نفر

راه های مبارزه با موش در تهران

۴ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۴۵
کد خبر: 80920823
راه های مبارزه با موش در تهران

تهران - ایرنا - ایسنا روز دوشنبه در گزارشی از وضعیت «موش ها» در شهر تهران، نوشت كه برای مبارزه با موش در پایتخت، بیش از هر اقدامی باید موضوع بهداشت و نظافت شهر مورد توجه شهروندان قرار گیرد.

«ایسنا» خبرگزاری دانشجویان ایران در گزارشی با عنوان «تهران، شهری امن برای موش‌ها» نوشت: مهمانی ناخوانده‌اند، اما بیشتر از مهمانان دعوتی از آنها پذیرایی می‌كنیم، از همان غذای چرب و پر ویتامینی كه با هزار سختی به دست می‌آوریم تا به شكم بچه‌هایمان برود، به آنها هم می‌دهیم. هر روز فضای بیشتر و راحت‌تری را برایشان فراهم می‌كنیم و اگر در گذری و كوچه و خیابانی هم با آنها برخوردی كنیم، راهمان را كج می‌كنیم تا با آنها تداخلی نداشته باشیم و آنها در سلامت كامل بگذرند و خلاصه ما مردم شهر تهران همه دست به دست هم داده‌ایم تا خانواده 'كوچك و آسیب‌پذیر و گرسنه' موش‌ها تبدیل به خانواده ‌ای 'میلیونی و قوی' شوند و هیچ دستی قادر به كنترل و حذف آنها نباشد.

«در همه جای دنیا استفاده از روش‌ها و ابزارهای مختلف مكانیكی، شیمیایی، فیزیكی خشن و حذف كننده و بیولوژیك و حتی جنگی برای حذف جانوران موذی از جمله موش‌ها معمول است، اما هیچ كشوری نتوانسته ‌است به طور كامل و حتی موثر این جمعیت مزاحم را كنترل كنند و این عدم موفقیت در مورد كشور ما نیز صادق است».

ایسنا نوشت: گویا موش‌ ها موجودات مهمی هستند، چرا كه صحبت در مورد موش‌ ها، كنترل و امحای آنها در هر شكل صورت گرفته، تعداد، محل زندگی و حتی تعداد لاشه‌های موش ها جزو موضوعاتی است كه به همین راحتی‌ آماری از آن در اختیار رسانه ‌ها قرار نمی‌گیرد.

'محمد هادی حیدرزاده' كه سال گذشته رییس ستاد محیط‌ زیست شهرداری تهران بود، در مورد آمار موش‌ های تهران گفته بود: برخی آمارهای تایید نشده از وجود شش تا 10 موش به ازای هر شهروند ساكن تهران خبر می‌دهد.

اگر این آمار درست باشد، باید تهران را یكی از پرموش‌ترین كلانشهرهای دنیا دانست، چرا كه بر این اساس یعنی در این شهر دس‌كم 50 تا 60 میلیون موش وجود دارد، اگرچه موش‌های تهرانی زیاد است، اما به نظر نمی‌رسد تعدادشان در این حد باشد.

«امیر حسن جعفری ورامینی» قائم مقام ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اعلام اینكه ماهانه در 22 منطقه شهرداری تهران به طور میانگین 500 كیلوگرم انواع سم شیمیایی برای دفع حیوانات موذی از جمله موش به كار برده می‌شود، گفت: در مهرماه سال جاری هزار و 968 لاشه موش توسط پیمانكاران مناطق مختلف شهرداری تهران جمع‌ آوری شده است.

وی با تاكید بر اینكه آمار لاشه موش مربوط به ارقامی است كه پیمانكاران از سوی مناطق به دست آورده اند و مربوط به لاشه‌های پیدا شده ‌است، گفت: تعدادی كه در لانه‌ها و یا سایر منفذهای معابر و یا خانه‌ها كشته می‌شوند، قابل شمارش نبوده و در آمار محاسبه نمی‌شود.

جعفری ورامینی گفت: در چهار ماه سال جاری شش هزار و 638 قطعه لاشه موش در مناطق 22 گانه شهرداری تهران جمع آوری شده است.

وی در حالی بر مقابله با موش‌های تهران به سه روش مكانیكی، فیزیكی و شیمیایی اشاره دارد كه باید پذیرفت طرح تله گذاری و سموم راه حل‌ های كافی نیست و باید طرح‌های جدید و به روزتری را برای كنترل این حیوان پرزاد و ولد دنبال كرد.

بنا بر آخرین آمارهای معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، بیشترین جمعیت موش‌ها در برخی مناطق مانند منطقه 20 به دلیل وجود زمین‌ های كشاورزی و منطقه شش به دلیل وجود رستوران ‌ها و فست فودهای مختلف است، هرچند كه این جمعیت در سایر مناطق نیز قابل توجه است.

آنچه كه بیش از همه تلاش‌های كم و زیاد مجموعه عریض و طویل شهرداری تهران، موش‌های تهران را در تنگنا قرار می‌دهد، نه سموم و آفت‌كش‌های تقویت شده و سلاح‌ جدید و تله موش های هوشمند، بلكه كمك ما به بهداشت و نظافت شهر و نبود زباله یا همان غذای لذیذ موش ها در جوی‌ های آب است، تا وقتی برای موش‌ های در جوی‌ها زباله می‌ریزیم آنها در آسایش كنار ما زندگی كرده و بزرگ می‌شوند و بیشتر و بیشتر می‌شوند. فراموش نكنیم كه این حیوانات موذی، ناقل انواع و اقسام بیماری‌ها هستند و بخشی از بیماری‌های شایع شده از جامعه موش‌ها نشأت می‌گیرد.

موش، پستانداری كوچك از راسته جوندگان است كه مواد غذایی خود را به وسیله حركات رفت و برگشتی با جلو آرواره تحتانی خرد می‌كند. چون دندان‌های این حیوان مثل سایر جوندگان رشد دایمی دارد، برای جلوگیری از رشد بیش از حد، مجبور است كه دایما دندان‌های خود را با جویدن چیزهای نسبتا سخت، از قبیل دانه‌ها و حبوبات، بفرساید و اگر موفق به پیدا كردن دانه‌های سخت نگردد به جویدن فرش‌ها، لباس‌ها، كتاب‌ها و هرچه كه در دسترس خود بیابد مشغول می‌شود.

1545
۰ نفر