۲۲ مهر ۱۳۹۲، ۱۷:۰۴
کد خبر: 80860169
T T
۰ نفر
بيش از 190 بازرسي از سوي سازمان بازرسي خراسان رضوي انجام شده است

مشهد-مديركل بازرسي و رييس شوراي دستگاه‌هاي نظارتي خراسان‌ رضوي گفت:192 بازرسي در قالب بازرسي برنامه اي،فوق العاده، موردي و سرزده طي يكسال گذشته از سوي سازمان در سطح دستگاههاي اجرايي و خدماتي استان انجام شده است.

حجت الاسلام حسن درويشيان روز دوشنبه در نشست خبري در مشهد افزود:از اين تعداد 73 مورد بازرسي مستمر با اعزام هيات مقيم در دستگاه اجرايي، 94 بازرسي موردي، 21 بازرسي سرزده و چهار مورد بازرسي موردي در استان محقق شده است.

وي با بيان اينكه در يكسال گذشته يك هزار و 637 شكايت در استان به ثبت رسيده است، گفت: از اين تعداد يك هزار و 361 مورد در سامانه شكايات ثبت شده كه 718 مورد به دستگاهها جهت پاسخگويي ارسال شده است.

او افزود: تا كنون 503 مورد از شكايات ارسال شده به دستگاهها پاسخگويي شده و بقيه نيز روند پاسخگويي را طي مي كند.

درويشيان اظهارداشت: در يكسال گذشته در مقايسه با مدت مشابه قبل از آن 9درصد كاهش آمار شكايات و 12درصد رشد پاسخگويي دستگاههاي دولتي در استان ثبت شده است.

وي در ادامه با اشاره به فعاليت صدها موسسه مالي و اعتباري در استان گفت:تعاوني‌هاي اعتباري و موسسات مالي حق ندارند تسهيلات را به غير از اعضاي خود ارايه دهند اما مواردي را مشاهده و مورد بازرسي قرار داده‌ايم كه پرداخت تسهيلات با سودهاي 27درصد صورت گرفته است.

درويشيان گفت:بايد ضعف نظارتي بانك مركزي بر موسسات و تعاوني هاي مالي و اعتباري به طور جدي مورد بررسي قرار گيرد و در اين مسير هم به طراحي ساختارهاي الكترونيك و هچنين به ارتقا نيرو و تشكيلات توجه جدي شود.

وي با بيان اينكه سازمان بازرسي استان در سال گذشته 100 مورد اقدامات اثر بخش داشته است ، افزود: يكي از اين اقدامات اثربخش، هدايت 15 شركت دولتي استان به بازگشايي حساب خزانه، شناسايي آسيب‌هاي قانون ماليات بر ارزش افزوده و ارسال گزارش آن به سازمان امور مالياتي براي جلوگيري از فرارهاي درآمدي از حساب‌هاي دولتي بوده است.

وي با بيان اينكه متاسفانه ميزان نظارت نسبت به حجم عظيم فاكتورها و عقد قراردادهاي صوري در تسهيلات بانكي نابرابر بوده و همين مسئله سبب نظارت ضعيف بر آن شده است،گفت:در قانون بودجه امسال آمده كه بانك‌ها بايد براساس مصوبات شوراي پول و اعتبار، تسهيلات را پرداخت كنند و از آنجايي كه اكثريت عقود مشاركتي بوده بايد سود تسهيلات از كف آن كه 18 درصد بوده تا سقف آن يعني 21درصد باشد.

درويشيان اظهار داشت: اداره كل بازرسي خراسان‌رضوي در سال گذشته چهار پرونده فوق‌العاده را مورد بازرسي و پيگيري قرار داده كه دو مورد آن مرتبط با فساد و تخلفات مالي بوده كه بازرسي و بررسي آن در حال اتمام است، همچنين بازرسي مرتبط با بيماري تب كريمه كنگو نيز از جمله اين بازرسي‌هاي فوق العاده بوده است.

وي با تاكيد بر اينكه رفع مشكلات مردم و خدمت در اين مسير مهم‌ترين ميثاقي است كه بايد همه به آن متعهد باشند و به نوعي نبايد به دنبال دور زدن قانون باشيم، بيان كرد: يكي از اقدامات اداره كل بازرسي نظارت و بازرسي از شوراهاي شهر بوده است كه همچنين در آغاز فعاليت دور چهارم شوراهاي اسلامي شهر و روستا طي ديداري با اعضاي شوراي چهارم مشهد اقدام به تشكيل كار گروهي با عضويت اعضاي شوراي اسلامي شهر مشهد و سازمان بازرسي استان تشكيل مي شود.

رييس سازمان بازرسي منطقه 2 كشور گفت: در سال گذشته نظارت و بازرسي از شوراي مشهد و چند شهرستان را داشتيم و همچنين به دليل اينكه مصوبات شورا در ارتباط مستقيم با فرمانداري بوده از فرمانداري‌ها نيز بازديد شد و موارد مرتبط مورد بازرسي قرار گرفت.ك/2

7496/659

سرخط اخبار استان‌ها