۲۱ مهر ۱۳۹۲، ۱۵:۱۳
کد خبر: 80858281
T T
۰ نفر
بهره گیری از ظرفیتهای سنگ نگاره ها در صنعت گردشگری ضروری است

خمین - پژوهشگر سنگ نگاره های ایران گفت: بهره گیری از ظرفیتهای سنگ نگاره ها در صنعت گردشگری ضروری است.

'محمد ناصری فرد' روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سنگ نگاره ها گویای تاریخ و تمدن اقوام و ملل مختلف هستند كه توجه به ظرفیتهای آن ضمن افزایش آگاهی عمومی، به تقویت صنعت گردشگری نیز كمك شایانی می كند.

وی اضافه كرد: كهن ترین اثر تاریخی بشر در هنرهای صخره ای با 40 هزار و 800سال قدمت در خمین واقع شده و ضروری است تا متولیان امور فرهنگی و گردشگری رویكردی ویژه به این سنگ نگاره ها داشته باشند

او بیان كرد: در حالی كه سایر كشورها از محل صنعت گردشگری در حوزه سنگ نگاره ها درآمدهای زیادی كسب می كنند در ایران و به ویژه منطقه خمین با وجود 21 هزار سنگ نگاره ،هیچ گونه درآمدی عاید كشور نمی شود.

وی گفت: به طور نمونه كشور قزاقستان با داشتن 719 نمونه سنگ نگاره، سالانه دو میلیارد دلار درآمد دارد.

ناصری فرد با یادآوری نمونه ای از آثار سنگ نگار های نابود شده خمین افزود: در دو سال گذشته دو هزار نمونه از هنرهای صخره ای این منطقه هنگام انتقال آب به استان قم در حوزه این شهرستان متلاشی و نابود شد.

عضو فدراسیون ROCK ART استرالیا ادامه داد: ثبت نشدن آثار صخره ای در فهرست آثار ملی از دیگر مشكلات است و لازم است برای حفظ و نگهداری سنگ نگاره ها این آثار آمارگیری و ساماندهی شوند.

این محقق گفت: در 31 روستای شهرستان خمین 21 هزار نمونه سنگ نگاره وجود دارد كه دورترین آنها در 68 كیلومتری خمین و نزدیكترین آنها در 15 كیلومتری این شهرستان قرار دارد و زمینه دسترسی آسان برای علاقه مندان فراهم است.ك/3

2482/555/559 / 1449
۰ نفر