۲ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۰۱
کد خبر: 80829334
T T
۰ نفر

اربیل – كارشناس اقتصادی سركنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اربیل گفت: امكانات خدماتی گمرك و مرزبانی ایران در مرز رسمی حاج عمران (تمرچین) جوابگوی نیاز مراجعان بخش بار و مسافر نیست.

'مصطفی جمشیدزاده' روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اعزامی ایرنا به شمال عراق با بیان اینكه تعداد نیروهای مستقر در گمرك حاج عمران در بخش ایران تنها 70 نفر هستند، افزود: در نقطه مقابل اقلیم 300نیرو و تعداد كافی كامپیوتر در گمرك خود برای شتاب بخشی در ارایه خدمات مستقر كرده است.

وی تاكید كرد: تعداد كم نیروهای گمرك و همچنین مرزبانی ایران در این مرز، باعث شده تا در روند ارایه خدمات ورودی و خروجی به مسافران و كالاهای صادراتی و ترانزیت سوخت مشكلات متعددی بوجود آید.

كارشناس اقتصادی سركنسولگری ایران در اربیل اظهار كرد: روزانه یك هزار تا یك هزار و 800 دستگاه تانكر حامل سوخت (ترانزیت) از اقلیم كردستان به مقصد كشورهای تركمستان و افغانستان وارد این مرز می شوند ولی تنها 70 تا 100 دستگاه تانكر در روز ترخیص می شوند.

جمشیدزاده گفت: كندی در ارایه خدمات به رانندگان تانكرهای حامل سوخت و مشتقات نفتی باعث شده تا این وسایل از 20 تا 35 روز در مرز منتظر رسیدن نوبت شان برای ورود به ایران باشند.

وی با بیان اینكه 90 درصد این رانندگان اتباع كشورمان هستند، افزود: توقف طولانی و نبود امكانات رفاهی و خدماتی در نقطه صفر مرزی حاج عمران، باعث شده تا این افراد از راه های قاچاق برای دیدن خانواده های خود به ایران رفته و پس از مدتی قبل از رسیدن نوبت شان باز گردند.

وی یادآور شد: روی آوردن به فعالیت های قاچاق ضمن اینكه تبعات منفی زیادی برای این افراد از جمله دستگیری و زندان دارد، در بسیاری از اوقات موجب از دست دادن جانشان در برخورد با مواد منفجره و مین های باقی مانده از زمان جنگ نیز می شود.

وی اضافه كرد: بزرگترین مشكل این مرز مربوط به دستگاه های متولی و ذیربط ایرانی است، چون اقلیم كردستان با استقرار تعداد كافی پرسنل در سریعترین زمان نسبت به انجام كارهای خروجی و ورودی مسافران و خودروها اقدام می كند.

كارشناس اقتصادی سركنسولگری ایران در اربیل خاطر نشان كرد: برای رفع این مشكلات و بر طرف شدن موانع موجود، مكاتبات متعددی از طرف وزارت امور خارجه با نهادها و دستگاه های ذیربط از جمله ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق، سازمان راهداری و پایانه ها و همچنین استانداری آذربایجان غربی انجام شده كه فقط در مقاطعی محدود، كارها تسریع و پس از مدتی دوباره به روال عادی قبلی خود بازگشته است.

وی گفت: از مهمترین راهكارها برای رفع این مشكلات، افزایش تعداد كاركنان گمرك حاج عمران، اجرایی شدن مصوبات دو طرف از جمله مصوبات نشست اقتصادی بزرگ ایران و اقلیم كردستان عراق در سال 91 و اتخاذ تدابیر برای ایجاد سوآپ نفتی در مرزهای غربی است.

جمشیدزاده افزود: روزانه بین 500 تا 700 مسافر نیز از طریق مرز حاج عمران به ایران سفر می كنند كه گاهی اوقات به دلیل كمبودهای ذكر شده، چندین ساعت در نقطه صفر مرزی معطل اجازه ورود می شوند.

خاورم**9102**1515

سرخط اخبار جهان