۱۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۹:۴۸
کد خبر: 80726573
T T
۰ نفر
50 درصد شكايات رسيده به ديوان عدالت اداري متقن نيست

زاهدان - رييس ديوان عدالت اداري گفت: مطابق آمار 50 تا 60 درصد شكايات واصله به اين نهاد قضايي متقن نيست و در مرحله رسيدگي رد مي شود.

حجت الاسلام والمسلمین 'محمدجعفر منتظری' روز شنبه در نشست شورای اداری استان سیستان و بلوچستان در زاهدان افزود: دیوان عدالت اداری نهادی بی بدیل در دنیا است زیرا در كمتر كشوری شكایت از دستگاههای دولتی در خارج از دولت و تحت نظر نهادی بیطرف رسیدگی می شود.

وی با تصریح بر مستقل عمل كردن دیوان عدالت اداری به عنوان نهاد قضایی كه شكایات مردم از دستگاههای اجرایی را مورد رسیدگی قرار می دهد بیان كرد: دیوان عدالت اداری از افتخارات نظام جمهوری اسلامی در دنیا و تضمین كننده حقوق مردم است.

او گفت: برخی به اشتباه تصور می كنند كه دیوان عدالت اداری به دنبال مچ گیری از دستگاههای دولتی است در حالی كه دفاع از حقوق ملت منافاتی با سایر مسائل نداشته و به معنای ایراد گرفتن از مسوولان نیست.

رییس دیوان عدالت اداری افزود: بیشتر از 50 درصد شكایات مردم از دستگاههای دولتی مورد پذیرش دیوان قرار نمی گیرد اما از آنجا كه برخی احكام صادره رسانه ای می شود در نگاه ظاهر این تصور پدید می آید كه تخطی از قانون در دستگاههای دولتی زیاد است.

وی اظهار داشت: از آنجا كه ادارات حقوقی در برخی از دستگاههای دولتی قوی نیستند و لوایح دفاعی خوبی در مقابل شكایات مردمی تنظیم نمی كنند احكام صادره قضایی به ضرر دولت صادر می شود.

منتظری ادامه داد: در این ارتباط لازم است مدیران و مسوولان دستگاههای اجرایی بخشهای حقوقی دستگاه تحت امر خود را تقویت كنند زیرا تقویت بخش حقوقی ادارات منجر به رعایت حقوق مردم و دفاع از بیت المال می شود.

وی اظهار داشت: در جایی دفاع نامناسب یك دستگاه دولتی در مقابل شكایت ارباب رجوع باعث صدور حكم به ضرر دولت می شود اما از آنجا كه ممكن است حاكم (شاكی) تضییع كننده حقوق عمومی باشد غیرمستقیم حق بیت المال تضییع می شود.

رییس دیوان عدالت اداری همچنین گفت: این نهاد وظیفه رسیدگی به شكایات مردم از دستگاههای دولتی و موسسات عمومی غیردولتی مانند شهرداریها، سازمان تامین اجتماعی، شورای شهر و امثال آن را برعهده دارد.

منتظری ادامه داد: همچنین مصوبات برخی موسسه های عمومی و شوراها مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، مراكز فرهنگی و ورزشی، تشكلهای عمومی و امثال آن قابل شكایت و بررسی در دیوان عدالت اداری است.

وی با تاكید بر مطالعه دقیق قانون جدید دیوان توسط مسوولان كه پس از رد و بدل شدن بین شورای نگهبان و مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد تایید قرار گرفت اظهار داشت: اگر مدیران و دستگاههای اداری دقیقا در چارچوب و مسیر قانون حركت كنند مردم از اجرای آن حتی اگر به ضررشان باشد خرسند می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری بر تعامل میان دستگاههای اجرایی و دیوان عدالت اداری تاكید و بیان كرد: بسیاری از شكایات و مشكلات در اجرای احكام با تعامل میان دستگاههای اجرایی و دیوان برطرف می شود.

رییس دیوان عدالت اداری در ادامه با اشاره به افزایش شكایات از دستگاههای اجرایی در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بر اساس آمارهای موجود شكایات واصله دیوان از دستگاههای اجرایی این استان طی پارسال در مقایسه با سال قبل از آن از رشد 29 درصدی برخوردار بوده است.

منتظری با بیان اینكه شكایات سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال نیز افزون بر 20 درصد افزایش نشان می دهد گفت: مسوولان سیستان و بلوچستان باید با جدیت به آسیب شناسی در این زمینه پرداخته و برای حل مشكل اقدام كنند.ك/2

653/2729
۰ نفر