۱ تیر ۱۳۹۲، ۱۲:۱۶
کد خبر: 80708329
T T
۰ نفر
شانس قبولي داوطلبان در گروه هاي پنجگانه كنكور چقدر است?

تهران - رييس سازمان سنجش آموزش كشور شانس قبولي داوطلبان گروه هاي آزمايشي پنجگانه آزمون سراسري سال 92 را اعلام كرد و گفت كه بيشترين شانس قبولي در گروه علوم رياضي و كمترين احتمال قبولي در گروه علوم تجربي است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «ابراهیم خدایی» روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: از مجموع یك میلیون و 83 هزار و 571 داوطلب كنكور امسال، تعداد 507 هزار و 575 نفر برای رقابت در گروه علوم تجربی، 297 هزار و 655 نفر در گروه علوم انسانی، 251 هزار و 956 نفر در گروه علوم ریاضی و فنی، 15 هزار و 477 نفر در گروه هنر و 10 هزار و 908 نفر در گروه زبان های خارجی ثبت نام كرده اند.

وی افزود: با احتساب داوطلبانی كه از دیگر گروه ها برای شركت در گروه هنر نیز نام نویسی كرده اند تعداد داوطلبان گروه هنر به 47 هزار و 72 نفر رسیده و با احتساب داوطلبان علاقه مند به شركت در گروه زبان های خارجی از دیگر گروه های آزمایشی، تعداد داوطلبان آزمون گروه زبان های خارجی نیز به 108 هزار و 278 نفر افزایش یافته است.



**افزایش 15 درصدی ظرفیت پذیرش كنكور 92 نسبت به سال قبل

خدایی از افزایش 15 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو در آزمون سراسری امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در آزمون سال 91 حدود 588 نفر به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی كشور معرفی شدند و امسال تاكنون 677 هزار و 960 ظرفیت برای پذیرش دانشجو به سازمان سنجش اعلام شده كه این آمار قابل افزایش نیز هست.

به گفته وی، شانس قبولی داوطلبان در كنكور امسال به طور كلی 63 درصد بوده اما میزان آن در گروه های پنجگانه متفاوت است.

معاون وزیرعلوم با بیان اینكه داوطلبان گروه علوم ریاضی و فنی با 87 درصد، بیشترین شانس قبولی در كنكور امسال را دارند، گفت: شانس قبولی داوطلبان در گروه علوم انسانی 83 درصد، در گروه هنر 43 درصد، در گروه زبان های خارجی 32 درصد و در گروه علوم تجربی 31 درصد است.

وی با یادآوری اینكه تعدادی از رشته های امتحانی همچون مدیریت،جزو رشته های چند گروهی محسوب می شوند، گفت: اگر رشته های چند گروهی را كنار بگذاریم شانس قبولی داوطلبان در گروه علوم تجربی به 17 درصد می رسد.

خدایی تاكید كرد: متاسفانه با وجود اقبال گسترده داوطلبان به گروه علوم تجربی، كمترین ظرفیت سازی در این گروه صورت گرفته كه امیدواریم با همكاری وزارت بهداشت و وزارت علوم، ظرفیت های مناسبی برای متقاضیان این گروه ایجاد شود.

وی با یادآوری اینكه تمام گروه های آزمایشی كنكور امسال به جز علوم تجربی با كاهش متقاضی روبه رو است، توضیح داد: به عنوان مثال تعداد داوطلبان گروه علوم انسانی نسبت به سال قبل 28 هزار نفر كمتر شده اما داوطلبان گروه علوم تجربی 57 هزار نفر بیشتر شده اند.



**سهم داوطلبان زن و مرد در رقابت های گروه های پنجگانه آزمون سراسری 92

رییس سازمان سنجش آموزش كشور با بیان اینكه آمار داوطلبان زن در كنكور امسال نسبت به سال قبل، یك درصد كاهش یافته است، گفت: كمی بیش از 59 درصد داوطلبان آزمون سال 92 زن و اندكی كمتر از 41 درصد آنان مرد هستند.

وی یادآورشد: سهم داوطلبان زن و مرد در گروه های آزمایشی مختلف، متفاوت است به گونه ای كه 39 درصد شركت كنندگان گروه علوم ریاضی و فنی را زنان و 61 درصد را مردان تشكیل می دهند، 66 درصد داوطلبان گروه هنر زن و 34 درصد مرد هستند كه آزمون آنها به ترتیب در نوبت صبح و بعدازظهر روز پنج شنبه، ششم تیرماه 92 برگزار می شود.

خدایی ادامه داد: در گروه علوم تجربی نیز كه پرجمعیت ترین گروه رقابتی كنكور امسال است 66 درصد داوطلبان زن و 34 درصد مرد هستند و در گروه زبان های خارجی نیز 67 درصد داوطلبان را زنان و 33 درصد را مردان تشكیل می دهند كه آزمون این دو گروه نیز به ترتیب در نوبت صبح و بعدازظهر روز جمعه، هفتم تیرماه 92 برگزار خواهد شد.

به گفته وی، 66 درصد داوطلبان گروه علوم انسانی را داوطلبان زن و 34 درصد را داوطلبان مرد تشكیل می دهند كه در نوبت صبح روز شنبه، هشتم تیرماه 92 با یكدیگر رقابت خواهند كرد.



**دختر 14 ساله و پیرمرد 76 ساله بر روی صندلی كنكور 92

معاون وزیرعلوم درباره جوان ترین و مسن ترین داوطلب آزمون سراسری امسال نیز توضیح داد: جوان ترین داوطلب آزمون سراسری سال 92 به نام «آرمیتا فرید» متولد سال 1378 است كه در آزمون گروه علوم تجربی از اصفهان شركت خواهد كرد و این داوطلب، سال های تحصیلی خود را به صورت جهشی گذرانده است.

وی افزود: مسن ترین داوطلب امسال نیز « سید قاسم پیرو موسوی جلالی» متولد سال 1316 از آستانه اشرفیه گیلان است.

خدایی زمان انتشار دفترچه سوالات آزمون سراسری برای گروه های آزمایشی پنجگانه، دو ساعت پس از پایان زمان آزمون هر گروه اعلام كرد و گفت: كلید سوالات نیز روز یكشنبه، 9 تیرماه بر روی پایگاه اینترنتی سازمان سنجش قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، پاسخنامه امتحانی سوالات 75 هزار نفر داوطلب اول آزمون سراسری نیز بعد از اعلام نتایج اولیه بر روی پایگاه اینترنتی سنجش قرار می گیرد.

رییس سازمان سنجش، تاریخ اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری سال 92 را روز 12 مردادماه عنوان كرد و گفت: نتایج اولیه آزمون سراسری به صورت كارنامه تنظیم و از طریق سایت سازمان سنجش اعلام می شود و داوطلبانی كه مجاز به انتخاب رشته شوند می توانند 18 مردادماه با مراجعه به سایت سازمان سنجش، انتخاب رشته خود را انجام دهند و داوطلبانی كه علاقه مند به انتخاب رشته های با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی هستند نیز مطابق اطلاعیه های این دانشگاه باید به سایت مركز آزمون دانشگاه آزاد مراجعه و فرم انتخاب رشته های مربوطه با تكمیل كنند.

وی تاكید كرد: سنجش ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اعم از دانشگاه آزاد و دیگر دانشگاه ها، امسال از طریق آزمون سراسری سازمان سنجش انجام می گیرد اما پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد با استفاده نتایج آزمون سراسری و از طریق این دانشگاه صورت می گیرد و فرآیند انتخاب رشته جداگانه ای نیز برای آن پیش بینی شده است.

خدایی درخصوص تسهیلات سازمان سنجش برای كمك به انتخاب رشته داوطلبان كنكور امسال نیز اظهار داشت: امسال سه بسته راهنمای انتخاب رشته برای داوطلبان پیش بینی شده كه سیستم راهنمای آنلاین از طریق سازمان سنجش، یكی از آنهاست كه در زمان انتخاب رشته در اختیار داوطلبان قرار می گیرد، دومین بسته شامل ویژه نامه انتخاب رشته است به صورت مكتوب چاپ می شود و سومین بسته نیز كتاب راهنمای انتخاب رشته است كه توسط سازمان سنجش منتشر خواهد شد.

فراهنگ(3)**1055
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ